آشنایی با الگوریتم گوگل پاندا و رهایی از جریمه ی آن

علمی و تکنولوژیفضای مجازی

- 97/09/15
آشنایی با الگوریتم گوگل پاندا و رهایی از جریمه ی آنالگوریتم های گوگل را که می شناسید حالا در این مطلب می خواهیم بطور ویژه الگوریتم پاندا را به شما معرفی کنیم.
الگوریتم پاندا ، کیفیت محتوا بسیار برایشان مهم است و مانند قبل نمی شود با کنار هم گذاشتن کلمات کلیدی در یک متن، آن ها را فریب داد و سرسری از مسئله گذشت، آنها شخصیتی کتاب خوان دارند و اگر فکر کنید روزانه تعداد زیادی پاندا در حال خواندن محتوای وب‌سایت شما باشند زیاد دور از ذهن نیست.
پانداها به خوبی می‌توانند یک متن مفید را از یک متن ضعیف تفکیک و شناسایی کنند، و می توانند کاری کنند که کاربری هرگز به سمت سایت با مطالب بی کیفیت نرود.
الگوریتم گوگل پاندا ابتدا در 23 فوریه 2011 راه اندازی شد. هدف اجرای الگوریتم گوگل پاندا، دادن امتیاز بیشتر به وب سایت های دارای محتوای جذاب بوده و در ضمن حضور سایت های بی کیفیت در نتایج جستجو را بکاهند.در بین سال های 2011 الی 2015 حدود 25 آپدیت برای این الگوریتم پیاده سازی شده است.گوگل طبق بیانیه ای،گفته بود: راه اندازی آغازین پاندا در طول چند ماه اول، بر روی 12 درصد نتایج جستجو به زبان انگلیسی تاثیر گذاشته است.
آشنایی با الگوریتم گوگل پاندا و رهایی از جریمه ی آن

هدف google panda چیست؟


الگوریتم پاندا که نام قبلی آن درابتدای راه اندازی اش کشاورز (Farmer) ، و به این اسم معروف بوده است و بعدها از روی نام کارمند ارشد گوگل با نام Navneet Panda انتخاب شد، چند پدیده مشکل دار در نتایج جستجو را هدف گرفته است ، این اهداف و قوانین گوگل پاندا شامل موارد زیر می باشند:

تکرار محتوای تکراری با کپی‌ کردن محتوا:


محتوای کپی شده در بسیاری از جاهای اینترنت وجود دارد. تکرار محتوا حتی در سایت خود شما هم می تواند اتفاق بیفتد. زمانی که یک متن مشخص را در چندین صفحه به صورت تکراری کپی می کنید، احتمالا با این مشکل مواجه خواهید شد. به عنوان مثال یک شرکت ممکن است 10 صفحه با نام ده شهر ایجاد کند و خدمات خود را به یک شکل در هر ده صفحه تکرار کند.

وجود محتوای خلاصه شده ، بسیار کم و ناقص :


صفحات اینترنتی که دارای محتوای مرتبط بسیار کمی هستند و از نظر متنی نیز بسیار کم می باشند. مانند صفحاتی که دارای موضوعات متنوع اما اطلاعات بسیار کمی در هر مورد می باشند.

وجود محتوای ضعیف:


صفحاتی که اطلاعات زیاد و مهمی درباره موضوع و عنوان خود ندارند.

نبود اعتبار محتوا :


محتوایی که توسط منابعی تولید می شوند که دارای اعتبار تایید شده ای نیستند. گوگل در این زمینه تاکید کرده است که سایت هایی که نمی خواهند تحت تاثیر منفی پاندا قرار گیرند، می بایست تلاش کنند تا با انتشار اطلاعات مفید، اعتبار خود را در بین کاربران افزایش دهند.

محتوای بی کیفیت تولید شده توسط کاربران:


به عنوان مثال وب سایت هایی که فقط پست های مهمان که معمولا بسیار کوتاه نیز هستند منتشر می کنند ،این پست ها نیز معمولا پر از غلط های املایی بوده و فاقد اطلاعات ارزشمند می باشد.

Content Farming یعنی همان جمع‌آوری محتوا:


صفحات بسیار زیاد بی کیفیت که اغلب محتوای خود را از سایت های دیگر جمع آوری می کنند. به عنوان مثال می توان به وبسیات هایی اشاره کرد که صفحات زیادی را با موضوعات گرفته شده از کلمات کلیدی مورد جستجو در گوگل، جمع آوری می کنند و محتوای بی ارزشی را درباره آن تولید کرده و بدون اینکه خواسته کاربران را در نظر بگیرند، می خواهند رتبه های بالا در نتایج جستجو کسب کنند.

