گنبد نمکی مورجان شیراز

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/10/13
گنبد نمکی مورجان شیراز

تل نمكدان مورجان


گنبد نمکی مورجان در موقعیت جغرافیایی N291033 E520923 در استان فارس واقع است. این كوه نمكی در نزدیكی روستای مورجان در منطقه كوهمره سرخی، جنوب غرب شیراز واقع شده است. گنبد نمکی مورجان در شمال غرب روستای مورجان در منطقه کوهمره سرخی رخنمون یافته است. از نظر تقسیمات کشوری این روستا در دهستان دادنجان، بخش میمند شهرستان فیروز آباد واقع شده است.

تل نمكدان مورجان از دور دست به صورت کوهي سياهرنگ که از ميان تاقديس ها و ناوديس ها منطقه سر برافراشته با توپوگرافي برجسته و گنبدي خود نمايان مي باشد. اين گنبد نظم و ترتيب توالي چينه شناسي منطقه را به هم ريخته ها و از نزديك با تنوع رنگ ها ي مختلف مشخص مي شود. درزه ها و شكاف هاي انحلالي، دره هاي انحلالي و ريزش توده هاي سنگي در بيروني ترين بخش اين گنبد به وفور ديده مي شود. در بخش جنوب غربي اين گنبد، چشمه اي از دل زمين مي جوشد و به رودخانه شور مي پيوندد. در مسير عبور آب اين چشمه بلورهاي سفيد رنگ نمك به اشكال زيبايي ته نشست آرده اند آه براي ژئوتوريست ها و گردشگران عادي جالب و ديدني مي باشند.
گنبد نمکی مورجان شیراز
بنا به گفته افراد محلی، مردم منطقه از قدیم الایام از نمک این تل نمکی برای مصرف غذایی استفاده می کرده اند. آنها این گنبد نمکی را بر اساس مجرا های خروجی نمک از بخش مرکزی و میزان نمک ته نشست شده در آنها، به طور محلی به 4 نمکدان به نام های نمکدان دزد، آهله، سر و نو تقسیم کرده اند. مورجانی ها به دو بخش مرتفع، مقاوم و ستیغ ساز این گنبد که از سایر بخش ها بلندتر بوده و از دور نمایان می باشد، قلات سیاه – سرخ و قلات شاه نشین می گویند و مارن های رنگین فرسایش پذیر بین این بلندی ها را چهل مله (چهل گردنه) می نامند.

مسیر دسترسی


دسترسي به اين گنبد نمكي مورجان از دو طريق امكان پذير مي باشد:
١- جاده آسفالته شيراز – آازرون، سه راهي آوهمره سرخي، جاده آسفالته کوهمره سرخي آه تا روستاي مسقان ادامه دارد و پساز آن تا روستاي مورجان جاده شوسته مي باشد.
٢- جاده آسفالته مسير شيراز- آوار- فيروز آباد، سه راهي باوريان، جاده آسفالته آوهمره سرخي که تا روستاي مورجان ادامه دارد.
advertising