گوسفند افشار گونه ای از گوسفند ایرانی

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/11/30
گوسفند افشار گونه ای از گوسفند ایرانیدرایران بیش از 27 نژاد گوسفند وجود دارند که جمعیت برخی از آنها در برخی از بخش های کشور به صورت چیره و بیشتر از سایر نژاد هاست. از دیدگاه ترکیب نژاد ها بیشترین جمعیت گوسفندان ایران مربوط به نژاد های بلوچی،مغانی،بختیاری و زل می باشد که در تولید گوشت نسیت به سایر توده نژادها برتری داشته اند.
از گوسفند افشاری بهترین نژاد گوسفند ایرانی است که نژادی است گوشتی با رنگ بدن قهوه ای روشن تا تیره و بندرت سفید مشاهده می شود. میانگین وزن آن در قوچ بالغ 88/65 کیلوگرم و در میش بالغ 70/52 کیلوگرم می باشد.
گوسفند افشار گونه ای از گوسفند ایرانی

زیستگاه گوسفند افشاری


گوسفند افشاری در وسعتی قریب به 20000 کیلومتر مربع در بین استان زنجان و قسمتی از استانهای آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی و کردستان پراکنده است.

خصوصیات ظاهری گوسفند افشاری


رنگ غالب در گوسفندان بالغ قهوه‌ای متمایل به قرمز یک دست، بدون لکه با دامنه تغییرات از قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره متمایل به سیاه و به ندرت به رنگ سفید مشاهده می شود. رنگ بدن بره‌ها در بدو تولد قهوه‌ای متمایل به سیاه بوده و به تدریج با افزایش ‌سن رنگ بدن روشن‌تر می‌گردد.
گوش ها معمولا به صورت افتاده و بزرگ بوده، لیکن گوسفند افشاری نیم گوش و بدون گوش نیز دیده می‌شود. قوچ و میش هر دو فاقد شاخ می‌باشند. روی بینی در قوچ ها اکثرأ انحنا وجود دارد و در میش ها صاف یا دارای انحنای کمی است‌. گردن در میش ها دراز بوده و در قوچها قوی و ضخیم می‌باشد. دنبه در گوسفند افشاری دو لپی بوده و به صورت سفره‌ای و پهن می‌باشد. گوسفند افشاری جزو گوسفندان سنگین ‌دنبه کشور محسوب می‌گردد. دنبه در این حیوان معمولا دارای شیب خاصی است که از ناحیه کمر حیوان شروع‌ می‌شود و حالت افتادگی را به دنبه می‌دهد.
دنبالچه دارای پشم، بدون ذخیره چربی بوده و برجستگی دنبالچه از نمای جانبی چندان قابل مشاهده نیست‌. دنبالچه ممکن است گاهی درازتر از دنبه باشد. گوسفند افشاری جزو گوسفندان بلند قد محسوب می‌گردد و بیومتریهای انجام شده نشان می‌دهد که ارتفاع کمر دراین حیوان قدری بلندتر از ارتفاع جدوگاه می‌باشد و دست و پا از ظرافت خاصی برخوردار است که حیوان را قادر به ‌راه پیمایی در کوهستان و مناطق سنگلاخی می‌نماید. سطح پشت، گردن، دنبه و دنبالچه در این حیوان غالبأ پوشیده از پشم بوده، لیکن زیر گردن، زیر شکم، دست و پاو صورت فاقد پشم است و از موهای زبری که رنگ آنها تیره‌تر از رنگ پشم حیوان است پوشیده شده است‌.

خصوصیات ژنتیکی گوسفند افشار


1-چند قلو زایی
2- سرعت رشد بالای این نژاد به طوری که جزء اولین گروه گوسفندان گوشتی کشور و هم ردیف گوسفند بختیاری، گوسفند ماکویی و گوسفند مغانی قرار گرفته است.
3- تولید شیر خوب و پرچرب این گوسفند که باعث ‌شده است جزء گوسفندان دو منظوره گوشتی شیری قرار بگیرد.
4- سازگاری و عادت پذیری آن با شرایط آب و هوایی مناطق سردسیر.
5- قدرت راه پیمایی و کوه پیمایی خوب این نژاد بطوریکه قادر است فاصله 100 کیلو متری بین ییلاق و قشلاق رابه راحتی طی نماید.
6- بالا بودن نسبی دو قلو زایی این نژاد نسبت به سایر نژادهای گوسفند استان زنجان و کشور.
7-مقاومت گوسفند افشاری در مقابل امراض انگلی داخلی و خارجی.
8-بالا بودن ضریب تبدیل و داشتن بازده اقتصادی مطلوب.
برای ترویج و آشنایی بیشتر با گوسفند نژاد افشار، جشنواره انتخاب قوچ افشاری هر سال به صورت استانی در زنجان برگزار می شود که امید می رود که این جشنواره بزودی به صورت ملی برای انتخاب گله دار برجسته و نمونه های برگزیده، برگزار شود.
advertising