روستای کومایین شهرستان کامیاران در کردستان

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/12/14
روستای کومایین شهرستان کامیاران در کردستان

روستای کومایین


روستای کومایین از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان می باشد که در 65 کیلومتری کامیاران و 75 کیلومتری سنندج قرار گرفته است. این روستا دارای 90 خانوار و 400 نفر جمعیت است و وجود مقبره «شیخ عباس کومایین» باعث جذب افراد بسیار زیادی حتی از کشورهای دیگر برای این روستا شده است. به گفته ساکنین، ۱۳۰ سال قبل در این روستا «شیخ عباس کومایین» زندگی کرده است. وجود مقره این زاهد پارسا در کومایین سبب شده که این روستا به‌عنوان یکی از مراکز گردشگری-مذهبی کردستان به حساب آید . روستای کومایین دارای طبیعت بسیار زیبایی است.

وجه تسمیه روستای کومایین


این روستا معانی بسیاری دارد، اما معنی که بیشتر می‌توان به آن اشاره کرد این است کومایین از 2 جزء «کو» یا همان کوه و «مایین» که اصطلاح محلی دام است تشکیل شده است، آوردن لغت کوه به دلیل قرار داشتن در میان چند کوه و آوردن کلمه «مایین» به خاطر این‌که این روستا از قدیم‌ الایام دام‌های بسیاری داشته است ریشه لغوی کومایین را نشان می‌دهد.
روستای کومایین شهرستان کامیاران در کردستان

زیبایی های روستای کومایین


روستای کومایین دارای طبیعت بسیار زیبایی است.از روستاهای همسایه این روستا می‌توان به «قلعه کومایین»، «نیدر»، «سرکاریز»، «قوله دره» و «باغ خرم» که هر کدام دارای جاذبه‌های بکر و طبیعی متنوع و مختلف هستند اشاره کرد.این روستای زیبا و مرکز گردشگری هم‌چنین در میان کوه‌های مختلفی از جمله کوه‌های «شیخ جنی»، «هه‌واره به‌رزه»، «سوچه‌ر»، «کانی چه‌رمو» و « کانی‌ره‌ش» محصور است.

شغل اصلی و عمده مردم این روستا، دامداری و کشاورزی است که به‌صورت دیم انجام می‌دهند و از محصولات عمده آن می‌توان به گندم و جو اشاره کرد که البته ایجاد سد «گاوشان» و رونق دوباره کشاورزی در این روستا و روستاهای همجوار آن، سبب افزایش آمار مهاجرت‌های معکوس به این روستاها شده است.
advertising