خانه میرمیران شهرستان ورزنه با گچ بری ها و نقاشی های منحصر به فرد

گردشگریآثار تاریخی

- 97/10/09
خانه میرمیران شهرستان ورزنه با گچ بری ها و نقاشی های منحصر به فرد

خانه معروف میرمیران ورزنه


این خانه با قدمت 400 سال بیشتر است که متعلق به ارباب ورزنه یا کدخدای ده بوده و از رجال شهر و سادات میرمیران محسوب می‌شده‌اند و از نقاشی بسیار زیبایی و همچنین گچ بری‌هایی نادر و نفیس برخوردار بوده که در مرکز شهر ورزنه واقع است

به عقیده بسیاری از کارشناسان معماری خانه میرمیران یکی از آثار منحصر به فرد استان اصفهان است. این خانه متعلق به عهد صفوی است و روزی کسی جرات وارد شدن به آن را بدون اجازه نداشته است.سقف اتاق نقاشی معروف این خانه نفیس حکایت‌های زیادی را در دل خود دارد. از آن جمله می‌توان به مضامین عرفانی و داستانهای نقاشی شده خسرو و شیرین، میدان کارزار نقش جهان و سپاهیان صفوی اشاره کرد.همچنین نقش سیمرغی با طوق سبز که روی سراژدهایی دو سر ایستاده و فرشته‌هایی که بسیار زیبا طراحی شده‌اند از جمله نقاشی‌های زیبای این خانه هستند.
خانه میرمیران شهرستان ورزنه با گچ بری ها و نقاشی های منحصر به فرد

معماری خانه میرمیران


مجموعه میرمیران با مساحت تقریبی 3600 متر مربع مشتمل بر دو خانه و برج دیده بانی است . بنای شمالی به صورت مجموعه بیرونی و اندرونی وبا مساحت تقریبی 1315 متر مربع احداث شده و ورودی آن درجبهه شمال شرقی بناست که از طریق فضایی باخم قائم به اندرونی متصل می‌شود . فضاهای بیرونی در سه جبهه شمال ، شرق و غرب حیاط وسیع این بخش چیده شده است .

ضلع شمالی میرمیران


ضلع شمالی مشتمل بر سه اتاق باسقف کلیل است که اتاق میانی با ایوان سر پوشیده در ضلع جنوبی مرکزیت خود را حفظ کرده است . فضا‌های این بخش در دو اشکوب بنا شده اند . اتاقهای ضلع غربی با ابعادی وسیع و غیر منظم به صورت انباری و بخش سرویس دهی دارای کاربری بوده اند ضلع جنوبی با بدنه سازی جرزو دهانه با قوس دسته زنبیلی با نمای مقابل (ضلع شمالی ) هماهنگ شده است.

ضلع شرقی میرمیران


فضا‌های ضلع شرقی مشتمل بر تالار مستطیلی و دو اتاق در طرفین است ؛ این فضاها از یک جهت به ایوان بیرونی و از طرف دیگر به حیاط اندرونی اشراف دارند . دسترسی به بخش اندرونی از طریق راهروی میسر می‌شود . فضا‌های این بخش شامل اتاق مربع شکل ضلع شمالی ، اتاق سه دری ضلع جنوبی است ؛تالار و شاهنشین ضلع شرقی در این حیاط از دیگر فضا‌های این بنای تاریخی است . این تالار فضایی هشت گوش در ضلع شرقی خود دارد که با سقف گنبدی پوشیده شده است .

در منتهی الیه شرقی این مجموعه فضا هایی وجود دارد که به نظر می‌رسد متعلق به بنایی دیگر بوده و به بنای اصلی متصل شده است ؛ فضا‌ها شامل اتاقی وسیع با چهار ستون قطور در میانه ان است که سقف طاق و تویزه را بر فراز خود دارند .تیغه ای آجری دو دهانه این اتاق را جدا کرده است . در کنار این بخش دو اتاق در یک ردیف قرار گرفته اند که پوشش آنها به صورت طاق و گنبدی است ؛ فضا‌های این بخش در دو اشکوب بنا شده اند.

ضلع جنوبی میرمیران


بخش دیگر این مجموعه خانه ای در جبهه جنوبی است . این خانه نیز احتمالاً در گذشته به صورت مجموعه بیرونی و اندرونی بوده که در حال حاضر بخشهای وسیعی از آن تفکیک گشته و تنها فضا‌های جبهه شرقی و دو اتاق در ضلع شمالی باقی مانده است . اتاق سه دری جبهه شمال شرقی در کنار خود دارای دو اتاق با پوشش سقف گنبدی است . در اتاق دوم کلیه سطوح به تزیینات نقاشی با تصاویر پرندگان ، شکار حیوانات و گلهای شاه عباسی و خوشنویسی مزین است . سقف گنبدی اتاق دارای کاربندی مقرنس می‌باشد . فضاهای این قسمت نیز در دواشکوب بنا شده بوده اند که در حال حاضر اشکوب فوقانی کاملاً تخریب گشته است .
advertising