بررسی لپ تاپ سوییفت 5 ایسر

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/10/30
بررسی لپ تاپ سوییفت 5 ایسرامروزه برای آنکه محصولی مانند تلفن هوشمند، تبلت یا لپ تاپ از نظر ظاهری دارای کیفیتی در رده دستگاه های لوکس باشد انتظار می رود در ساخت بدنه آن از فلز استفاده شده باشد. بسیاری از شرکت های تولید کننده گوشی موبایل و لپ تاپ در جهان از همین فرمول موفقیت آمیز استفاده می کنند و آلیاژهای مختلف آلومینیوم و منیزیم جای خود را به عنوان مواد اصلی بدنه دستگاه های شیک و گران قیمت در بین کاربران باز کرده اند. سوییفت 5 ایسر اما با وجود استفاده از فلز نمی تواند جزو بالاترین رده ها قرار گیرد. بدنه رویی دستگاه از جنس فلز و بدنه زیرین آن از رابر ساخته شده اند که با توجه به پایه های نگهدارنده آن حس خوبی به کاربر منتقل می کنند و البته گریپ بالایی را برای سر نخوردن دستگاه روی هر سطحی فراهم می کنند. همان طور که اشاره شد فلز مورد استفاده در بدنه رویی شاید بهترین آلیاژ موجود بین لپ تاپ های جهان نباشد اما در هر صورت حس خوبی از لوکس بودن دستگاه را به کاربر منتقل می کند. به جز این الگوی راه راه، تنها نشان دیگری که بر روی بدنه به چشم می خورد لوگوی ایسر است که از جنس فلز ساخته شده و در میانه سمت چپ جا خوش کرده است.

در پشت دستگاه یک گریل با دو ورودی را مشاهده خواهید کرد که به شکلی هوشمندانه برای ایجاد تقارن بین بلندگو و محل خروج هوا طراحی شده. در میانه این بخش که با رنگ دیگری از سایر بخش های بدنه متمایز شده نیز عبارت Swift به چشم می خورد که پس از باز کردن در لپ تاپ نیز در گستره دید کاربر قرار می گیرد.

یک پورت USB 3.0، کارت خوان و پورت 3.5 میلیمتری ترکیبی برای اتصال میکروفن یا هدفون در سمت چپ بدنه و یک پورت USB 3.0 دیگر، یک پورت USB-C، خروجی HDMI استاندارد و پورت شارژ نیز در سمت راست بدنه به چشم می خورند. در مجموع ایسر تلاش کرده از شلوغ کردن بیش از حد بدنه دستگاه با اضافه کردن پورت های غیر ضروری خودداری کرده و در عوض آنچه کاربران را بیشتر راضی می کند در این لپ تاپ قرار دهد.

استفاده از خروجی HDMI استاندارد یکی از نقاط قوت بسیار پر رنگ سوییفت 5 است و داشتن یک پورت USB-C نیز می تواند بسیاری از کاربران را که به فکر آینده نگری هستند خوشحال کند.

پس از آنکه اولین بار در لپ تاپ را باز کنید متوجه خواهید شد هینج طراحی شده برای آن سال های سال بدون آنکه هیچ مشکلی برای آن به وجود آید انجام وظیفه خواهد کرد. شاید دوست داشته باشید در لپ تاپ را با یک انگشت باز کنید اما ایسر ترجیح داده هینجی بسیار قوی تر را به کار بگیرد و اطمینان حاصل کند تا حتی پس از گذشت چند سال هم هیچ خللی در عملکرد آن ایجاد نشود. محکم بودن این لولا باعث شده نمایشگر دستگاه در هنگام کار کردن به هیچ عنوان حرکت نکند (اصطلاحا لق نباشد) که این نکته نیز یک امتیاز مثبت دیگر برای ایسر خواهد بود.

حاشیه های اطراف نمایشگر 14 اینچی سوییفت 5 به میزان دلنشینی باریک هستند و همین نکته باعث می شود صفحه نمایش این لپ تاپ بزرگتر از آنچه واقعا ساخته شده به نظر برسد. کم کردن حاشیه های اطراف نمایشگر اتفاقی است که علاقه داریم شرکت های دیگر نیز به دنبال اجرای آن باشند. ایسر برای سوییفت 5 از نمایشگر شفاف استفاده کرده که مزایا و معایب قابل ذکری نسبت به نمایشگر مات دارد و البته نمی توان آن را نکته ای منفی در نظر گرفت.

صفحه کلید جزیره ای سوییفت 5 دارای عمق مناسبی بوده و تایپ کردن با آن لذت بخش است. نور پس زمینه نیز تکمیل کننده این کیبورد می باشد. محل قرار گرفتن دست در این بخش و همچنین حاشیه های اطراف صفحه کلید از جنس فلز برس خورده ساخته شده اند و ظاهری بسیار زیبا به لپ تاپ در حال کار خواهند داد.

