گیاهان گوشت خوار را بیشتر بشناسید

گردشگریحیات وحش

- 97/08/15
گیاهان گوشت خوار را بیشتر بشناسیدگیاهان گوشت‌خوار با تغییر حالت برگ‌های خود می‌تواند از جانداری به بزرگی یک‌ قورباغه تا موجودات تک سلولی را بخورد و هضم ‌کند.ساختن تله برای این گیاه کاری دشوار است، به این علت که برگ‌‌های گیرنده آن آنچنان مناسب برای عمل فوتوسنتز نیستند و رشدی بسیار آهسته دارند.
به گزارشی از برترین ها به نقل از دویچه‌وله، گیاهان گوشت‌خوار عموما از حشرات تغذیه می‌کنند. گیاهان گوشت خوار از طریق شکار، مواد معدنی لازم برای ادامه حیات، به‌ویژه نیتروژن را در مناطقی که برای زیست آن‌ها مناسب نیست ذخیره می‌کنند.
از حائز اهمیت ترین ویژگی گیاه گوشت‌خوار "ونوس" حرکت سریع برگ‌‌های آن است، که به شکل بادبزن است و مانند تله عمل می‌کند.
"ونوس" رشد بسیار آهسته ای دارد. این گیاه حدود ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد که قابلیت شکوفایی پیدا کند. گیاه "ونوس" در فصل پاییز غیرفعال شده و به خواب زمستانی می‌رود.
قطر بوته این گیاه ۱۸ تا ۲۵ سانتیمتر است و دارای تعداد زیادی غده‌های قرمز رنگ به بلندی ۷ سانتیمتر و کلفتی ۵ میلیمتر است. برگ‌های این گیاه نیش‌دار هستند .
حرکت این گیاه برای شکار طعمه بسیار سریع است. این گیاه برای گرفتن طعمه خود مثل عنکبوت یا مگس، در زمانی کم‌تر از ۱ ثانیه بسته می‌شود.قسمت گیرنده این گیاه حدود ۱۰ سانتیمتر و قطر آن ۵ سانتیمتر است.
به دلیل دانه‌های برس مانند در دو طرف قسمت گیرنده این گیاه، فرار طعمه امکان پذیر نیست.

گیاهان گوشت خوار را بیشتر بشناسید

نپنتس


"نپنتس" از سری گیاهان گوشت خواری است که فقط در جزیره ی ماداگاسکاروجود دارد. ۹۴ درصد از طعمه این گیاه مورچه‌ها هستند. "نپنتس" شکلی قیف‌ مانند دارد که طعمه درون آن که حالت چاه دارد، می‌افتد. رشدطولی این گیاه حدود ۲۶ سانتیمتراست.
گیاهان گوشت‌خوار بسته به سرعت گرفتن طعمه و هضم آن به دو گروه فعال و غیرفعال تقسیم‌بندی می‌شوند.
این گیاهان با 5 روش طعمه خود را به دام می‌اندازند: ۱- از طریق چسبندگی ۲- از طریق مکندگی ۳- از طریق بسته شدن برگ‌‌ها ۴- از طریق افتادن طعمه در گودال گیاه ۵- از طریق ایجاد تله.
برگ این گیاه در حالت باز به صورت محدب است. در این حالت تله منتظر سیگنال از طرف طعمه است تا بسته شودو طعمه را به دام بیندازد.
گیاه "دوروسرا" در کشور‌های آلمان، اطریش و سوئیس تحت حمایت محیط زیست است. این گیاه دارای مواد مختلفی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به‌کار گرفته می‌شوند.
ویژگی این گیاه گوشت‌خوار، غدد چسبنده برگ‌های آن است که باعث گرفتار شدن طعمه شده و رشد گیاه را در مناطقی که مواد معدنی کافی ندارند امکان‌پذیر می‌کنند.
برگ‌های گیرنده گیاه "دوروسرا" دارای قدرت حرکت متفاوتی هستند که باعث به دام انداختن طعمه می‌شوند. برگ‌های آن می‌توانند تا ۱۸۰ درجه انحنا پیدا کنند و حشرات را به طور کامل در برگیرند.
advertising