معرفی پروانه نقره ای علفزار

گردشگریحیات وحش

- 97/10/09
معرفی پروانه نقره ای علفزار

مشخصات پروانه نقره ای علفزار


خانواده علفزار پروانگان ( Hesperidae ) خانواده ای از پروانه ها با اندازه ای کوچک تا متوسط می باشند. ( عرض بالها 1الی6 سانتیمتر است) در سراسر جهان پراکندگی دارند ولی اغلب آنان در آمریکای جنوبی بسر می برند.

بعضی از خصوصیات آنها شبیه پروانه ها و بعضی شبیه بیدها می باشند. شاخک ها دارای گرز بوده و از هم فاصله دارد. قسمت پیشانی فراخ و بدن ستبر است. آنان اغلب در روز پرواز می کنند و دارای رنگ آمیزی قهوه ای تیره یا نارنجی می باشند. این خانواده دارای 4000 گونه است. در ایران 26 گونه گزارش شده است
معرفی پروانه نقره ای علفزار
در زیر بالهای این پروانه ، لكه های نقره ای در هر دو جنس موجود است . زمان پرواز پروانه های بالغ تابستان می باشد . آنها به چمنزارها و تپه ماهورها علاقمند می باشند اما بالاتر از ارتفاع 2500 متری حضور ندارند. نوزاد به رنگ سبز زیتونی بوده ؛ آنان نیز لبه های برگ علفی را به هم دوخته و پناهگاهی برای خویش به وجود می آورند . این لاروها در طول روز در این پناهگاه استراحت كرده و در شب به تغذیه از انواع علف ، مخصوصا علف بره می پردازند. در هنگام ورود به مرحله شفیرگی پیله محكمی در سطح زمین ساخته و در آن متحول می شوند.

زیستگاه


پراكندگی جهانی این پروانه از شمال آفریقا ، اكثر مناطق اروپا ، آسیای معتدله تا آمریكای شمالی می باشد . در ایران برای اولین بار 130 سال قبل یعنی در 1248 هجری شمسی توسط لدرر از شهر گرگان گزارش شد.
advertising