جشن بلغور پزان روستای سنو گناباد استان خراسان رضوی

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 98/01/25
جشن بلغور پزان روستای سنو گناباد استان خراسان رضوی

روستای سنو گناباد


روستای سنو از روستاهای براکوه شهرستان گناباد می‌باشد ، این روستا در غرب گناباد و در ارتفاع هزار و 445 متر از سطح دریا و در شرق رشته کوه بین فردوس و گناباد قرار دارد ، فاصله آن از مرکز شهرستان 25 کیلومتر می‌باشد. مردم روستا از قدیم رسوم مختلفی در نوروز، مراسم عروسی، محرم و... داشته اند که البته امروزه بخش زیادی از آن به فراموشی سپرده شده است ، اما آنچه در این بین متمایز است آیینهای مرتبط با چشمه سنو می‌باشد که به دلیل قداست ویژه ای که آب نزد ایرانیان و مسلمانان دارد، هنوز در بین مردم وجود دارد.

زمان بلغور پزان روستای سنو


همه ساله در اوایل اردیبهشت ماه جنب جوش خاصی درروستا ی سنو ایجاد می‌شود و مردم کم کم خود را برای برگزاری جشنی بزرگ که همه ساله در محل چشمه سنو به پاس شکرانه چشمه ای کم نظیر در حاشیه کویرکه مقاومت خود را در 14سال خشکسالی پیاپی اخیر نیز به اثبات رساند آماده می‌کنند.
جشن بلغور پزان روستای سنو گناباد استان خراسان رضوی

مراسم بلغور پزان روستای سنو


این جشن که یادگار چند صد ساله و آیین سنتی مذهبی اهالی روستای سنو می‌باشد را می‌توان تنها همایش خود جوش و مردمی شهرستان گناباد نامید که ضمن داشتن بارسنتی مذهبی یک پیاده روی دسته ...مشاهده کامل متن جمعی است که در ایجاد روحیه نشاط وهمبستگی نقش مهمی را دارد که دریک روز صبح بهاری از اول صبح با پیاده روی دسته جمعی اهالی این روستا به محل مظهر چشمه سنو که عجیب‌ترین چشمه شهرستان گنابادمی باشد شروع می‌شود و با قربانی کردن چند گوسفند در محل مظهر چشمه به پخت بلغور که یکی از غذاهای سنتی روستای سنو می‌باشد می‌پردازند ونماز ظهر را به شکرانه این نعمت خدادای سالی یک بار در کنار چشمه روستای سنو برگزارمی کنند.

یکی دیگر از آیینها مراسم روشن نمودن چراغ عصا می‌باشد. در این مراسم افرادی که نذر و نیازی دارند در محل عبور آب چشمه، جمع می‌شوند و به تعداد نذرهایی که دارند پنبه روشن می‌کنند و محصولات خود مانند بادام، کشمش و... را به عنوان مشکل گشا در بین مردم پخش می‌کنند.
advertising