آداب و رسوم روستای سنو شهرستان گناباد خراسان رضوی

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/12/04
آداب و رسوم روستای سنو شهرستان گناباد خراسان رضوی

روستای سنو گناباد مشهد


سنو یکی از روستاهای شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی ایران است. این روستا در 22 کیلومتری غرب گناباد در حاشیه رشته‌کوه‌های میان گناباد و فردوس در منطقه‌ای به نام براکوه واقع شده است و دارای آب‌وهوایی معتدل است.
آداب و رسوم روستای سنو شهرستان گناباد خراسان رضوی

مراسمات چشمه سنو


مردم روستای سنو از قدیم رسوم مختلفی در نوروز، مراسم عروسی، محرم و... داشته‌ اند که البته امروزه بخش زیادی از آن به فراموشی سپرده شده است، اما آنچه در این‌ میان متمایز است، آیین‌ های مرتبط با چشمه سنو است که به دلیل قداست ویژه ‌ای که آب نزد ایرانیان دارد، هنوز در بین مردم رایج است.

هر سال در اردیبهشت ‌ماه مراسم بلغورپزان در محل چشمه سنو برگزار می ‌شود. در این مراسم آیینی همه مردم روستا در محل چشمه سنو که آرامگاه یکی از بزرگان روستا است، با ذبح گوسفند و پختن بلغور و توزیع بین اهالی، مراسم دعا و نیایش به خاطر این نعمت بزرگ را برگزار می ‌کنند.

یکی دیگر از آیین‌ ها مراسم روشن نمودن چراغ عصا است. در این مراسم افرادی که نذر و نیازی دارند در محل عبور آب چشمه، جمع می ‌شوند و به تعداد نذرهایی که دارند پنبه روشن می ‌کنند و محصولات خود مانند بادام، کشمش و... را به‌ عنوان مشکل ‌گشا در بین مردم پخش می ‌کنند. بازی ‌های محلی نیز اهمیت خاصی در بین مردم روستا دارند که از مهمترین این بازی ‌ها می ‌توان به گال ‌بازی، کبدی، کلاه حصوبک، قلعه بازی و... اشاره کرد.

نان غدیری سنو


یکی از سنت ‌های خوبی که در روستای سنو از قدیم‌الایام وجود دارد، نان غدیری است. این نان ‌ها از طرف مالکان زمین‌ های وقفی که مخصوص روز عید غدیر در نظر گرفته شده است، بین مردم روستا توزیع می‌ شود. واقفان این زمین ‌ها که از نسل‌ های گذشته بوده ‌اند با ژرفای عمیق فکری که داشته‌اند و با توجه به این نکته که ثواب کار خیر برای شادی مردم اهمیت ویژه‌ ای دارد دست به این کار ابتکاری زده ‌اند و در زمان‌ هایی که هیچ وسیله ارتباطی نبوده و یک نان به قیمت یک جان بوده است، مردم را از این نعمت برخوردار می کردند که هنوز رایج است.
advertising