ترک پد نیز مجهز به یک سنسور اثر انگشت می باشد که در بخش بالایی سمت چپ آن قرار گرفته. ترک پد سوییفت 5 عملکرد مناسبی دارد و ابعاد آن نیز برای کارکرد راحت کافی به نظر می رسد. با این وجود اگر این ترک پد از شیشه ساخته شده بود حس بهتری به کاربر منتقل می کرد. کلیدهای فیزیکی بخش پایینی ترک پد بازخوردی با صدای کلیک منتشر می کنند که در انتخاب کلیدها بدون نیاز به نگاه کردن به آن کمک بسزایی است. با این حال عملکرد سنسور اثر انگشت چندان رضایت بخش نیست و در بیشتر موارد نمی تواند در دفعه اول اثر انگشت را تشخیص دهد. حسگر اثر انگشت سوییفت 5 با آنچه در تلفن های هوشمند دیده ایم کیلومترها فاصله دارد و می توان گفت اولین نقطه ضعف این لپ تاپ به حساب می آید.

باریک بودن ویژگی مشترک همه الترابوک هاست و سوییفت 5 نیز دستگاهی باریک با ضخامتی تنها کمی بیشتر از 14 میلیمتر به حساب می آید. این ابعاد در کنار وزن 1.3 کیلوگرمی باعث می شود بتوان سوییفت 5 را به راحتی همه جا همراه داشت و آن را تقریبا در هر کیفی به راحتی جای داد. نکته قابل ذکر دیگر درباره طراحی نیز امکان جذب بالای لک توسط سطحی است که با فلز برس خورده پوشانده شده و محل قرار گرفتن مچ دست ها به حساب می آید. البته کاربرانی که فلز را به سایر مواد ترجیح می دهند بدون شک با این مشکل به راحتی کنار خواهند آمد.

در مجموع سوییفت 5 از نظر ظاهری لپ تاپی زیبا به حساب می آید و به خصوص زمانی که در آن را باز کنید و مشغول به کار شوید این زیبایی دو چندان خواهد شد.

نمایشگر


ایسر در معرفی نمایشگر سوییفت 5 به نکته ای کلیدی اشاره می کند. این دستگاه دارای صفحه نمایشی 14 اینچی در فضایی است که به یک لپ تاپ 13 اینچی اختصاص داده می شود. این ویژگی به کمک کاهش چشمگیر حاشیه های اطراف نمایشگر به دست آمده و از نظر ظاهری تاثیری بسیار مثبت در سوییفت 5 داشته است. داشتن کیفیت Full HD دیگر نکته مثبت نمایشگر این لپ تاپ است که باعث می شود بتوان آن را گزینه ای عالی برای مطالعه متن، وبگردی و دیدن فیلم دانست. استفاده از لپ تاپ در محیط های مختلف با نور مستقیم و کم هم بدون هیچ مشکلی انجام می شود و به جز بازتاب ذاتی نمایشگرهای براق مشکل خاصی درباره روشنایی مشاهده نمی شود.

از نظر فنی حداکثر روشنایی نمایشگر این دستگاه 345 نیت است که باعث می شود استفاده از آن در محیط های داخلی و همچنین فضای بیرونی به یک اندازه راحت باشد. همچنین نسبت کنتراست 1327:1 نیز در تولید غنی تر رنگ های تیره عملکردی قابل قبول دارد. پوشش sRGB به میزان 88.9% و برای تبدیل سوییفت 5 به گزینه ای نسبتا مناسب برای انجام فعالیت های گرافیکی و ویرایش ویدئو و همچنین دلتا E به میزان 0.83 به معنی تفکیک مناسب بین رنگ ها از دیگر ویژگی های نمایشگر سوییفت 5 هستند.

در نهایت باید به صفحه نمایش سوییفت 5 به دلیل کیفیت مناسب رنگ های تیره، پوشش خوب طیف sRGB و همچنین کیفیت FHD امتیاز قبولی داد اما اگر ایسر از نمایشگر مات در این دستگاه استفاده می کرد تنها نقطه ضعف این بخش نیز برطرف می شد.

صفحه کلید و تاچ پد


از دیدگاه کاربری که بخش قابل ملاحظه ای از زمان خود را به تایپ کردن می پردازد، داشتن یک صفحه کلید با تمامی امکانات در یک لپ تاپ قابل حمل امری حیاتیست. کیبورد به کار رفته در سوییفت 5 به راحتی می تواند امتیاز قبولی را از هر کاربری کسب کند. عمق کلیدها مناسب هستند، بازخورد آنها کاملا رضایت بخش بوده و نور پس زمینه نیز دقیقا همان چیزی است که در بسیاری از لپ تاپ های مدرن هم به چشم نمی خورد اما ایسر آن را سخاوتمندانه در اختیار کاربران خود قرار داده است. با وجود عدم استفاده از Numpad اختصاصی، ابعاد کلیدها نیز قابل قبول هستند، فضای در نظر گرفته شده برای قرار گیری دست ها نیز کافی بوده و در نتیجه همه چیز برای داشتن تجربه ای دلنشین از تایپ کردن با صفحه کلید سوییفت 5 آماده خواهد بود.

