جزیره سقطری یمن جواهری در دریای عرب

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/28
جزیره سقطری یمن جواهری در دریای عرب

جزیره سقطری یمن جزیره‌ ای سرشار از تنوع زیستی


سقطری (Socotra) نام جزیره‌ای است که مردم از آن با نام جواهری در دریای عرب یاد می کنند و دلایل زیادی را هم برای این نامگذاری دارند. جزیره‌ای که سرشار از تنوع زیستی عجیب و غریب، مناظر طبیعی فوق العاده، سواحل افسانه‌ای، غارهای آتشفشانی تحسین‌ برانگیز، آب‌های بلوری و صخره‌های مرجانی طبیعی و دست نخورده است به احتمال فراوان شایسته این نامگذاری است و البته اینها تنها نمونه‌هایی از مشخصات این جزیره‌ی جادویی هستند.
جزیره سقطری یمن جواهری در دریای عرب
جزیره سقطری مجمع‌الجزایری است که در غرب اقیانوس هند، در دهانه تنگه عدن و بین دو قاره آسیا و آفریقا قرار دارد و بین 40 تا 50 هزار نفر را در خود جای داده است.
مجمع‌الجزایر سقطری، در برگیرنده جزیره‌های مرجانی «سقطرا، عبدالکوری، سمهه، درسه» و چندین جزیره کوچک‌تر است که روی هم رفته 3.625 کیلومتر مربع وسعت دارند. با توجه به جاذبه‌های طبیعی جزیره سقطری این جزیره می‌تواند یکی از مهم‌ترین مکان‌های توریستی در منطقه غرب و حتی در کل جهان باشد که به اندازه چندین میدان نفتی برای یک دولت درآمدزایی داشته باشد.

پوشش گیاهی و جانوری سقطری


جزایر سقطری، زیست‌بومی بسته ‌است، به همین دلیل گونه‌های جانوری و گیاهی منحصر به فردی دارد. نزدیک به یک سوم جانداران این جزایر، تنها در همان‌جا یافت می‌شوند. گونه‌ای درخت که به «خون اژدها» مشهور است، در این منطقه فراوان دیده می‌شود.

این جزیره حدود 50 هزار سکنه دارد. آنچه از گذشته آنها را به سکونت در این جزیره تشویق کرده، ماده ای به نام «صَبـِر» و «خون سیاوشان» بود. این ماده، صمغ درختی بود که جز در این جزیره در جای دیگر نمی‌روید. علاوه براین، یک سوم گیاهان این جزیره که به بیش از 900 گونه بالغ می شوند، در هیچ جای دنیا یافت نمی شوند و بومی سقطری هستند.

جزیره‌ی سقطری همچنین یک مکان فوق العاده برای تماشای انواع پرندگان است. این جانداران کم نظیر یکی از دلایلی هستند که این جزیره را از لحاظ تنوع زیستی از بقیه جدا می‌کند. اصلا تعجب نکنید اگر پرندگان بیشماری در بالای درختان یا در کنار شما یا بر روی آب دریا در اطراف جزیره و دره‌ها در حال پرواز هستند. در حدود 120 گونه از پرندگان تاکنون در این جزیره یافت شده است، و جالب توجه است که 5 گونه‌ی آن فقط مختص به این جزیره است که نام‌های آنها به این قرار است: چکاوک سقطری ( Socotra Warbler)، سقطری Cisticola، گنجشک سقطری، سار سقطری.

سقطری (Socotra) همچنین ازلحاظ نرم تنان و خزندگان نیز غنی است که ۹۰ درصد از این گونه‌ها را در هیچ جای دیگر پیدا نمی‌کنید. زمانی که صحبت به زندگی جانوران دریایی میرسد نیز این جزیره با 253 گونه مرجان، 730 گونه ماهی ساحلی و 300 گونه از انواع خرچنگ و میگو باز هم حرفی برای گفتن دارد و این دلیل محکمی است که طرفداران غواصی از گوشه و کنار دنیا به این جزیره می‌آیند تا زیبایی تمام نشدنی این مکان را در زیر آب به تماشا بنشینند.
advertising