نوروز خوانی مازنی آیین زیبا و نوید دهنده بهار

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/12/26
نوروز خوانی مازنی آیین زیبا و نوید دهنده بهاررسم و نوای بسیار زیبا و کهنی را معرفی خواهیم کرد که قطعآ شما نیز مانند بنده به انتظار شنیدن نوای خوش نوروز خوانان برای رسیدن بهار هستید گرچه با ساز قدیمی باشد شنیدنی تر است.نوروز خوان ها، با آواها و نواهای فرح بخش، به استقبال سال جدید و نوروز باستانی می روند، نوروزخوانی ترانه عاشقانه، عارفانه و مدح گونه نوروز خوان است، و شوری وصف ناشدنی برای کودکان شیرین زبان محله به همراه دارد.
نوروز خوانی مازنی آیین زیبا و نوید دهنده بهار
نوروزخوانان در گروه های دو تا چند نفری گرد هم می آمدند و در اوایل ماه اسفند یا نیمه های آن، شروع به نوروزخوانی یا بهار خوانی می کردند و مژده دهنده بهار بودند.

نوروزخوان، بهارى پر از عشق و امید و برکت را به مردم نوید می‌دهد. قدمت این آیین سنتی مازندرانی به پیش از اسلام باز می‌گردد و پس از اسلام نیز ابیاتی در مدح و ستایش پیامبر(ص) و ائمه اطهار به آن افزودند.

ترانه نوروز خوانی


شعر و ترانه مژده بهار ( بادِ بِهارون بِموئه، نوروزِ سِلطون بِموئه، گل به گلستون بمِوئه،… ) نوای خوش نوروزخوانانی است که در آخرین روزهای زمستان، با کیلومترها پیاده روی در محله های مازندران، نوید بهار سر زنده را می دهند و میهمانانی از شهرهای دیگر را نیز به گوش دادن این نوای دل انگیز وا می دارد.
نغمه نوروز خوانان شاید نغمه آشنای جوان دم بختی است كه در هیبت نوروز خوان و آواز نوروز خوانی بهار را مژده می دهد و زندگی نو و طبیعتی نورسته و یا بر آوردن آرزویی در دل را برای جوانان و دختران دم بخت نوید می دهد.

نوروز خوانی مازندران


نوروزخوانان وقتی به حیاط خانه ای وارد می شدند، صاحبخانه را به نام صدا می زدند و با بکار بردن نام وی در شعر نوروزخوانی، از وی تقاضای مژدگانی می کردند.صاحب خانه نیز مقداری میوه، شیرینی، تخم مرغ، برنج، پول یا هر چیز دیگری را بسته به کرم شان به نوروز خوان مژدگانی می دادند و این رسوم زیبا نمایانگر سادگی و بی آلایشی و شاد بودن اهالی این دیار و نوید بهار به دیگران است.
نوروز خوانی آیین دیرینه ای است که هم اکنون نیز طرفدارن زیادی دارد که به زنده نگه داشتن و ترویج این رسم زیبا کمر همت بسته اند و همچنان گوش بسیاری از مردم کوچه و محله ها منتظر شنیدن این نوای خوش و امید دهنده فصل زیبای بهار است.
advertising