بررسی تبلت سونی اکسپریا Z4

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/10/24
بررسی تبلت سونی اکسپریا Z4تبلت‌ها گزینه مناسبی برای کاربرانی هستند که دو فاکتور صفحه‌نمایش بزرگ و قابلیت حمل‌ونقل برایشان مهم است و از سنگین بودن لپ‌تاپ گله دارند. امسال شرکت سونی با تبلت جدید خود سعی برکنار زدن رقیبان تا دندان مسلح را دارد و این‌بار با دست‌پر پا به میدان رقابت گذاشته است. تاریخ انتشار تبلت سونی Xperia Z4 ژوئن 17 سال 2015 بود. تبلتی که به گفته خود سونی سبک‌ترین تبلت 10 اینچ بازار است. این تبلت نسبت به نسل‌های پیش ( z3 و z2 ) با پیشرفت‌هایی روبه‌رو بوده است که می‌توان مهم‌ترین آنها را پردازنده و صفحه‌ نمایش آن بیان کرد.

طراحی و ساخت


در اولین نگاه کاملا مشهود است که با یک عضو قدرتمند از خانواده شرکت سونی طرف هستید. با در دست گرفتن تبلت به‌سرعت متوجه ارگونومی خوب آن می‌شوید و از ضخامت کم آن شگفت‌زده خواهید شد. باوجود ابعاد 6.1×254×167 میلی‌متر، دستگاه در دست به‌خوبی جای می‌گیرد و می‌توانید به مدت طولانی تبلت را در یکدست نگه دارید.

کیفیت ساخت بدنه خوب است و باوجود پوشش پلاستیکی پشت دستگاه، کاربر را از انتخاب خود پشیمان نمی‌کند. فریم دور دستگاه با ساختار دستگاه هماهنگ است و با گوشه‌های گرد و لبه‌های منحنی، یکی از نکات مثبت طراحی بدنه به‌شمار می‌آید. چنانچه انتخاب شما رنگ سفید این تبلت باشد باید در نگهداری آن تلاش بیشتری را نسبت به رنگ مشکی داشته باشید، زیرا پوشش سفید پشت دستگاه استعداد بالایی برای جذب آلودگی‌های محیط اطراف دارد! ضد آب بودن تبلت کمک فراوانی به تمیز بودن آن می‌کند و در صورت کثیفی می‌توانید با شستن دستگاه، از داشتن این ویژگی به خود ببالید (البته اگر دل این کار را داشتید به شما تبریک می‌گوییم). با نگاه کردن به دستگاه از روبه‌رو شاهد صفحه‌نمایش 10.1 اینچ که 69.7 درصد از بدنه را اشغال کرده است ( در نسل قبل این نسبت 64.7 درصد بود )، دوربین ثانویه، سنسورها، نشان سونی و دو اسپیکر هستیم. قاب دور صفحه‌نمایش در تبلت‌ها به دلیل آسیب‌پذیر بودن صفحه‌نمایش در صورت افتادن و ضربه، بزرگ در نظر گرفته می‌شود که این مورد در این تبلت آزاردهنده نبوده و نسبتا از هماهنگی خوبی بهره می‌برد. در لبه‌های تبلت و در دل فریم منحنی شکل، پورت micro USB در سمت راست، دکمه پاور و کنترل حجم صدا در چپ .

جک 3.5 میلی‌متر، اسلات micro SD و سیم‌کارت نانو که توسط یک درپوش کوچک پوشانده شده‌اند در بالای این فریم جای گرفته‌اند.

کیفیت ساخت دکمه‌ها و محل قرارگیری آنها برای جلوگیری از نفوذ آب مناسب است. در پشت دستگاه تنها شاهد دوربین هستیم که برخلاف اکثر محصولات جدید، لنز آن از بدنه بیرون نزده است.

