مراقبت و نگهداری از ماهی نئون

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/09/20
مراقبت و نگهداری از ماهی نئونماهی نئون از گونه ماهی‌های آب شیرین گرمسیری است که زیستگاه آنها در آمریکای جنوبی در اطراف رودخانه آمازون می‌باشد. ماهی نئون برای اولین والدین ماهی عالی می‌باشد. به عبارتی دیگر اگر شما میخواهید برای اولین بار از ماهی نگهداری کنید، ماهی نئون بهترین گزینه خواهد بود. این را هم در نظر داشته باشید که بسیار مهم است که موارد زیر را بخوبی انجام دهید تا ماهی نئون بتواند عمری طولانی داشته باشند.

مطلوب نگهداشتن شرایط آکواریوم


یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام بشه اینه که شرایط آکواریوم رو مطلوب نگهدارید. در نگهداری و مراقبت از ماهی نئون خود کوشا باشید. اطلاعات کافی جهت پیشگیری و درمان بیماری‌های ماهی کسب را کنید. چند جفت ماهی دیگر به آکوارویم اضافه کنید. ماهی تترا نئون میل به زندگی اجتماعی دارد و در گروه‌های شش‌تایی و یا بیشتر زندگی بهتری خواهد داشت، در غیر اینصورت ماهی دچار استرس شده و بیمار میشود.
از قرار دادن ماهی‌های بزرگ گوشتخوار به همراه ماهی نئون در یک آکواریوم پرهیز کنید، به دلیل این که تترا نئون یک خوارکی در دسترس برای دیگر ماهی‌های گوشتخوار خواهد بود. برای قرار دادن جفت‌های دیگر می‌توان از خود تترا نئون‌ها، ماهی‌های جلبک خوار مانند اتو، کوری و قورباغه کوتوله آفریقایی استفاده کرد.
ماهی‌های تازه وارد را قرنطینه کنید. اگر آکواریوم دیگری ندارید، باید یک آکواریوم دیگر تهیه کنید. تازه واردها را حداقل برای دو هفته در قرنطینه قرار دهید. این کار باعث جلوگیری از سرایت بیماری‌هایی مانند بیماری تترا نئون و لکه سفید(سفیدک) می‌شود.
ماهی نئون روزانه 2-3 وعده غذایی متنوع خواهد داشت. تترا نئون‌ها ماهی‌های همه چیزخوار هستند که در طبیعت بیشتر حشرات را می‌خورند. به نئون حشرات بی‌بال میوه‌ها و کرم‌های خونی زنده و یا فریز شده بدهید. می‌توانید به ماهی خود خزه زنده و یا قرصی شکل، میگو فریز شده شور و قرص‌های ماهی بدهید. این غذاها را هم می‌توانید از طبیعت جمع‌آوری کرده و یا از فروشگاه لوازم حیوانات خانگی تهیه کنید. مهم است در فرایند نگهداری و مراقبت از ماهی نئون به صورت محدود نخود فرنگی‌های فریزشده دهید. ماهی نئون جهت هضم بهتر غذای خود به نخود فرنگی نیاز خواهد داشت. فراموش نکنید که نخود فرنگی را ابتدا خیسانده و سپس به ماهی دهید.
ماهی نئون ممکن است به دلیل ترس و یا دلایل دیگر به سطح آب آکواریوم نیاید و متوجه غذای موجود در سطح آب نگردد. در اینصورت با وسیله‌ای غذاها را پایین ببرید و در دسترس ماهی قرار دهید. تغذیه صحیح و منظم اصل همیشگی در نگهداری و مراقبت از ماهی نئون است که در تمام طول عمر ماهی باید رعایت شود.
با مشاهده بیماری دست بکار شوید. ماهی‌های مبتلا به بیماری تترا نئون را قرنطینه کنید. این بیماری از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان ماهی‌های نئون است.
اولین نشانه این بیماری جدا شنا کردن ماهی مبتلا می‌باشد. ماهی مذکور خط‌های راه‌ راه نئون خود را از دست داده و شروع به افزایش خال بر روی سطح پوست کرده و یا کیست روی بال‌های پشتی ماهی نئون پدیدار می‌شود. به محض رویت علائم اولیه، سریعا ماهی بیمار را به آکواریوم دیگر انتقال داده و به حالت قرنطینه تنها در آکواریوم نگهداری کنید. این بیماری همیشه غیر قابل درمان است اما مراجعه به دامپزشک جهت مشاوره امری مهم است. تیره و کدر شدن رنگ ماهی نئون در شب عادی است، زیرا سلول‌های پوستی بنام کروماتوفور در حال استراحت هستند. اما اگر این کدری در طول روز و چند روز به ترتیب اتفاق افتاد، امکان دارد ماهی بیمار باشد.
بیماری لکه سفید ماهی(سفیدک) با تغییرات محیطی و دارو قابل درمان است. بیماری لکه سفید ماهی نئون یک انگل فوق مسری است که یک نقطه سراسر سفید کوچک روی بدن ماهی ایجاد می‌کند که مانند دانه های نمک بنظر می‌رسد. برای مقابله با این بیماری دمای آکواریوم ماهی نئون را حداقل تا 86 درجه فارنهایت یا 30 درجه سانتی‌گراد به مدت سه روز بالا ببرید. این عمل انگل‌ها را نابود خواهد کرد.
در نظر داشته باشید که اگر سفیدک‌ها بعداز سه روز از بین نرفتند، ماهی خود را در آکواریوم قرنطینه قرار دهید و کوپرامین (محلول مس) به آب بیافزایید. راهنمای پشت بطری محلول را مطالعه کنید و مقدار مس را روی ۰.2 ppm نگهدارید. می‌توانید مقدار مس را با تست کننده سالیفرت اندازه گیری کنید.
بیماری لکه سفید و یا سفیدک ماهی را با نمک آکواریوم در مخزن اصلی نابود کنید. یک قاشق چای خوری نمک (5گرم) به ازای هر گالن آب (4لیتر) به مخزن در هر 12 ساعت به مدت سه روز بیافزایید. نمک باید به مدت 7 تا 10 روز در مخزن باقی بماند. اگر گیاهان پلاستیکی داخل آکواریوم قرار دارد، نمک موجود در آکواریوم آنها را آب خواهد کرد.
دیگر بیماری‌های ماهی نئون را جستجو کنید.
ماهی نئون بیمار می‌تواند دچار آلودگی ترماتودی پوست، بیماری و عفونت‌های باکتری و عفونت‌های انگلی شود. برای جزئیات علائم و درمان بیماری‌های که ماهی ممکن است به آن مبتلا شود به دامپزشک یا کتب مرتبط مراجعه کنید.
در بسیاری از موارد با مشاهده علائم اولیه و اقدام سریع برای درمان، می‌توانید ماهی نئون خود را نجات دهید.
advertising