پیرانای شکم قرمز درنده ترین ماهی دنیا

گردشگریحیات وحش

- 97/09/03
پیرانای شکم قرمز درنده ترین ماهی دنیاسرعت خورده شدن گوشت در این ماهی‌ها آن‌قدر بالاست که اگر یک گاو زخمی در آب بیفتد در مدت تنها 15 دقیقه استخوان‌هایش روی آب شناور خواهد شد.
ماهی‌ها آبزی های زیبایی هستند که به نظر آرام و بی‌آزار می آیند اما جالب است بدانید که در این بین گونه ای از ماهی ها هم وجود دارند که برخلاف دیگر ماهی‌ها نه ظاهر زیبایی دارند و نه چندان بی‌آزارند. یکی از این ماهی‌های خطرناک پیراناست که به‌خاطر خوی درنده‌اش، پیرانای قاتل نیز نامیده می‌شود. پیرانا در بعضی از کشورها صید شده و به دلیل داشتن گوشتی مطبوع و لذیذ به عنوان غذا مصرف می‌شود. به صورت کلی 500 گونه پیرانا در دنیا وجود دارد که 20 گونه آنها گوشتخوار و باقی آنها گیاهخوار می باشند. از 20 گونه‌ای که گوشتخوار هستند که تنها چهار یا پنج نوع از آنها بسیار خطرناک است.

پیرانا درنده ترین ماهی کشف شده در دنیا


پیرانا‌ها بیشتر در آب‌های آمازون و آمریکای جنوبی که آب روانی دارند زندگی می‌کنند. آنها معمولا ماهی‌های کوچک‌تر را گاز گرفته، زخمی می‌کنند و بعد از ‌بی‌حال شدنشان آنها را می‌خورند. اما جالب است بدانید که اگر در این زمان حیوان دیگری به طور اتفاقی در آب بیفتد به اشتباه خورده خواهد شد چرا که وقتی بوی خون به مشام آن ها می‌رسد به نوع شکار هیچ دقتی نکرده و فقط برای خوردن آماده می‌شود. این ماهی‌ها مانند کوسه‌ها به بوی خون حساس هستند و به سمت آن جذب می‌شوند و حتی آن را از چندین متر آن طرف‌تر هم به خوبی احساس می‌کنند. دندان‌های پیراناها آ‌ن‌قدر تیز هستند که در برخی از قبایل هندی و آمریکایی از آنها برای ساختن قیچی و چاقوهای شکار استفاده می‌کنند. یکی از انواع پیرانا که بسیار وحشی و درنده هم هست، پیرانای شکم قرمز است که تقریبا در هر شاخه از رود آمازون تعدادی از آنها یافت می‌شوند.
این نوع پیرانا بیشتر عمر خود را بی‌حرکت است ولی بهتر است بدانید که اگر دنبال طعمه کند، سرعتش غیر‌قابل تصور است و تا طعمه‌اش را شکار نکند، دست از تعقیب آن نمی‌کشد. اگر نتواند محیط مناسب و بزرگی را برای زندگی خود پیدا کند درنده‌تر نیز خواهد شد. طبق تحقیقات دانشمندان، ذات درندگی و خطر ناک بودن پیرانای شکم قرمز پنج برابر کوسه سفید اعلام شده است. تمام افراد قبایلی که در اطراف رودخانه آمازون زندگی می‌کنند از خطرناک بودن این گونه ماهی مطلع هستند اما اجازه می‌دهند تا کودکانشان در آب رودخانه‌ای که پر از ماهی قاتل است شنا کنند.
آنها می‌دانند که وقتی رودخانه پر از ماهی‌های کوچک و ریز است که به راحتی هم قابل شکار کردن هستند، این گونه ماهی به سمت شکار بزرگ و سختی مانند انسان نمی‌آیند. پیرانا فقط در صورت گرسنه بودن بسیار خطرناک می‌شود که در این حالت جان سالم به در بردن از دستش کاری محال است.
آنها زمانی که در مرداب گیر می‌افتند و غذایی برای خوردن پیدا نمی‌کنند چون نمی‌توانند خود را از آن وضعیت خلاص کنند بسیار وحشی و خطرناک می‌شوند زیرا از محیط کوچک متنفر هستند و در مکانی که مجبور به چرخیدن به دور خودش باشند، عصبانی شده و به هر موجودی که به او نزدیک شود حمله خواهند کرد. همچنین این ماهی از تنها بودن بیزار است به ذلیل این که آنها به صورت دسته جمعی زندگی می‌کنند.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که یکی از بزرگ‌ترین انواع پیرانای شکم قرمز، پیگوسنتروس است که قدی حدود 60 سانتی متر دارد و در حال حاظر فقط در رودخانه ریو سانفرانسیسکو دیده شده است. رنگ ماهی‌های پیرانا بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است به طوری که وقتی در تابش نور آفتاب قرار می‌گیرند، انعکاس نور خورشید روی لکه‌های نقره‌ای پوستشان رنگی بی‌نظیر ایجاد می‌کند. قد پیرانا‌ها ‌به طور معمول 14 تا 26 سانتی‌متر است که بین انواع گوشتخوار غول پیکر آنها پیراناهایی با قد بیشتر از 40 سانتی متر هم دیده شده‌اند.
پیرانای شکم قرمز درنده ترین ماهی دنیا