این تبلت نسبت به Sony Xperia Z2 Tablet ابعاد کوچک‌تری دارد و با 46 گرم کاهش وزن، وزنی معادل 393 گرم را در مدل Wi-Fi + LTE داراست، به‌طوری‌که کاربر با در دست گرفتن آن انتظار این وزن کم را از یک تبلت 10.1 اینچ ندارد. سونی در Z4 TABLET ریزترین مسائل را هم در نظر گرفته است و از استاندارد IP65 و IP68 به‌جای استاندارد IP55 و IP58 در نسل قبل استفاده کرده است. باوجود این استاندارد از ورود گردوغبار در دستگاه جلوگیری می‌شود و 30 دقیقه کارکرد، در عمق 1.5 متری زیرآب را برای دستگاه فراهم می‌کند. البته این نکته را اضافه کنیم که قبل از استفاده از این ویژگی درپوش بالای تبلت را چک کنید و از بسته بودن آن اطمینان حاصل کنید و از استفاده دستگاه در آب‌شور یا آب‌نمک جدا خودداری کنید.

صفحه نمایش و صدا


درگذشته شرکت‌ها برای محصولات رده‌بالای خود از صفحه‌نمایش‌های HD و مدتی بعد از FULL HD استفاده می‌کردند. امروزه تب استفاده از صفحه‌نمایش 2K میان شرکت‌ها داغ شده است و سونی هم برای این محصول از صفحه‌نمایش 10.1 اینچ 2K (دقت 1600×2560) استفاده کرده است که کنتراست 1،024: 1 را ارائه می‌دهد. صفحه‌نمایش این محصول از نوع IPS LCD است که با فناوری Triluminos display و X-Reality Engine می‌تواند طیف وسیعی از رنگ‌ها را به نمایش بگذارد .

رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش زنده و گرم هستند و در آن توجه ویژه‌ای به صحیح نشان دادن رنگ قرمز شده است و تنها نکته منفی در مورد صفحه‌نمایش نشان دادن رنگ مشکی با عمق کم است (رنگ مشکی به خاکستری تمایل دارد). توانایی نمایش 299 پیکسل در هر اینچ، شاید در مقایسه با گوشی‌های هوشمند عدد کمی به نظر برسد ولی در میان تبلت‌ها عدد بالایی است و نسبت به نسل قبل رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد. زاویه دید در این صفحه‌نمایش برخلاف تصور عالی است و شما از هر زاویه‌ای که به صفحه‌نمایش نگاه کنید، رنگ‌ها را همان طوری که هستند می‌بینید و این زاویه دید برای تماشای فیلم در یک گروه عالی است .

سونی برای استفاده کاربران از این تبلت در محیط باز و نور مستقیم خورشید، صفحه‌نمایش XPERIA Z4 TABLET را 40 درصد روشن‌تر از نسل قبل در نظر گرفته است. این صفحه توسط شیشه‌ای که دارای پوشش ضد اثرانگشت و مقاوم در برابر خراش است، پوشیده شده است. سونی برای این تبلت دو اسپیکر استریو در نظر گرفته است که در دو سمت تبلت جای خوش کرده‌اند. صدای پخش‌شده توسط این اسپیکرها مناسب است و به لطف تکنولوژی‌های Sony 3D Surround Sound technology، Clear Audio+ و xLoud Experience شنیدن موسیقی را به تجربه‌ای جدید تبدیل کرده است. نرم‌افزار پخش موسیقی سونی چه از نظر بصری و چه از نظر شنیداری کاملا مناسب طراحی شده است و تنظیمات کاملی را برای کاربر در نظر گرفته است.

شما با یکی از قوی‌ترین تبلت‌های بازار طرف هستید. سونی برای محصول خود پردازنده قدرتمند و پرحرارت اسنپدراگون 810 را انتخاب کرده است. دست‌پرورده کوآلکام پردازنده‌ای است هشت هسته‌ای که از چهار هسته با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز (Cortex-A53) و چهار هسته 2 گیگاهرتزی (Cortex-A57) استفاده می‌کند. این پردازنده 64 بیتی از پس سخت‌ترین پردازش‌ها هم برمی‌آید و خیال کاربر را برای اجرای بازی‌های باکیفیت و اجرای روان رابط کاربری راحت می‌کند.
advertising