بررسی تبلت مدیاپد T3 هواوی

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/10/19
بررسی تبلت مدیاپد T3 هواویچند سال قبل به راحتی امکان تفکیک یک تلفن هوشمند و یک تبلت وجود داشت. گوشی های موبایل در ابعادی در محدوده 5 اینچ و کوچکتر ساخته می شدند و تبلت ها نیز فضای بین 7 تا 12 اینچ را پوشش می دادند. اما به تدریج بازار تغییر کرد و سازندگان تلفن های هوشمند تصمیم گرفتند قابلیت های بیشتری از تبلت ها را در محصولات خود قرار دهند. نتیجه این کار خلق خانواده جدیدی از دستگاه های هوشمند به نام فبلت ها بود. امروزه فبلت ها جزو محصولات پرفروش تولید کنندگان تلفن های هوشمند به حساب می آیند. این دستگاه ها عمدتا دارای ابعاد نمایشگر بزرگتر از 6 اینچ هستند و با این حال می توان از روی مشخصات سخت افزاری و نوع طراحی به راحتی آنها را از تبلت ها متمایز کرد. شاید بتوان گفت اصلی ترین تفاوت یک گوشی موبایل 6 اینچی و یک تبلت 8 اینچی درست همینجا ظاهر می شود. گوشی های 6 اینچی از قدرتمندترین سخت افزار ممکن برای یک تلفن هوشمند بهره می برند و به انبوهی از امکانات مدرن مجهز شده اند تا حتی بتوانند برخی از کارکردهای لپ تاپ ها را نیز در اختیار کاربران خود قرار دهند؛ اما در سوی مقابل تبلت های 7 یا 8 اینچی درست در ابتدای راه خانواده این محصولات هستند و هدف از تولید آنها، فراهم کردن بهترین شرایط برای کاربرانی است که داشتن یک نمایشگر بزرگ برای مطالعه، وب گردی و یا استفاده از برخی اپلیکیشن های خاص برای آنها در اولویت قرار دارد. شاید بتوان این طور گفت که بازار تبلت ها مانند گذشته پر رونق نیست اما همین حالا هم محصولاتی تولید می شوند به درستی هدف گذاری شده اند و می توانند همراهی خوب برای کاربرانی باشند که می دانند به دنبال داشتن چه قابلیتی هستند. مدیاپد T3 هواوی یکی از این محصولات است.

اولین نکته قابل ذکر پس از مواجهه با T3 طراحی آن است. بر خلاف بسیاری از تبلت های ارزان قیمت موجود در بازار، هواوی تبلت 700 هزار تومانی خود را با بدنه ای آلومینیومی تولید کرده است. استفاده از چنین ماده ای در ساخت بدنه باعث می شود به راحتی حس در دست گرفتن کالایی با کیفیت به کاربر منتقل شود. البته هواوی در بسته بندی دستگاه به جز جعبه مربوط به خود تبلت و تجهیزات جانبی آن، یک کاور کتابی از جنس چرم مصنوعی نیز قرار داده که به در دست گرفتن، نقل و انتقال دستگاه و نیز داشتن ظاهری جذاب تر به آن کمک می کند.

لبه بالایی دستگاه محل قرار گرفتن پورت 3.5 میلیمتری و لبه پایینی میزبان ورودی mircoUSB برای شارژ و انتقال داده از تبلت به رایانه و برعکس است. در لبه سمت چپ چیزی مشاهده نخواهید کرد اما در سمت راست کلیدهای پاور، تنظیم صدا و محل ورود سیمکارت به چشم می خورند.

مدیاپد T3 امکان ارسال پیام و مکالمه به وسیله سیمکارت را در اختیار کاربران قرار می دهد. شاید در نگاه اول تصور کنید هیچکس تمایلی به استفاده از یک تبلت غول پیکر برای برقراری تماس ندارد اما یک هندزفری بلوتوث یا حتی با سیم شما را متقاعد خواهند کرد که وجود قابلیت مکالمه در یک تبلت بسیار کاربردی تر از آنچه تصور می کنید است.

در بالاترین بخش از بدنه پشتی دستگاه دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی به چشم می خورد. البته علاوه بر این، یک دوربین سلفی با وضوح 2 مگاپیکسل برای این تبلت در نظر گرفته شده. پدیده دوربین در تبلت ها همواره بین کارشناسان محل بحث بوده است. احتمالا همه کاربران هم با این موضوع هم عقیده هستند که یک تبلت به دوربین قدرتمند نیازی ندارد و همین داستان درباره T3 نیز وجود دارد. دوربین اصلی این دستگاه دارای قابلیت هایی مانند حالت ویژه اسکن اسناد و تصویربرداری HDR است که برای دسته کاربران هدف این تبلت بسیار کاربردی خواهند بود. با این وجود هیچ یک از دوربین ها دارای کیفیت مناسب برای عکس برداری توسط علاقمندان به این هنر نیستند که البته منطقی به نظر می رسد.

در بدنه جلویی دستگاه، تنها گریل بلندگو، دوربین سلفی و یک LED کوچک برای نمایش اعلان ها قرار دارند و سایر فضای موجود را نمایشگر 8 اینچی پوشانده است. این نمایشگر از نوع IPS بوده و وضوح آن نیز 1280 در 800 پیکسل است که تقریبا در رده HD قرار می گیرد. با در نظر گرفتن ابعاد صفحه و وضوح آن به چگالی پیکسلی 189ppi می رسیم که شاید در مقایسه با گوشی های گران قیمت چندان زیاد نباشد اما برای تبلتی در این ابعاد و با این قیمت کافی به نظر می رسند. اینجا خبری از کاهش حاشیه های نمایشگر نیست و ظاهر بخش جلویی دستگاه کمی به سال های گذشته هواوی نزدیک است، اما نمی توان این مورد را یک نکته منفی در نظر گرفت زیرا عملکرد یک تبلت با کاربری یک تلفن هوشمند کاملا متفاوت است و داشتن حاشیه هایی در لبه نمایشگر می تواند به بهتر در دست گرفتن آن نیز کمک کند.
advertising