بیشتر بودن آگهی و تبلیغ یک صفحه نسبت به محتوای سایت:


صفحاتی که پر از تبلیغات هستند ولی متآسفانه محتوایی ندارند.

محتوای ضعیف اطراف لینک های مشخص :


محتوای بسیار ضعیفی که فقط برای لینک دادن به یک سایت مشخص ایجاد شده باشد.

وب سایت های که توسط کاربران انسانی بلاک شده اند :


سایت هایی که کاربران انسانی آن ها را به صورت مستقیم در نتایج جستجو بلاک کرده اند از نظر آن مشکل دار هستند.

محتوای بی ارتباط و یا همان ناهماهنگی محتوا با گوگل یعنی با عبارتی که مورد جستجو قرار گرفته است:


صفحاتی که عنوان می کنند که مطالب مرتبط با عبارت مورد جستجو ارائه می دهند اما با ورود به آن با چیز دیگری مواجه می شویم.برای مثال می توان به صفحاتی اشاره کرده که تخفیف رستوران و غیره ارائه می دهند اما زمانی که وارد سایت شدید ،متوجه می شوید که هیچ تخفیفی در این صفحه وجود نداشته و فقط تبلیغات بوده است.

چطور متوجه بشویم پاندا سایت ما را جریمه کرده است؟


یکی از اصلی ترین نشانه های جریمه شدن توسط پاندا، افت شدید ترافیک در روزهای است که آپدیت هایی برای این الگوریتم عرضه می شوند. اما همیشه در ذهن داشته باشید که عوامل زیادی در کاهش ترافیک سایت موثرند. این مسئله می تواند علتی مانند حضور یک رقیب جدید داشته باشد که از شما جلو زده است. جریمه های دستی گوگل را چک کنید تا در این حین متوجه شما نشده باشد.همچنین تغییرات فصلی را در نظر بگیرید ، چون بسیاری از این تغییرات بر میزان فروش و ترافیک سایت تاثیر دارند ، گاهی آپدیت های دیگری نیز ممکن است عامل کاهش ترافیک سایت تان باشد.
در هنگام آپدیت های جدید گوگل، جزییات مرتبط با آن را حتما مطالعه کنید تا از سلامت سایت خود با توجه به مواردی که تاکید شده انجام ندهید در این آپدیت ها باخبر شوید. اگر زمانی بعد از آپدیت مشخصی دچار کاهش ترافیک شدید و مطمئن بودید که علت این امر ناشی از قصور شماست، مشکل مورد نظر را حل کرده و از طریق وب مستر درخواست بخشش و گذشت از گوگل کنید.


زمانی توسط پاندا جریمه شدیم چطور رهایی پیدا کنیم ؟


کافی است برای گرفتن بخشش از گوگل اشتباه هایی را که در بالا گفته شد را انجام ندهید یعنی :
محتوای مفید و جذاب ایجاد نمایید ، درمورد اندازه تبلیغات و تعداد لینک های یک صفحه یک بازنگری انجام دهید ، ازارتباط محتوا و عبارت مورد جستجو اطمینان حاصل نمایید
محتوای تکراری را از سایت تان حذف کنید ، محتوایی که توسط کاربران سایت عرضه شده را ویرایش و همچنین ارزیابی نمایید ، وهمچنین اینکه از نوایندکس و نوفالو برای بلاک کردن دسترسی موتورهای جستجو به محتوای تکراری داخل سایت استفاده نمایید بهتر است توجه داشته باشید تولید محتوای مفید یک کار زمان‌بر می باشد و به مرور با تمرین کردن ، شما را به نتیجه دل‌خواه می‌رساند و می توانید محتوای باکیفیت تولید نمایید.
در مجموع سایت هایی که همواره محتوای اصلی و با کیفیتی منتشر می کنند از این گونه آپدیت ها نباید ترسی داشته باشند. اما اگر در جایی از وب سایت تان مشکلاتی ایجاد کرده باشید، ممکن است تحت جریمه پاندا قرار گیرید. از دید عملی، بهترین کار برای جلوگیری از پنالتی شدن توسط پاندا توسعه برند خود است تا به عنوان یک سایت معتبر توسط کاربران و موتورهای جستجو شناخته شده باشید و برای تبدیل شدن به این حالت باید با تولید محتوای با کیفیت، به عنوان منبعی در زمینه ی کاری خود شناخته شوید.
advertising