کاروانسرای پیچ بن قزوین

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/12
کاروانسرای پیچ بن قزوین

کاروانسرای پیچ بن شاه عباس


کاروانسرای پیچ بن از کاروانسراهای دوره شاه عباس است که در 130 کیلومتری قزوین قرار دارد. این کاروانسرا به پیشنهاد حسین شعبانی و برادرانش به نام‌های محرمعلی و شعبانعلی و با حمایت امیر اسد خلعتبری با استفاده از قطعه سنگ‌های بزرگ و ملات ساروج و سنگ لاشه ساخته شد و حسین شعبانی و برادرانش عهده‌دار کاروانسرا شدند. این کاروانسرا در آن زمان از رونق ویژه‌ای برخوردار بود تا این که در سال 1344 با ایجاد جاده الموت به قزوین، کاروانسرا از رونق افتاد و متروکه شد. در واقع وجود این کاروانسرا در انتهایی‌ترین نقطه الموت نشان از تردد مسافران و کاروان‌ها در دوره‌های گذشته می‌باشد.
کاروانسرای پیچ بن قزوین
کاروانسرای پیچ بن در منتهی‌الیه ارتفاعات الموت و هم مرز با استان مازندران قرار دارد به نحوی که مسیری که استان مازندران را به الموت متصل می‌کند، از کنار این کاروانسرا عبور می‌کند و با عریض نمودن این جاده، در آینده‌ای نزدیک دوباره حرکت در این منطقه آغاز خواهد شد.

این کاروانسرا در نزدیکی روستای پیچ بن که مرتفع ترین منطقه الموت است قرار دارد. همچنین لازم است بگویم منطق الموت بدلیل قرار گرفتن قلعه حسن صباح، دریاچه اون و رودخانه های پر آب در آن از چشم اندازی طبیعی و جاذبه های گردشگری مناسبی برخوردار است. دربعضی از منابع دوره مربوط به ساخت این اثر را قاجار معرفی کرده اند.

این کاروانسرا شامل 4 اتاق، حیاط پیرامونی و در بخش غربی دارای اصطبل است و در حال مرمت و احیا می‌باشد که با تکمیل این روند، این مکان تاریخی به استراحتگاهی برای گردشگران، کوهنوردان و علاقمندان تبدیل خواهد شد.

بهترین فصل سفر


بهترین زمان بهار است و بعد از آن تابستان و پاییز در زمستان هوا به شدت سرد بوده و به دلیل عدم تجهیزات گرمایشی نمی توان به دیدن کاروانسرای پیچ بن آمد البته لازم به ذکر است که برای دیدن کاروانسرا بیشتر از یک روز نیازی نیست.
advertising