روستای اصفهک طبس زیباترین روستا در خراسان جنوبی

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/10/14
روستای اصفهک طبس زیباترین روستا در خراسان جنوبی

روستای اصفهک بازمانده زلزله طبس


در 38 کیلومتری شرق شهر بزرگ طبس در خراسان جنوبی روستای بسیار زیبا و کوچکی وجود دارد که به خاطر بافت تاریخی و بسیار زیبایش مشهور است. این روستای زیبا اصفهک نام داشته و در بخش دیهوک از توابع شهر طبس قرار دارد.
روستای اصفهک طبس زیباترین روستا در خراسان جنوبی
اصفهک از بازماندگان زلزله مرگبار طبس است که در سال 57 رخ داد و باعث تخریب بخش زیادی از بافت اصلی روستا شد به گونه ای كه حدود 5 سال پس از زلزله، تقریبا نشانی از سكونت در روستا به چشم نمی خورد. بعد از وقوع زلزله در کنار روستا خانه های جدیدی برای ساکنان ساخته شد و بافت تاریخی آن خالی از سکنه ماند؛ اما هنوز هم بخش هایی از همان بافت زیبای تاریخی با خانه های کاه گلی وجود دارد که قدم زدن در آن و لمس دیوار های کاه‌گلی و خنکِ خانه ها، حال و هوای سال ها پیش، وقتی روستا جان داشت را به شما خواهد بخشید.

قرار گرفتن روستا در مجاورت کوه به آن آب و هوایی داده که در تابستان حداقل 5 تا 6 درجه سردتر از طبس است و بدین ترتیب از سوزندگی هوا در تابستان کاسته شده است. شب‌های تابستان دارای هوایی مطبوع است.

آثار تاریخی روستای اصفهک


در جریان زلزله ای که در سال 57 در طبس اتفاق افتاد، قسمت های زیادی از روستا شامل بخش زیادی از بافت تاریخی و ساختمان هایی مثل مسجد جامع و حمام قدیمی از بین رفت. چند سال بعد از این اتفاق و بازسازی اصفهک به همت اهالی روستا و جمعی از کارشناسان مرمت بناهای تاریخی آغاز شد و در جریان این اقدامات برخی از بناهای تاریخی روستا جانی دوباره گرفتند.

آرامگاه امامزاده زرگ (آقا سیدحسین)، از بناهای تاریخی روستا است که قدمتی طولانی دارد. در زمان بازسازی بافت تاریخی روستا یک بخش دیگر به عنوان رصدخانه به روستا اضافه شد که متشکل از سه دیواره آجری است که دایره های متحدالمرکز هستند.

مردم روستای اصفهک


مردم روستای اصفهک به زبان فارسی سخن می‌گویند،.شغل غالب مردم روستا کشاورزی و دامپروری است. این روستا دارای آب و هوایی ناب و منحصر به فرد است به طوری که امکان رشد و پرورش هر نوع محصول کشاورزی در آن وجود دارد. آب کشاورزی روستا قبلا از 3 رشته قنات و آب شب روستای چیروک که به وسیله لوله منتقل می‌شود تأمین می‌شد. آب این منطقه، شیرین است و همین ویژگی سبب شده که چاه کوثر که آب شرب 39 روستا را تامین می‌کند در این منطقه واقع شود.

موسیقی محلی در میان مردم روستا، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. اجرای آهنگ‌ها و ترانه‌های محلی و نوازندگی تار در مراسم شادی و جشن‌های روستا متداول است.
پوشاک اغلب مردان روستا شامل دستار، کت، شلوار، پیراهن، جلیقه، کلاه و کفش است. زنان نیز از پیراهن‌های بلند و گشاد، شلوار، روسری، چادر و سایر پوشش‌های زنان استفاده می‌کنند.
قالی‌بافی، مهم‌ترین صنعت دستی مردم این روستاست. خرما و زعفران سوغات روستای اصفهک است. از غذاهای رایج روستای اصفهک، می‌توان به انواع آش و آبگوشت‌های محلی اشاره کرد.

مسیر دسترسی


استان خراسان جنوبی، شهر طبس، بخش دیهوک، روستای تاریخی اصفهک
برای رسیدن به این روستای زیبا از سمت طبس، کافیست از خیابان خرمشهر وارد بلوار شهید عباس پور و سپس وارد جاده طبس-دیهوک شوید (جاده شماره 68) و بعد از طی کردن مسافتی معادل 38 کیلومتر به روستا خواهید رسید.
advertising