گراند هتل قزوین اولین هتل اروپایی در ایران

گردشگریآثار تاریخی

- 97/10/21
گراند هتل قزوین اولین هتل اروپایی در ایران

گراند هتل اولین هتل اروپایی ایران


یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری قزوین و یکی از جاهای دیدنی قزوین که نباید از دست داد گراند هتل می باشد .شاید کمتر گردشگری متوجه حضور اولین هتل ایران در خیابان پیغمبریه قزوین شود، چون جلوی آن را ایرانیت‌های فلزی محاصره کرده‌اند تا مبادا آواری به روی رهگذری فرو بریزد. با این حال این هتل یکی از یادگارهای ارزشمند دوره قاجار است که در سال 84 با شماره 12899 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
گراند هتل قزوین اولین هتل اروپایی در ایران

تاریخچه گراند هتل


در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار کاروانسراهای بسیاری وجود داشتند که تعداد آن‌ها در عهد مظفری بیشتر هم شد. ولی زمانی که شاه قاجار به فرنگستان رفت، هتل به سبک اروپایی از جمله تحفه‌های سفر وی بود؛ در ابن رابطه، اولین نمونه از هتل‌های اروپایی با نام «گراند هتل»‌ در قزوین، سپس در بندرانزلی و بعدها به صورت هتل‌های زنجیره‌ ای امین‌السلطان در خیابان جدید قم و تهران ساخته شدند. گراند هتل قزوین از قدیمی‌ ترین گراند هتل‌های باقی‌مانده در کل ایران محسوب شده و در طول عمر خود شاهد وقایع بزرگی نظیر طراحی کودتای رضا شاه بوده است.

معماری گراند هتل


گراند هتل از اولين نمونه‌هاي هتل به شيوه مدرن و اروپايي در اواخر دوره قاجاري مي‌باشد. ورودي اصلي هتل در ضلع غربي بنا قرار دارد. طرفين آن داراي روکوب چوبي است، اين ورودي به فضاي تقسيم که در طبقه مياني واقع شده مي رسد. در طرفين اين فضا تالارهاي ستونداري با سقف طاق و تويزه قرار گرفته اند، اين تالار ها از سمت غرب مشرف به خيابان و از سمت شرق به ايوان ستونداري محدود مي شوند.

فضاي تقسيم توسط پلکان چوبي به حياط و طبقه زيرين هتل راه دارد. اين طبقه همکف حياط و به صورت تالارهايي با ستون هاي قطور آجري و با پوشش طاق و تويزه است. اتاق هاي هتل در طبقه اول قرار دارند، راه ارتباطي اين طبقه از طريق دو پلکان چوبي است، در اين طبقه هجده اتاق وجود دارد که از غرب و شرق با ايوان به خيابان و حياط مشرف مي شوند.

در جبهه جنوبی بنا و در سال 1310 سالن سینمایی به نام «تابستانه» ایجاد شد که در سال 1319 دچار حریق شد. البته این سینما دوباره مرمت شده و تا سال 1356 فعال بود تا اینکه با آتش‌سوزی مجدد از بین رفت و دیگر بازسازی نشد.
advertising