رمان طنز دختری که پادشاه سوئد را نجات داد از یوناس یوناسن

خواندنیکتاب و رمان

- 97/09/03
رمان طنز دختری که پادشاه سوئد را نجات داد از یوناس یوناسنرمان طنز و مهیج دختری که پادشاه سوئد را نجات داد نوشته یوناس یوناسن نویسنده سوئدی است. یوناسن نویسنده و روزنامه نگار سوئدی است که تاکنون دو اثر از وی با عنوان پیرمرد 100 ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد و رمان دختری که پادشاه سوئد را نجان داد منتشر شده که هر دو نیز در ایران نیز ترجمه و منتشر شده‌ اند.
داستان مهیج دختری که پادشاه سوئد را نجات داد درباره‌ نومبکو مایکی، دختری سیاه‌پوست و نابغه‌ ریاضیات، است که در یکی از فقیرترین ‌محلات آفریقای جنوبی زندگی می‌ کند. دست تقدیر قهرمان داستان را ابتدا به یک مرکز تحقیقات اتمی ‌می‌ کشاند و پس از آن در حالی که ماموران سازمان‌های جاسوسی او را تعقیب می‌ کنند، نومبکو همراه با ‌یک بمب اتمی روانه‌ ی سوئد می‌ شود. در ادامه شخصیت‌ های دیگری به این داستان اضافه می‌ شوند و ‌حوادث پی‌ در پی طرح داستان را پیچیده‌ تر می‌ کنند. اما این داستان که استخوانبندی آن بر مبنای وقوع اتفاقاتی با احتمالات ضعیف شکل گرفته بی شباهت به اصلی ترین اتفاق زندگی خود یوناس یوناسون نیست. از منظر علم آمار احتمال اینکه یک نویسنده با نوشتن نخستین رمان خود به شهرتی جهانی دست یابد شاید به اندازه کنار هم قرار گرفتن یک دختر آفریقایی با پادشاه سوئد در یک کامیون حمل سیب زمینی ضعیف نباشد، اما به هر حال اتفاقی ست که که همیشه و همه جا نمی افتد. نویسندگان بسیاری هستند که رمان های اول خود را می نویسند اما خیلی که خوش شانس باشند و با استقبال هم روبه‌رو شوند، بازهم آن گونه نیست که یکباره زندگی نویسنده را از این رو به آن رو کند.
‌زبان طنز خارق العاده یوناسن در این کتاب به همراه نگاه تیزبینانه او به برخی جریانات سیاسی در عرصه بین‌المللی از این رمان اثری خواندنی به وجود آورده که تاکنون به 26 زبان زنده دنیا نیز ترجمه شده است.
گوشه ای از متن کتاب: اگر نومبکو مونث نبود و مهم تر از آن اگر رنگ پوستش سیاه نبود می توانست در مواقع نیاز، دست راست رییس اش باشد.اما حالا در عوض فقط عنوان مبهم (خدمتکار) را یدک می کشید. در حالی که نومبکو در کنار کار نظافت کسی بود که پرونده های قطوری را که به کلفتی آجر بودند، می خواند. این پرونده ها را که مدیر بخش تحقیقات می آورد، شامل شرح موضوعات، نتایج آزمایشات و تجزیه و تحلیل ها بود، در واقع نومبکو کاری را انجام می داد که رییس اش به تنهایی قادر به انجام آن نبود.
advertising