آبشار ویسادار رضوانشهر سومین آبشار مرتفع گیلان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/11/03
آبشار ویسادار رضوانشهر سومین آبشار مرتفع گیلان

آبشار ویسادار شهرستان رضوانشهر استان گیلان


آبشار ویسادار رضوانشهر در موقعیت جغرافیایی E 48 54 42 N 37 35 26 در استان گیلان واقع است. آبشار ویسادار در 16 کیلومتری شهر پره سر در شهرستان رضوانشهر قرار دارد و به دلیل ارتفاعی که دارد از آن به عنوان سومین آبشار مرتفع گیلان یاد می شود. ابهت این پدیده طبیعی زمانی بیشتر می شود که از پایین به آن نگاه کنند، صدای ریزش آب از ارتفاع 15 متری و نیم دایره ای که آب در دل سنگ و صخره برای رسیدن به رودخانه ایجاد می کند ،منظره ی فوق العاده دیدنی است.

این آبشار بر روی رودخانه لمیر و در کنار جاده جنگلی منتهی به روستای لمیر واقع شده و از معدود آبشارهای ایران است که می توان از روی یک پل فلزی، به خوبی عظمت و زیبایی آن را تماشا نمود. این پل فلزی به جهت ارتباط دو طرف رودخانه نسب گردیده است ولی با توجه به موقعیت آن، مکان مناسبی جهت بازدید گردشگران شده است. شدت جریان آب و زیبایی صخره های دهانه آبشار، از نکات دیدنی آن است.
آبشار ویسادار رضوانشهر سومین آبشار مرتفع گیلان
پیش از رسیدن به آبشار ویسادار و لمس زیبایی های آن، جاده منتهی به این آبشار است که گردشگران و علاقه مندان طبیعت را غرق در خود می کند. جاده ای که از دوسو با درختان سر به فلک کشیده احاطه شده و هر چه که بیشتر در آن پیش می رویم تصاویر روح نوازتری به چشممان می خورد. این تصاویر به حدی زیبا هستند که گاهی مجبور به چند لحظه توقف می شویم تا با دوربین خود آن را برای همیشه ثبت کنیم.

بهترین زمان سفر


البته که اغلب ماه های سال برای سفر به گیلان و خطه ی شمالی کشور مناسب است اما در زمان های به خصوصی زیبایی های این منطقه دو چندان می شود. به منظور بازدید از این آبشار در بهترین فصل ما پیشنهاد می کنید بین ماه های فروردین تا آبان برناه سفرتان را به آبشار ویسادار در گیلان تنظیم کنید. البته در پاییز و زمستان هم اگر سختی‌های راه را به جان بخرید، قشنگی‌های خاص خودش را دارد، توجه داشته باشید که در فصل ‌های پرباران، لباس و کفش مناسب همراه داشته باشید.

وجه تسمیه ویسادار


ویسادار یک واژه تالشی می باشد که زبان شناسان معنای دقیقی را برای آن عنوان نکرده اند اما حدس ها و گمان های زیادی راجع به آن زده می شود. برخی می گویند این واژه از ریشه ی کلمه ی ووزه دار ( vuza dâr ) به معنی درخت گردو می باشد و عده ای دیگر از کارشناسان، معتقدند ویسادار از دو بخش ویسا به معنی ارسال کردن و دار به معنی درخت تشکیل شده است. در حال حاضر هیچ قطعیتی در مورد این ریشه تالشی وجود ندارد اما به نظر بسیاری از کارشناسان نام این آبشار در زبان گیلکی به معنای سایه درخت بید می باشد.

مسیر دسترسی


راه رسیدن به آبشار ویسادار وقتی از رشت به طرف آستارا حرکت می کنید باید بعد از رد شدن از انزلی و شهر رضوانشهر به شهر پره سر برسید. سپس از سه راه احمد باید به طرف روستای سِکَرَه سرا که نام رسمی اش صیقلسرا است،حرکت کنید. بعد از عبور از این روستا به آوَوییار می رسید. بعد از عبور از آن روستا به محل آبشار می رسید. ارتفاع این آبشار 15 متر است. از پره سر تا آبشار 15 کیلومتر فاصله هست. پره سر در حد فاصل میان شهرهای رضوانشهر و هشتپر تالش واقع شده است که با رضوانشهر حدود 17 کیلومتر و با هشتپر تالش حدود 30 کیلومتر فاصله دارد و در 100 کیلومتری رشت قرار دارد.
advertising