خیابان تربیت اولین خیابان تبریز

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/08/23
خیابان تربیت اولین خیابان تبریز

قدیمی ترین خیابان تبریز


در تبریز اگر خواستید پیاده روی کنید پیشنهاد ما خیابان تربیت است. تربیت، خیابانی است همچون خیابان سپهسالار تهران، با درختکاری و مغازه های کفش فروشی بسیار که یک طرف آن نیز به بازار سرپوشیده تبریز وصل میشود و راه رفتن در زیر سایه درختانش خالی از لطف نیست.
خیابان تربیت قدمتی دیرینه دارد و یکی از کهن ترین خیابان های تبریز به شمار می رود. در آغاز قرن 14 شمسی، تحولات زیادی در شهرهای ایران اتفاق افتاد تا از شکل سنتی به شهر امروزی تبدیل شوند؛ شهر تبریز هم در آن زمان تغییرات زیادی را به خود دید که یکی از آن ها ساخت خیابان هایی برای رفت و آمد خودروها بود.

اولین خیابان تبریز که امروز به خیابان امام خمینی معروف است در فاصله سال های 1300 تا 1305 به دستور عبدالله خان طهماسبی ساخته شد. در سال 1306 برای گسترش خیابان امام خمینی، خیابان های فردوسی، منجم، خاقانی و منصور هم ساخته شدند. خیابان امام خمینی در واقع از اصلی ترین بخش های شهر می گذشت و معابر و مسیرهای مهم را به هم پیوند می داد. بعد از ساخت کامل این خیابان و خیابان های موازی اش، نوبت به ساخت خیابان تربیت رسید. به طوری که حد‌فاصل دروازه نوبر و دیک ‌باشی گسترش پیدا کرد و به اسم شهردار وقت به نام تربیت نامگذاری شد، خیابانی که دو مکان مهم شهر یعنی میدان ساعت را به بازار وصل می کرد. قبل از ساخت این خیابان، اینجا مسیر عبور جاده ابریشم بود و اهمیت زیادی داشت، در زمان های دور مردم محلات نوبر، مقصودیه و چرنداب برای رفت و آمد از این خیابان استفاده می کردند.
خیابان تربیت اولین خیابان تبریز
قدم زدن روی سنگفرش ‌‌های قدیمی خیابانی که روزگاری قسمتی از جاده بازرگانی ابریشم بوده و از دل قدیمی‌ ترین قسمت شهر می‌ گذرد هیجان‌انگیز و متفاوت است. در واقع تربیت تبریز، عابرگذری از نخستین خیابان ‌های تبریز است. این خیابان در بافت مرکزی شهر واقع شده و سالهاست که بصورت پیاده‌ راه درآمده است. این خیابان که به طول یک کیلومتر در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است با سنگ فرش و درختکاری های زیبا از مراکز خریدی است که می توانید در آن کالاهایی با قیمت های متنوع تهیه نمایید. در اطراف این خیابان انواع مغازه های تولیدی تبریز از جمله کیف و کفش و مانتو و کت و شلوار را به قیمت مناسب می توان تهیه کرد. در پیاده راه تربیت تبریز، اغلب كالاهاي تجاري شامل كيف و كفش، مانتو، پوشاك، پارچه فروشي و ... مي باشد و پر فروش ترين فصل مربوط به تابستان است.

باغچه ‌بندی زیبا، مبلمان شهری مناسب، بناهایی کهنسال که هر کدام داستان تاریخی دارند و همچنین مجسمه‌ هایی که نشانگر مشاغل سنتی هستند، بر هیجان و زیبایی تربیت تبریز افزوده است.
این خیابان علاوه بر اینکه محل مناسبی برای خرید است، محلی مناسب برای قدم زدن و غذا خوردن در رستوران های سنتی آن نیز می باشد.

تفریح در خیابان تربیت


خیابان تربیت دارای کوچه‌ های قدیمی و بنام بسیاری است که منازل و بناهای قدیمی و بزرگ آنها یاد گارهایی ارزشمند از دوران گذشته بوده و برخی از آنها به دلیل وسعت زیاد به خیابان ‌های اطراف مانند خیابان ارتش شمالی، میدان شهدا و بازارچه کره ‌نی ‌خانه دسترسی دارند. از جمله این کوچه‌ ها می ‌توان به کوچه انجمن، کوچه پناهی و کوچه کرباسی اشاره کرد. خانه تاریخی حریری که اینک به موزه مطبوعات تبدیل شده نیز در خیابان تربیت قرار دارد.

در این خیابان جاذبه های تاریخی زیادی هست که آن را محبوب گردشگران و تاریخ دوستان کرده است. قدمت طولانی، جاذبه های تاریخی زیادی را برای این خیابان به ارمغان آورده که یکی از آن ها «بازارچه شیشه گر خانه» است. در ابتدای این خیابان مسجد قدیمی شعبان را می بینید که روزگاری آیت الله قاضی طباطبایی در آن به اقامه نماز مشغول بوده است. خانه «شاهزاده ضیاءالدوله امان‌الله میرزا» هم در این خیابان قرار دارد، شخصیتی که بعد از اشغال تبریز به وسیله روس ها در سال ۱۲۹۰ شمسی به خاطر کشت و کشتار فراوان روس ها در کنسولگری انگلستان خودکشی کرد و بعدها عمارت و محوطه خانه اش تبدیل به پاساژ شیخ صفی شد. به غیر از تماشای جاذبه های تاریخی، غذا خوردن در رستوران های سنتی هم یکی دیگر از تفریحات خیابان تربیت تبریز است. در این خیابان رستوران های سنتی زیادی هست که با غذاهای خوشمزه و سنتی از مهمانان و گردشگران پذیرایی می کنند و غذاهایی سرو می کنند که نمونه آن ها در رستوران های کمی پیدا می شود.

این خیابان یک کیلومتری روزگاری بخشی از جاده ابریشم بوده و بدون شک راه رفتن بر روی سنگ فرش های قدیمی آن تجربه ای خاطره انگیز و هیجان انگیز است. در طول این مسیر مجسمه هایی را می بینید که روایتگر مشاغل قدیمی شهر هستند و چنان زیبا و طبیعی اند که تماشای آن ها مطمئنا برایتان جالب خواهد بود؛ مجسمه مرد بستنی فروش، مرد فرش ‌فروش، مرد پینه ‌دوز و مرد سلمانی تعدادی از این مجسمه های جذاب هستند که گردشگران زیادی در کنار آن ها عکس های یادگاری می اندازند تا یاد و خاطره سفر به تبریز را برای همیشه ثبت کنند.

این خیابان سال هاست که پیاده رو شده و هیچ ماشینی در آن رفت و آمد نمی کند و همین عامل جذابیت آن دوچندان شده است. پیشنهاد می کنیم در سفر به تبریز حتما از خیابان توریستی و تاریخی تربیت هم بازدید کنید تا با تاریخ و جاذبه های این شهر بیشتر آشنا شوید.
advertising