لپ تاپ گیمینگ یا شکارچی ایسر Predator 17 G5-793

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/10/24
لپ تاپ گیمینگ یا شکارچی ایسر Predator 17 G5-793شرکت خوشنام Acer تجهیزات ویژه گیمینگ خود را از سال 2008 تحت خانواده معظم Predator شکارچی به بازار عرضه می کند. از جمله موفق ترین محصولات این خانواده، لپتاپ های گیمینگ ایسر هستند که توانسته اند سهم قابل توجهی از بازار لپ تاپ های گیمینگ در اروپا را از آن خود کنند. در ایران نیز، لپ تاپ های ایسر طرفداران پرو پار قرص بسیاری دارد که پیگیر محصولات جدید این شرکت می باشند. از خانواده شکارچی های ایسر ،لپ تاپ گیمینگ 17.3 اینچی Acer Predator 17 G5-793-71A0 را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم.

لپ تاپ Acer Predator 17 G5-793-71A0 محصول سال 2016 ایسر می باشد، که البته مدل های به روز شده سال 2017 آن نیز در بازار موجود است. این لپ تاپ گیمینگ مجهز به صفحه نمایشگر با دقت FHD، نرخ بروز رسانی 75 هرتز و زمان تاخیر 3 میلی ثانیه است. کیبرد با نور پس زمینه، کارت گرافیک GTX 1060 و قابلیت استفاده از دستگاه های واقعیت مجازی یا VR، از جمله مشخصه های مهم این دستگاه به شمار می رود. این لپ تاپ سنگین وزن، ضمن دارا بودن توانایی بسیار مناسب در اجرای روان بازی های روز، می تواند برای پردازش و عملیات های سنگین نیز به کار گرفته شود.

طراحی و مشخصات


تم جعبه لپ تاپ از ترکیب کلاسیک قرمز و مشکی بهره می گیرد. نشان شکارچی ایسر مهمترین المان روی جعبه است.

اقلام داخل جعبه، شامل دفترچه راهنما، آداپتور و سیم کابل برق می باشد. طول، عرض و ارتفاع دستگاه به ترتیب برابر 42.4 در 32.2 در 4 سانتیمتر و وزن آن 4.2 کیلوگرم می باشد. با این وزن البته، جابه جایی آن کمی دشوار می نماید اما به هر حال، لپتاپ گیمینگ در این ابعاد وزن بالایی نیز دارد که قابل انتظار است. این مورد را نیز در نظر داشته باشید، هر نوع کیف لپتاپ 17.3 اینچی نمی تواند برای این لپ تاپ مورد استفاده قرار گیرد، زیرا ابعاد آن فراتر از ابعاد استاندارد لپ تاپ 17.3 اینچی است.

از نظر طراحی Predator 17 دارای ویژگی های کاربردی و منحصر به فردی است. محل قرارگیری مانیتور مرتفع تر از دیگر نمونه های لپ تاپ های گیمینگ ساخته شده است و از این نظر برای یک گیمر، تماشای مانیتور با صاف نگه داشتن سر به راحتی و فاصله مناسب صورت می پذیرد. جنس بدنه از پلاستیک مستحکم است و لمس آن لذت بخش است. تنها مورد منفی جذب حداکثری عرق دست و اثر انگشت و چربی بر روی آن است که، هرچند در حین استفاده طولانی مدت از آن به کاربر کمک می کند، اما کثیف شدن رویه لپ تاپ در طولانی مدت نمای ظاهری آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

در پشت لپ تاپ، دو پنجره بزرگ برای خروجی هوا در نظر گرفته شده است که عملکرد خوبی در خنک سازی دستگاه دارند. در دو طرف لپتاپ تعداد چهار پورتUSB 3.1 Gen.1، یک درگاه Lan گیگابیتی، یک درگاه USB 3.1 Gen.2 Type C، خروجی HDMI 4K@60Hz، جایگاه کارت خوان SD، و جک های صوتی با روکش طلایی قرار گرفته است.
مشخصات فنی: (CPUID)

قدرت پردازش


فرکانس پایه پردازنده Intel Core i7 6700HQ برابر 2.6 گیگاهرتز می باشد که در حالت Boost تا 3.5 گیگاهرتز هم افزایش می یابد. این پردازنده همچنین مجهز به شش مگابایت کش Level3 و گرافیک مجتمع Intel HD Graphics 530 می باشد که در زمان استفاده های عادی/اداری فعال می گردد. استفاده از یک پردازنده قدرتمند علاوه بر کاربرد های گیمینگ، می تواند در انجام پردازش های سنگین نیز کمک کننده باشد.

این پردازنده High End از پرچمداران پردازنده رده لپ تاپی خانواده ی اسکای لیک است، که از حد متوسط پردازنده های مناسب گیمینگ بالاتر قرار می گیرد. این پردازنده از پس پردازش های بسیار سنگین تر از بازی نیز بر می آید.

