آداب و رسوم روستای تاریخی قلات در شیراز

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/10/15
آداب و رسوم روستای تاریخی قلات در شیراز

روستای تاریخی قلات


روستای قلات یکی از خوش آب و هوا ترین روستاهای مرکزی ایران است که در استان فارس قرار گرفته است. این روستا که ازجمله روستای قلات خیابان روستاهای تاریخی ایران با قدمتی حدوداً 2500 ساله است در فاصله 36 کیلومتری از شیراز واقع شده است. این روستای قلات خوش آب و هوا در ایام گرم سال پذیرای گردشگران زیادی است که به آنجا سفر میکنند.
آداب و رسوم روستای تاریخی قلات در شیراز

آداب و رسوم روستای قلات در شیراز


اهالی روستای قلات در شیراز در ایام ویژه ای از سال نظیر نوروز، سیزده به در و چهارشنبه سوری به جشن و شادی می پردازند و در ایام مذهبی نظیر تاسوعا و عاشورا به سوگ و عزاداری و می پردازند. مردم روستای قلات اکثرا در مراسم جشن و سرور به ویژه در عروسی‌ ها لباس های عشایر قشقایی را بر تن می کنند.در بقیه مواقع لباس معمولی و شهری به تن دارند، کشاورزی می‌کنند و دامدارند.

موسیقی محلی روستای قلات


موسیقی نواحی در روستای قلات در شیراز یکی از موسیقی های مورد علاقه ی مردم می باشد. واشنگ نوعی هم آوایی است که توسط زنان روستا در عروسی‌ها اجرا می‌شود. ضرب، ویلون، دهل و سرنا از سازهای متداول روستای قلات است.

بازی های محلی روستای قلات


ممکن است در زمان سفرتان به این روستا کودکانی را مشاهده کنید که در حال بازی شش خانه و سنگ بازی که از متداول ترین بازی های روستای قلات است هستند، اگر دوست داشتید می توانید با آن ها همبازی شوید. در مراسم عروسی هم بزرگتر ها چوب بازی می کنند و در فصل بهار مردانی را مشاهده می کنید که در حال ترنه بازی هستند.

غذاهای محلی روستای قلات


کشک پیاز، کشک گردو، عدسی، کله پاچه و آش رشته از غذاهای محلی رایج در این روستاست.
advertising