رمان اعترافات اولین رمان نویسنده ژاپنی میناتو کانائه

خواندنیکتاب و رمان

- 98/11/21
رمان اعترافات اولین رمان نویسنده ژاپنی میناتو کانائهرمان اعترافات اولین رمان بلند نویسنده ژاپنی، میناتو کانائه است که در زمان انتشارش با استقبال بی نظیری رو به‌ رو شد و نویسنده آن در زمره بزرگ‌ترین نویسنده‌های معاصر ژاپن قرار گرفت. میناتو کانائه موفق شده جوایز ادبی بسیاری را از آن خود کند که از جمله آن‌ها می‌توان به هونتایشو، شرلى جکسون و جایزه ادبى الکس اشاره کرد. پیش از این نیز دو رمان از همین نویسنده به چاپ رسیده است. براساس رمان اعترافات نیز فیلمی ساخته شده که جذابیت خاص خودش را دارد و دیدن آن خالی از لطف نیست. با این حال مانند همیشه پیشنهاد ما این است که اول کتاب را بخوانید.

داستان رمان اعترافات


رمان اعترافات داستان یک معلم دوران راهنمایی است که دختر چهارساله‌اش توسط دو نفر از دانش‌آموزان خودش به قتل می‌رسد. اتفاقی که تاثیر بسیار شدیدی روی او می‌گذارد و منجر به این می‌شود که این معلم تصمیم بگیرد به‌جای رفتن پیش پلیس، خودش موضوع را پیگیری کند. احساس انتقام شخصی در وجود او زبانه می‌کشد و شکل کتاب به شیوه اعتراف‌های مختلف نوشته شده است.

در واقع خواننده کارهایی که این معلم برای انتقام گرفتن از این دانش‌آموزانش انجام می‌دهد، می‌خواند. رمان اعترافات در ۶ بخش، از زبان راوی‌های متعددی که به نوعی در این اتفاق نقش داشتند روایت می‌شود که ابعاد جدیدی از ماجرا را به خواننده نشان می‌دهد. در خلال همین اتفاقات و داستان است که سیستم آموزشی، روابط خانوادگی، روابط بین مادر و فرزند و روابط بین معلم و شاگرد و دیگر مسائل به چالش کشیده می‌شود.

درست مانند کتاب تاوان (اثر دیگری از همین نویسنده)، شخصیت‌های اصلی رمان اعترافات نیز نوجوان هستند. یعنی شخصیت‌های اصلی در سنی‌اند که هیچ رفتاری، هیچ کنشی، هیچ تصمیم و عملکردی از آن‌ها بعید نیست. بسیاری مسائل کوچک و بزرگ که به نظر والدین و اطرافیان بی‌اهمیت می‌رسند در شکل‌گیری شخصیت و رویکردی که آن‌ها در پیش می‌گیرند، تاثیر می‌گذارد. کمبود محبت، نادیده گرفته شدن، جدایی‌ها و طلاق‌ها، رقابت، رفاقت، همه و همه تاثیر خاص خودش را دارند.

کتاب شروع تأثیرگذاری دارد و از همان ابتدای کار نویسنده اصل داستان را پیش روی شما قرار می‌دهد و بعد فقط شما را دنبال خودش می‌کشاند تا سرنوشت شخصیت‌هایش را دنبال کنید، در پایان هر بخش نیز نمی‌دانید باید به چه کسی حق بدهید و در پایان کتاب، شما با دغدغه‌ها و سوال‌های اساسی که باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کنید تنها می‌مانید.

رمان اعترافات بیشتر از جنبه جنایی، جنبه روانشناختی دارد. مثلا تأثیر خانواده، به خصوص مادر در شکل‌گیری شخصیت بچه‌ها نشان داده می‌شود. به خاطر همین موارد مطالعه این رمان را توصیه می‌کنم، مخصوصا به والدین، به والدینی که فکر می‌کنند پدر و مادر خوبی هستند و می‌توانند عشق‌شان را به بچه‌ها نشان بدهند و همچنین مطالعه آن را به تمام معلم‌ها و کسانی که دغدغه آموزش دارند پیشنهاد می‌کنم.

در پشت جلد کتاب، خلاصه داستان و محتوای کتاب چنین است:


دانش‌آموزان او دخترش را به قتل ‌رساندند و حالا او می‌خواهد انتقامش را بگیرد. پس از به‌هم‌خوردن نامزدی یوکو موریگوچی به‌خاطر یک رسوایی تأسف‌بار، او دیگر دلیلی برای زندگی کردن نداشت به‌جز وجود تنها فرزندش؛ دختری چهارساله به نام مانامی. در این میان، به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که در حیاط یک مدرسه راهنمایی رخ می‌دهد که محل کار یوکوست، او شغلش را رها کرده و استعفا می‌دهد.
اما پیش از رفتن، او آخرین درسش را به بچه‌ها ارائه می‌دهد. او داستانی را تعریف می‌کند که با آن دیدگاه دانش‌آموزانش را نسبت به دو نفر از هم‌کلاسی‌هایشان کاملاً تغییر می‌دهد و این داستان اهریمنی را در مسیری انتقام‌جویانه پیش می‌برد.
اعترافات، کتابی‌ست با روایت‌های چندگانه و پیچ‌وخم‌هایی که هرگز انتظارش را ندارید. این کتاب، مرزهای مجازات، ناامیدی و عشقی مصیبت‌بار را کندوکاو می‌کند که به مواجهه دلخراش میان معلم و دانش‌آموز منجر می‌شود و همین مسئله می‌تواند اهالی یک مدرسه را در وضعیتی خطرناک قرار دهد. دیگر هرگز آن نگاه سابق را به یک کلاس درس نخواهید داشت.
advertising