مجسمه مامایف در روسیه بزرگترین تندیس خانم در دنیا

گردشگریآثار تاریخی

- 97/10/13
مجسمه مامایف در روسیه بزرگترین تندیس خانم در دنیا

مجسمه سرزمین مادری فرا می خواند روایت تاخ جنگ جهانی دوم


تاریخ سرشار از شادی ها و غم هاست و هر کدام از این دو، ردی بر عرصه روزگار گذاشته اند. برپایی شهرها و آبادانی ها، اکتشافات علمی و یافتن درمان بیماری ها، همگی از خبرهای خوبی هستند که روزگاری، موجب شادی مردم بوده اند. از طرفی رویدادهای ناراحت کننده هم در طول تاریخ کم نیستند و بدون شک همه ما، جنگ ها را در راس اتفاقات تلخ تاریخی می دانیم. هر چقدر هم زمان بگذرد، نمی توان به سادگی انسان هایی که جان باخته و ویرانه هایی که برجای مانده اند را از یاد برد. همین درد تسکین ناپذیر سبب می شود تا انسان ها تصمیم بگیرند یادبودی برای از دست رفتگان بسازند و با این کار، یاد عزیزان شان را برای همیشه جاودان نگاه دارند.
مجسمه مامایف در روسیه بزرگترین تندیس خانم در دنیا
یکی از این تندیس هایی که ساخته شد تا یاد هزاران سرباز را زنده نگاه دارد، «سرزمین مادری فرا می خواند» نام دارد؛ البته این تندیس را به سادگی مامایف (Mamayev) نیز خطاب می کنند. این مجسمه در شهر ولگوگراد روسیه بنا شده است و هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند و برای آن ها داستان های تلخی از جنگ جهانی دوم روایت می کند.

ویژگی های مجسمه مامایف


هنگامی که این بنای یادبود در سال 1967 ساخته شد به عنوان بلندترین مجسمه جهان شناخته می شده است. ارتفاع آن از پایه تا نوک شمشیر 85 متر می باشد. خود مجسمه 52 متر و شمشیر ان 33 متر می باشد. دویست پله از پایین ترین نقطه تا بنای یادبود وجود داشته که به عنوان نمادی از 200 روز نبرز استالینگراد در نظر گرفته می شود. این مجسمه در حال حاضر به دلیل تغییرات سطوح آب های زیرزمینی مقداری منحرف شده است.

مجسمه مامایف توسط مجسمه ساز حرفه ای، یوگنی ووچیتیش (Yevgeny Vuchetich) و مهندس سازه، نیکولای نیکیتین (Nikolai Nikitin) ساخته شده است. این مجسمه تا به حال افتخارات بسیاری را از آن خود کرده است از جمله آن که این مجسمه با ارتفاع 85 متر یکی از ده تندیس بلند در جهان است، در فهرست عجایب هفتگانه روسیه قرار دارد، بلندترین تندیس در اروپا شمرده می شود، در زمان ساختش بلندترین مجسمه نامتکی در جهان بود و بزرگترین تندیس خانم در دنیاست.
advertising