در قسمت حافظه موقت، این لپ تاپ مجهز به دو اسلات رم است که در کانفیگی که ما در اختیار داریم 2 ماژول 16 گیگابایتی (مجموع 32 گیگابایت SDRAM دو کاناله) در فرکانس 2400MHz با تایمینگ CL17 روی آنها نصب شده است. در بنچمارک AIDA64 میزان پهنای باند در دسترس و زمان تاخیر رم نمایان است.

ترکیب این رم و پردازنده، قدرت پردازشی مناسبی را در اختیار کاربر این لپتاپ قرار می دهد. تصویر فوق قدرت این سیستم را در تست Geekbench نمایش می دهد.

نمایشگر


پنل IPS-LED سایز 17.3 اینچی ساخت LG با پارت نامبر LG Philips LP173WF4-SPF2 مجهز به دقت FHD و نرخ به روز رسانی 75 هرتز می باشد.

این پنل مات و ضد انعکاس نور بوده و می توان حتی در محیط های پر نور نیز به راحتی از آن استفاده کرد. این نمایشگر مجهز به فن آوری G-SYNC انویدیا است و تصاویر بازی در فریم های بالا دچار پارگی نمی شود.

ایسر همچنین امکان استفاده از حالت محافظ چشم Bluelight Sheild نیز برای این نمایشگر در نظر گرفته است.

کی برد و تاچ پد


کیبرد لپ تاپ از نوع جزیره ای و بسیار نرم است. نور پس زمینه در قسمت کلیدهای ماشین حسابی آبی و مابقی قسمت های کیبرد قرمز است. شدت نور پس زمینه در تاریکی مناسب است و تجربه تایپ خوبی را به کاربر می دهد.

کلیدهای جهت دار و WASD از قدرت و استحکام بیشتری نسبت به دیگر کلید ها برخوردار هستند و ایسر یک حاشیه قرمز رنگ را برای متمایز کردن آنها در نظر گرفته است. از نظر عملکرد، استفاده از تاچ پد قابل قبول است، در هنگام استفاده داغ نمی کند و حسگر آن عملکردی خوبی دارد. کلید های چپ و راست نیز در زیر تاچ پد قرار گرفته اند و فیدبک مناسبی هنگام ضربه زدن به آنها به کاربر منتقل می شود.

تعداد شش کلید قابل برنامه ریزی برای حالت های ماکرو در سمت چپ لپتاپ قرار دارد که می تواند به در انجام بازی به گیمر کمک کند. این کلید ها در بخش مناسبی تعبیه شده اند، هرچند ای کاش از نظر شکل بدنه، شبیه کلید های کیبرد طراحی می شدند.

اسپیکرها و کارت صدا


ایسر برای بخش صوتی لپ تاپ از 4 اسپیکر که در لبه ی جلوی لپ تاپ نصب شده اند استفاده کرده است. به لطف فن آوری Dolby صدای تولید شده در آنها برای بازی مناسب و حس حضور در میدان نبرد را به کاربر منتقل می نماید. برای موسیقی البته، این اسپیکر ها چندان چنگی به دل نمی زنند و علی رغم پوشش مناسب صدای Surround، فقدان قدرت صدای بیس در انها حس می شود. کارت صدای Realtek ALC255 به کار رفته در لپ تاپ خروجی قابل قبولی، چه از نظر قدرت و چه از نظر کیفیت به کاربر می دهد.

لپ تاپ Acer Predator 17 G5-793-71A0 در حال حاضر در بازار ایران به قیمت 9.750.000 تومان با ضمانت 2 ساله شرکت خوشنام سازگار به فروش می رسد. بدین ترتیب از جمله گران قیمت ترین لپتاپ های گیمینگ بازار است. این دستگاه محصول سال 2016 است و حال که در سال 2018 به سر می بریم، شاید برای بررسی آن کمی دیر است. هرچند این لپ تاپ، به لطف استفاده از کارت گرافیک اورکلاک شده GTX1060، قدرت گیمینگ فوق العاده ای را در اختیار کاربر قرار می دهد، اما قدرت پردازشی پردازنده اسکای لیک آن برای سال 2018 کمی ضعیف است. جایگاه این دستگاه در میان رقبا در سال 2016 بسیار بالا بوده است، و اگر ایسر بتواند با قیمت مناسب تری این دستگاه را عرضه کند، خرید آن می تواند جزو اولویت های اول یک گیمر قرار گیرد. در نهایت، به لطف استفاده از کولینگ مناسب و بی صدا، فن آوری صوتی Dolby، صفحه کلید مجهز به نور پس زمینه، نمایشگر فول اچ دی مات، در کنار بهره گیری از اتصالات فراوان و متعدد، لپ تاپ Predator 17 G5-793-71A0 را در جایگاه ویژه ای در بازار، در میان بزرگان قرار می دهد و قدرت گیمینگ آن، دوستاران بازی های کامپیوتری را به خوبی راضی خواهد کرد.
advertising