اژدهای کومودو بزرگ ترین مارمولک دنیا

گردشگریحیات وحش

- 97/09/02
اژدهای کومودو بزرگ ترین مارمولک دنیا

اژدهای کومودو


هنگامی که افسانه ها از حیوانات الهام می گرفتد، بزرگترین مارکولک دنیا، اژدهای کومودو نقش بزرگی داشت. این حیوان که در جزایر اندونزی یافت می شود، جانوری باستانی است که همیشه با خود داستان های ترسناکی به جای گذاشته و داستان های اسطوره ای زیادی در رابطه با او وجود داشته است. اما می توان گفت که تنها چند سال است که افسانه هایی که در رابطه با اژدهای کومودو وجود داشته از بین رفته و حقیقت واقعی در مورد آن، آشکار گشته است. الی گشت می خواهد در ادامه شما را با چند حقیقت جالب در مورد این موجود و بزرگترین مارمولک دنیا آشنا کند؛ با ما همراه باشید.

اژدهای کومودو به خاطر وجود جزیره غول پیکر است


بهتر است بدانید که آن ها بزرگترین مارمولک هایی هستند که هنوز هم وجود دارند و زیست میکنند. بزرگترین کومودویی که تا کنون ثبت شده بیش از ۳ متر طول و ۱۶۶ کیلوگرم وزن داشته. به طور متوسط، این مارمولک های غول پیکر در حدود ۱٫۸ متر در ماده ها و ۲٫۴ تا ۲٫۷ متر در نرها اندازه گیری شده اند. اندازه بزرگ آن ها مربوط به این می شود که در این جزایری که آن ها زندگی می کنند، هیچ گونه شکارچی خاصی ندارند و بنابراین با نداشتن هیچ شکارچی، کسی را هم ندارند که با آن مقابله کند.

کومودوها شناگران ماهری هستند


جالب است بدانید که کومودوها نه تنها می تواند از درخت و دیگر جاها بالا بروند و به سرعت بدوند (تقریبا به همان اندازه که انسان می تواند)، بلکه توانایی شنا کردن را نیز به این موجودات عجیب و غریب اضافه کنید. زمانی که آن ها به دنبال غذا می گردند، به راحتی می توانند در اطراف جزایر East Nusa Tenggara شنا کنند که این ویژگی هم از جمله ویژگی هایی است که به بقای آن ها در طول این همه سال کمک بسیاری کرده است. به طوری که اژدهای کومودو می تواند فاصله بین دو جزیره را بدون توقف شنا کند.

اژدهای کومودو باستانی هستند


کومودو ها سال های بسیاری است که بر روی زمین به وجود آمده اند و همچنان به زندگی خود ادامه می دهند. با اینکه اژدهای کومودو برای اولین بار در سال ۱۹۱۰ کشف شد اما کومودوها بقایای مارمولک های غول پیکری هستند که در فلورس برای حداقل ۹۰۰ هزار سال وجود داشته اند. به جدای از آن ، فسیل هایی که شبیه این موجودات پیدا شده اند، به ۳٫۸ میلیون سال پیش برمی گردند.

آن ها می توانند موجوداتی بازیگوش باشند


یکی از کومودوهای معروفی که در باغ وحش Smithsonian National Zoological Park واشنگتن زندگی می کند، یک کومودوی بالغ به نام کراکن است که در مواقع مختلفی که چه تنها بوده و چه در کنار شخصی که از او مراقبت می کرده، بسیار بازیگوشی از خود به نمایش گذاشته است. کراکن از خود نشانه هایی از علاقه، کنجکاوی و بازی را بدون هیچگونه طمعی برای غذا یا خشونت نشان داده و با وسایلی مانند بند کفش، جعبه، فریزبی و … بازی می کرده است.
اژدهای کومودو بزرگ ترین مارمولک دنیا

اژدهای کومودو زهراگین هستند


سم کشنده و منحصر به فرد اژدهای کومودو به اشتباه به بزاقشان نسبت داده شده است، مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که این موجود زهر را از طریق مجراهایی در دهان خود به زخم هایی که در بدن طعمه خود ایجاد کرده اند، وارد می کند. اگرچه قربانیان آن ها ممکن است فرار کنند اما این زهر به صورت آرام اما دردناک آن ها را فلج کرده و نهایتا بعد از یک روز می کشد. این موجودات مانند بسیاری دیگر از خزندگان از زبان خود برای شناخت محرک ‌های مزه و بو استفاده می‌ کند.

کومودوها توسط «زبان» خود شکار می کنند


حواس چشایی کومودوها به طرز بی نقصی تکامل یافته اند و کومودو می تواند هوا را مزه کند و ذراتی که توسط حیوانات مختلف پشت سر گذاشته شده را به راحتی تشخیص دهد. اگرچه که بینایی و حس بویایی آن ها بسیار ضعیف است، زبان دوبخشی و چنگال مانندشان توانایی این را دارد که قربانیان در حال مرگ خود را در فاصله ۹ کیلومتری پیدا کند.

همگون خوار در آن ها عادی است


آن ها نه تنها همگون خوار هستند، بلکه گفته می شود که نوزاد خود را نیز می خورند. زمانی که نوزادان از تخم در می آیند، آن ها به طور غریزی از هر درختی که در اطرافشان است بالا می روند تا از خورده شدن توسط مادرها یا کومودوهای در اطراف دیگر جلوگیری کنند. آن ها می توانند تا ۴ سال بالای درخت بمانند و زمانی که پایین می آیند، تا ۳۰ سال می توانند به زندگی خود ادامه دهند.
کومودوهای کوچک می توانند بوی خود را مخفی کنند
روش دیگری که کومودوها برای فرار از خورده شدن توسط بزرگترها به کار می برند این است که خود را در مدفوع و روده حیوانات مرده قایم می کنند و می پوشانند. از آنجایی که اژدهایان کومودو به حس چشایی و بویایی خود تکیه می کنند، این روش موثری برای خورده نشدن است.

کومودوها دزد قبر انسان هستند


آن ها که جزو جانوران لاشخور محسوب می شوند، به این کار نیز شناخته شده اند که قبر انسان ها را می کَنند تا از اجساد پوسیده شده استفاده کنند. مردم محلی برای اینکه این جانواران را از قبر عزیزانشان دور نگه دارند، روی قبر را با سنگ های محکم می پوشانند تا از حفر شدن توسط اژدهای کومودو در امان بماند.

آن ها بزها را قورت می دهند


اژدهایان کومودو که هر لحظه تشنه گوشت هستند، به طور کامل گوشت خوار می باشند و می توانند تا ۸۰% وزن خود را غذا بخورند. آن ها تا به حال در حال قورت دادن یک‌جای بز دیده شده اند، به صورتی که طعمه خود را به تنه درخت می کوبند تا کمکی باشد که بتواند آن را قورت دهند. نکته قابل توجه دیگر این است که برعکس اندازه و اشتهای آن ها، متابولیسم اژدهای کومودو بسیار کم است. همین موضوع باعث می شود که آن ها حدودا در سال تنها ۱۲ وعده غذایی بخورند، هرچقدر هم که غذایشان بزرگ باشد.
advertising