رمان جذاب سفر فیل اثر ژوزه ساراماگو

خواندنیکتاب و رمان

- 97/09/09
رمان جذاب سفر فیل اثر ژوزه ساراماگو

نویسنده رمان سفر فیل


رمان سفر فیل ( The Elephant's Journey) اثر نویسنده پرتغالی ژوزه ساراماگو (Jose Saramago) برنده جایزه نوبل است که اولین بار در سال 2008 و با ترجمه انگلیسی در سال 2010 منتشر شده.

درونمایه رمان سفر فیل


سفر فیل کتابی تاریخی نیست، ترکیبی است از ماجراهای حقیقی و ساختگی، که همچون هر اثر ادبی بزرگ، امکان درک واقعیت و خیال را به صورتی تفکیک‌ ناپذیر میسر می‌ کند. بازتابی از انسانیت که طنز و طعنه را با شفقتی که ژوزه ساراماگو در تحلیل ضعف‌ های بشری دارد، درهم آمیخته است. ژوزه ساراماگو در سفر فیل تلاش نمی‌ کند به درون ذهن سالمون راه یابد، اما با گفتگوهایی که در سراسر کتاب آورده شده، خواننده اثر با احساسات و تمایلات این فیل آشنا می‌ شود. در این رمان، مخاطب نکاتی در مورد انسان‌ ها و فیل‌ ها کشف می‌ کند که بسیار فراتر از مرزها و طبقه‌ بندی‌ های بیان شده درباره موجودات جهان است.

موضوع رمان سفر فیل


پادشاه پرتغال در سال 1551 ، هدیه ی ازدواج عجیبی به دوستش، دوک ماکسیمیلیان می دهد: فیلی به نام سالومون. در این داستان جذاب که ترکیبی از واقعیت و خیال است، سالومون و نگهدارنده اش، سوبرو، مسیر خود را در شرایطی ملال انگیز و در گوشه و کنارهای فراموش شده ی قصر آغاز می کنند. زمانی که پادشاه و ملکه تصمیم می گیرند که یک فیل، هدیه ی مناسبی برای ازدواج خواهد بود، همه به تقلا می افتند تا سوبرو و سالومون را آماده ی این مراسم کنند. این دو شخصیت به همراه دوک و همسر جدیدش و البته محافظین سلطنتی، شروع به سفر در قاره ای جنگ زده می کنند در مسیر رسیدن به شهرهای شمال ایتالیا، دانشمندان، تاریخ نگاران و مردم متحیر زیادی را از نظر می گذرانند.
advertising