همان طور که اشاره شد ترک پد سوییفت 5 می توانست از جنس شیشه ساخته شود اما ترک پد 10 در 6 سانتیمتری موجود هم عملکردی بدون مشکل ارائه می دهد. دو کلید فیزیکی به صورت نامرئی در بخش پایینی ترک پد تعبیه شده اند و صدای کلیک فیزیکی آنها نیز با وجود اینکه شاید به عقیده برخی از کاربران چندان جالب نباشد اما راهنمای خوبی برای زمان هاییست که نیاز دارید بدون نگاه کردن به پایین کلیدهای درست را انتخاب کنید. به سبک الترابوک های گران قیمت، در بخش بالایی این ترک پد سنسور اثر انگشت نیز قرار گرفته است. وجود یک حسگر بیومتریک می تواند امتیازی ویژه برای یک لپ تاپ به حساب آید اما کیفیت سنسور مورد استفاده در سوییفت 5 چندان جالب نیست و در نتیجه بهتر است به جز طرح اثر انگشت، روش های دیگری نیز برای ورود به حساب کاربری خود در ویندوز تعریف کنید.

باتری


ایسر در سوییفت 5 از یک باتری یون لیتیوم 3 سلولی با ظرفیت 4670 میلی آمپر ساعت استفاده کرده است. به ادعای ایسر این باتری قادر است تا 13 ساعت به کار ادامه دهد که زمانی چشمگیر به حساب می آید. ما تصمیم گرفتیم همه تست هایی که معمولا در وب سایت های برای بررسی عملکرد باتری رایج است را کنار گذاشته و آن را در شرایط واقعی آزمایش کنیم. در نتیجه به جای زیاد کردن روشنایی تا 100 درصد، اتصال به اینترنت و پخش ویدئو به صورت پیاپی، عملکرد باتری دستگاه در طول یک روز کاری واقعی سنجیده شد و نتیجه به دست آمده کاملا غافلگیر کننده بود. شما می توانید شب ها لپ تاپ را شارژ کنید، صبح آن را با خود به محل کار یا دانشگاه ببرید، در طول روز به طور مستمر در اینترنت به دنبال انجام کارهای خود باشید، چند دقیقه ای موسیقی گوش کنید، یک قسمت از سریال مورد علاقه خود را تماشا کنید، چند صفحه ای تایپ کنید و باز هم در زمان بازگشت به خانه چیزی در حدود 20 درصد شارژ اضافه داشته باشید. باتری سوییفت 5 یکی از بهترین ویژگی های این لپ تاپ است و با وجود سخت افزار قدرتمند و نمایشگر با کیفیت، عملکردی بی نظیر ارائه می کند.

صدا


به گفته ایسر، در لپ تاپ های سوییفت و مدل مورد بررسی ما، از دو تکنولوژی صوتی دالبی و True Harmony که توسط خود این کمپانی توسعه داده شده استفاده شده است. صدای تولید شده در هنگام گوش کردن به موسیقی توسط بلندگوی این دستگاه کاملا شفاف بوده و می توان آن را حتی در محیط های نسبتا شلوغ نیز به راحتی و وضوح شنید. نکته ای که درباره بخش صوتی سوییفت 5 می توان به آن اشاره کرد، عدم قرار دادن بلندگوها در معرض دید کاربر است. همان طور که پیشتر گفته شد بلندگوها در نواری در قسمت پشتی دستگاه و به صورت متقارن با خروجی هوا تعبیه شده اند و در نتیجه در نمای روبرویی دستگاه و در هنگام کار فضایی را به خود اختصاص نمی دهند. این تصمیم علاوه بر بهبود نسبی کیفیت صدای خروجی، باعث افزایش زیبایی در طراحی دستگاه نیز شده است.

در مجموع باید گفت سوییفت 5 الترابوکی است که می تواند اعتبار ایسر را در رقابت با سایر تولید کنندگان بزرگ لپ تاپ به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد. ساخت دستگاهی که بتواند در کنار عملکرد فنی قابل قبول در سطحی بالا، طول عمر باتری تحسین برانگیز در اختیار کاربران قرار دهد نیازمند مهندسی بسیار پیچیده و دقیقی است که ایسر به خوبی از عهده آن بر آمده. البته انتقاداتی مانند دقت پایین سنسور اثر انگشت و پشتیبانی نکردن از سیستم تشخیص چهره ویندوز 10 نیز وجود دارند که به نظر می توان آنها را در برابر نقاط مثبت بسیار بیشتر Swift 5 نادیده گرفت. با برچسب قیمتی نزدیک به 4.3 میلیون تومان (برای مدل i7 با 512 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت رم)، سوییفت 5 ایسر می تواند رقیبی جدی برای بسیاری از الترابوک های موجود در بازار از جمله سری ذن بوک ایسوس و حتی مک بوک های اپل باشد.
advertising