پیرانای دندان شیری


یکی از موارد بسیار عجیب و قابل توجه درمورد پیرانا جنس دندان‌های آنهاست که درست مانند دندان کروکودیل تیز و برنده و محکم است. حتی مانند دندان کروکودیل، دندان‌های پیرانا نیز چندین بار می‌افتند و دندان جدید جایگزین آنها می‌شود. البته آنها تمام دندان‌های خود را با هم از دست نمی‌دهند زیرا در این صورت از گرسنگی خواهند مرد. هر کدام از آرواره‌های بالا و پایین آنها به دو قسمت تقسیم شده که در هر بار یک قسمت از این چهار قسمت دندانش را از دست می‌دهد و بعد از گذشت فقط دو روز دندان‌های جدید جایگزین آنها می‌شود.
مدل دندان‌های آنها مثلثی شکل بوده و به صورتی است که درست روی هم قرار می‌گیرند، لابه‌لای هم رفته، روی هم قفل می‌شوند و بین آنها هیچ فاصله‌ای باقی نمی‌ماند. لثه آنها نیز بسیار کوتاه است به طوری که تنها در قسمت بالایی دندان قرار گرفته و تا بین دندان‌ها پایین نمی‌آید؛ به همین دلیل است که دندان‌های این ماهی مانند لبه چاقو بسیار تیز است و پیرانا می‌تواند با داشتن چنین دندان‌هایی به راحتی تکه‌ای بزرگ از گوشت شکار خود را هر چقدر هم که سفت باشد پاره کند. این دندان‌های برنده قبل از کند شدن با دندان جدید جایگزین خواهد شد. بنا براین دندان‌های پیرانا در تمام طول عمر تیز می‌ماند و کند نمی‌شود.

پیرانای قاتل


اگر یک شخص بی‌احتیاط دست یا پای خود را در آبی فرو ببرد که یک پیرانای گرسنه در آنجا ساکن است باید فکر سالم درآوردن دستش را از آب از سرش بیرون کند زیرا یک پیرانای گوشتخوار بالغ هنگام گرسنگی قادر است انگشت او را در یک چشم بر هم زدن قطع کند و بخورد. آرواره‌های او آن‌قدر قوی است که حتی استخوان را نیز خرد می‌کند اما پیراناهای کوچک‌تر تنها می‌توانند دست و انگشتان را گاز گرفته و آسیب‌های سطحی وارد کنند.
وقتی تئودور روزولت در سال 1913 برای سفری ماجراجویانه به برزیل رفت با صحنه‌ای بسیار وحشتناک و عجیب در کنار رودخانه آمازون برخورد کرد. او دید که یک گاو در آب‌های رودخانه آمازون سقوط کرده و در عرض یک چشم بر هم زدن توسط تعداد زیادی پیرانا مورد حمله قرار گرفت. همین‌طور که متعجب به صحنه زل زده بود دید که بعد از گذشت یک یا دو دقیقه تکه‌هایی از استخوان گاو با مقدار زیادی خون روی آب شناور شد.
روزولت بسیار وحشت کرده بود و به سرعت از منطقه دور شد. وقتی او این داستان را برای بومیان منطقه تعریف کرد، آنها از این موضوع تعجب نکردند و گفتند که تا به حال بارها با این موارد برخورد کرده‌اند. او پس از بازگشت کتابی را از خاطرات خود در آمازون منتشر کرد و موضوعات جالبی راجع به ماهی‌های پیرانا نیز در این کتاب نوشت و نام این قسمت از کتاب را روح سیاه رودخانه آمازون گذاشت.
با وجود درنده خو بودن این ماهی تا به حال گزارشی مبنی بر خورده شدن یک انسان توسط پیرانا در هیچ جای دنیا ثبت نشده است؛ ولی هستند تعداد زیادی که بر اثر گاز‌گرفتن این ماهی دچار نقص عضو شده‌اند؛ و انگشتان دست یا پایشان را از دست داده اند.
advertising