چادر سنتی سفید زنان شهرستان ورزنه اصفهان

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/10/07
چادر سنتی سفید زنان شهرستان ورزنه اصفهان

ورزنه سفیدترین شهر ایران


ورزنه را سفیدترین شهر ایران و شهر کبوتران سفید نامیده‌اند، چرا که هر رهگذری که گذرش بر این شهر می‌افتد، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، زنان و دختران چادر سفیدی هستند که به جای پوشیدن چادر سیاه متداول، چادری به رنگ کاملاً سفید به سر می‌کنند.

مشاهده انبوه زنان چادر سفید ورزنه خصوصاً در بعد از ظهرهای پنجشنبه در گلستان شهدای ورزنه یا بعد از پایان نماز جمعه در مسجد جامع ورزنه از نکات قابل توجهه در این شهر تاریخی می باشد اما به طور کلی اکثر زنان ورزنه ای با چادر سفید در تمام طول سال داخل شهر قابل مشاهده می باشند.

تنها چادر سفید در شهر ورزنه مرسوم است و در جای دیگر سراغ نداریم این است که جاذبهٔ خاص خود را دارد و هر کس که وارد این شهر می‌شود اولین سؤالی که برای او پیش می‌آید چادر سفید زنان می باشدو دراین خصوص دلایل چندی ذکر می‌شود. این نشان قومی است که ریشه در تاریخ چند هزار ساله داردو به سلامت از دل تاریخ بیرون آمده است
چادر سنتی سفید زنان شهرستان ورزنه اصفهان
این رسمی است که از زمان‌های گذشته و شاید به قدمت پیدایش شهر. همگی زنان ورزنه بدان پای‌ بند هستند. در مورد علت آن نظرات گوناگونی شایع است، برخی معتقدند پوشیدن چادر سفید به خاطر مقابله با گرمای شدید تابستانی در این نقطه کویری است.

نظر دکتر سیروس شفق، نویسندهٔ کتاب جغرافیای اصفهان در این باره این است: «زنان ورزنه بدون استثنا چادر سفید به سر می‌کنند که معرف گرمای شدید تابستانی است. عقیدهٔ بعضی بر این است که چون از زمان‌های گذشته ورزنه محل کشاورزی و کشت محصولاتی همچون پنبه بوده‌است، امکان تهیه چادر سفید از نخ آن به راحتی میسر بوده‌است». در اظهار نظر دیگری پیرامون علت پوشش سفید زنان ورزنه چنین آمده‌است: «رنگ سفید در نظر ایرانیان قدیم ارزش دینی داشته، و روحانیون زرتشت لباس پنبه‌ای می‌پوشیده و نوار با ارزش مقدسی از جنس پنبه را در میهمانی‌ها بر گردن می‌آویختند.».
advertising