ریشه و کاربرد ضرب المثل آب از سرچشمه گل آلود است

خواندنیداستان و حکایات

- 97/09/27
ریشه و کاربرد ضرب المثل آب از سرچشمه گل آلود است

کاربرد ضرب المثل آب از سرچشمه گل آلود است


در زمانی این ضرب المثل کاربرد دارد که کار از بیخ عیب داشته باشد یعنی مشکل از اصل و اول کار است.

ریشه ضرب المثل آب از سرچشمه گل آلود است


ضرب المثل آب از سرچشمه گل آلود است، ریشه تاریخی دارد و از زبان بیگانه به فارسی ترجمه شده است ، خلفای اموی جمعا چهارده نفر بودند كه از سال 41 تا 132 هجری در كشور پهناور اسلامی خلافت كرده اند . اگر چه در میان این خلفاء افراد محیل و مدیری چون معاویه و عبدالملك مروان وجود داشته اند ولی هیچ یك از آن ها در مقام فضیلت و تقوی و بشر دوستی همتای خلیفه ششم عمربن عبدالعزیز نمی شوند ، این خلیفه بزرگوار تعالیم اسلامی را تمام و كمال اجرا می كرد و دوران كوتاه خلافتش توأم با عدل و داد بوده است .
نسبت به خاندان رسالت خاصه حضرت علی بن ابیطالب ( ع ) قلبا عشق می ورزید . روزی همین خلیفه از عربی شامی می پرسید : عاملان من در دیار شما چه می كنند و رفتارشان چگونه است ؟
عرب شامی با تبسمی رندانه پاسخ داد : آب اگر در چشمه صاف و زلال باشد در نهرها و جویبارها هم صاف و زلال خواهد بود . همیشه آب از سرچشمه گل آلود است .
عمر بن عبدالعزیز از پاسخ صریح و كوبنده عرب شامی به خود آمد و درس آموزنده ای آموخت .
بعضی ها این سخن را از حكیم یونانی ارسطو می دانند از آن جا كه گفته بود : پادشاهان مانند دریا و اركان دولت ، مثل انهاری هستند كه از دریا منشعب می شوند . ولی بعضی ها آن را از افلاطون می دانند كه فرمود : پادشاه مانند جوی بزرگ بسیار آب است كه به جوی های كوچك منشعب می شود . پس اگر جوی بزرگ شیرین باشد ، آب جوی های كوچك را بدین منوال توان یافت و اگر تلخ باشد هم ، چنان .
advertising