بنیانگذار واتس‌ اپ دوباره از کاربران درخواست کرد تا فیسبوک را حذف کنند

علمی و تکنولوژیفضای مجازی

- 97/12/27
بنیانگذار واتس‌ اپ دوباره از کاربران درخواست کرد تا فیسبوک را حذف کنندتقریبا یک سال پیش بود که برایان اکتون بنیانگذار واتس‌اپ از همه کاربران خواسته بود که اپ فیسبوک را حذف کنند، اما برایان اکتون امسال هم این خواسته خود از کاربران را تکرار کرد. او هم‌چنین از شرکت‌هایی مثل اپل در زمینه حریم خصوصی انتقاد کرده است.

فیسبوک در سال 2014 مبلغ 16 میلیارد دلار از طریق واتس‌اپ درآمد کسب کرد و این سود هنگامی به دست آمده بود که بنیانگذاران این شرکت یعنی اکتون و جان کوم در واتس‌اپ حضور داشتند. اما اکتون در سال 2017 به دلیل تنش بین واتس‌اپ و رهبری فیسبوک این شرکت را ترک کرد.

بنیانگذار این پیام‌ رسان محبوب هفته گذشته در یکی از کلاس‌های علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد به همراه یک کارمند فیسبوک و الورا ایسرانی، موسس بنیاد آموزشی She++ حضور یافت و سخنرانی کرد.

اکنون در رابطه با روابط بین شرکت‌های فناوری مانند اپل و فیسبوک و کشورهای خارجی مثل چین صحبت کرد. اکتون درباره درخواست دولت چین از اپل بابت ذخیره‌کردن داده‌های کاربران اپلی این کشور هم حرف‌هایی زد. او گفت: “من فکر می‌کنم که بسیاری از این تصمیمات شرکتی به صورت خودسرانه و عوام‌فریبانه انجام می‌شود.”

مدیر سابق واتس‌ اپ درباره مدیریت محتوا در شبکه‌های اجتماعی هم اظهاراتی داشت. او گفت که شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل و توییتر برای شناسایی “حرف‌ها و مطالب نفرت‌آور” تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهند. اکتون در پاسخ به یک سوال درباره سیاست مدیریت محتوای اپل گفت: “با قاطعیت تمام و صادقانه بودن حرفم می‌توانم بگویم که شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های باز در تلاش هستند تا سخنان و مطالب نفرت‌آور را از سایر مطالب تشخیص دهند، اپل در تلاش است تا بداند که چه برنامه‌ای بد بوده یا چه برنامه‌ای مفید و غیرمضر. گوگل هم درحال کارکردن برروی تشخیص وب‌سایت‌های خوب و مفید از وب‌سایت‌های مضر و خطرناک برای کاربران است. اما این شرکت‌ها فعلا نمی‌توانند به قدرت تصمیم‌گیری مجهز شوند.”

البته اکتون اظهار داشت که وجود کاربران برای چنین شرکت‌هایی که مجهز به قدرت تصمیم‌گیری نیستند، می‌تواند به این شرکت‌ها قدرت دهد. او گفت: “اما متاسفانه این شرکت‌ها معتقد هستند که آن‌ها به کاربران قدرت می‌دهند و آن‌ها فقط برای عرضه محصولات خود به کاربران (مشتریان) از آن‌ها استفاده می‌کنند. ما از آن‌ها خرید می‌کنیم، ما در وب‌سایت‌ آن‌ها ثبت‌نام می‌کنیم، پس فیسبوک را حذف کنید!”
advertising