خانه تاریخی شریفیان کاشان

گردشگریآثار تاریخی

- 98/02/04
خانه تاریخی شریفیان کاشانکاشان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که از مهمترین شهرهای استان اصفهان محسوب می شود و در میان کوه های کرکس و کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. گردشگرانی که به سمت این شهر سفر می کنند اغلب به دنبال بازدید از خانه های تاریخی کاشان هستند که البته تعداد آن ها کم هم نیست.

خانه شريفيان واقع در كاشان، محله صدره، مربوط به دوره قاجاريه مي‌باشد. تاريخ ساختمان خانه مربوط به سال 1320 قمري مي‌باشد و باني آن حاج محمدحسن حاجي شريف بوده است. اين خانه در تاريخ 1378/11/27 به شماره 2582 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
خانه تاریخی شریفیان کاشان

معماری خانه شریفیان


بنا تركيبي از سه مجموعه فضايي است كه دو مجموعه مهم‌تر و اصلي آن دو طبقه بوده و در جبهه‌هاي شمالي و جنوبي حياط قرار دارند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ميان مجموعه واقع در جبهه جنوبي، يك تالار با شاه نشيني بزرگ واقع شده كه از سمت جنوب متصل و شرف به يك حوضخانه با شكل هشت و نيم هشت مي‌باشد و از سمت شمال به وسيله ايواني بزرگ به حياط متصل مي‌شود. تاق قوسي شكل ايوان از خط نهايي نماي اين جبهه بيرون زده، به اين ترتيب اين نما شاخص‌ترين نماي خانه به شمار مي‌آيد. سقف و سطوح جانبي اين ايوان داراي تزئينات كاربندي، يزدي‌بندي و گچبري‌هاي زيبا مي‌باشد. در دو سوي ايوان دو اتاق سه‌دري و دودري و در دو سوي تالار در فضاي سرپوشيده مشرف به آن واقعند. در زير اين بخش يك سرداب ساخته شده كه با پلكاني از زير ايوان به حياط راه مي‌يابد.

جبهه واقعي در شمال حياط داراي يك تالار پنج‌دري با شاه‌نشيني در ميانه يك فضاي سرپوشيده در پشت آن است؛ به نحوي كه پنجره‌هاي تالار از يك سو به حياط و از سوي ديگر به اين فضاي سرپوشيده مشرف هستند. سقف اين فضا داراي تزئينات يزدي‌بندي و نقاشي روي گچ است و در دو سوي آن دو اتاق سه‌دري قرار دارد كه پنجره‌هاي آن به طرف فضاي سرپوشيده گشوده شده است و كاملا به آن اشراف دارند. تالار از دو سمت شرقي و غربي به وسيله فضاهاي كفش كن به دو اتاق سه‌دري ارتباط مي‌يابد. در گوشه شرقي اين جبهه مطبخ و ساير فضاهاي خدماتي واقع شده است.
advertising