مراسم گل گل چهارشنبه گیلان

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/12/14
مراسم گل گل چهارشنبه گیلان

چهارشنبه سوری در گیلان


آشنایی با آداب و رسوم کهن مردم گیلان در ایام نوروز آداب و رسوم کهن مردم گیلان زمین همواره با جذابیت‌های منحصر به فردی همراه بوده است. برخی از آداب و رسوم کهن مردم استان گیلان در ایام نوروز عبارت از گل گل چهارشنبه.

از دیگر مراسم کهن ایرانیان که در گیلان هم با بعضی تغییرات جزیی به آن می‌پردازند، چهارشنبه سوری است که در غروب آخرین سه‌شنبه سال و در شب چهارشنبه انجام می‌شود. مراسم چهارشنبه سوری در نواحی مختلف گیلان با تفاوتی اندک اما شبیه به هم اجرا می‌شود و گاه شلیک تیر و ترکاندن ترقه نیز در برنامه جای دارد. گاه نیز به نیت برکت، یکی از اهالی با تبر به سمت درختی که بار نمی‌دهد می‌رود، اما با ضمانت دیگران برای بار آوردن درخت در سال بعد، شخص تبر به دست از قصد خود منصرف می‌شود. به این منظور خار، بوته، گون و کاه جمع‌آوری می‌شد و با درست کردن پشته‌هایی که معمولاً رو به سمت قبله می‌نهادند و سپس آتش زدن آنها، از روی آتش می‌پریدند و هنگام پریدن با خوشحالی می‌خواندند

گل گل چهارشنبه به حق پنج‌شنبه ، زردی بشه، سرخی بایه نکبت بشه، دولت بایه

یعنی ای شعله آتش چهارشنبه، به حق پنج‌شنبه، زردی و ضعف و بیماری رخت بر بندد و نوبت سرخی و نشاط و خرمی فرا رسد. دوره نکبت و ناکامی به سر آید و دولت و اقبال روی نماید.
advertising