بیوگرافی محمد باقر میرزا خسروی شاعر ایرانی

خواندنیزندگی نامه

- 98/04/12
بیوگرافی محمد باقر میرزا خسروی شاعر ایرانیمحمد باقر میرزا در سال ۱۲۶۶ قمری در کرمانشاه به دنیا آمد. وی فرزند شاهزاده محمد رحیم میرزا بود که پسر محمد علی میرزای دولتشاه فرزند فتحعلی شاه قاجار محسوب می‌شد. تحصیلات خویش را در زادگاهش، شهر کرمانشاه آغاز نمود و در ادبیات عربی و فارسی و صرف و نحو و معانی و بیان و عروض و حکمت سرآمد شد. وی از آغاز جوانی علی‌رغم مخالفت پدر، به شعر و شاعری رغبت داشت و گاهی ابیاتی می‌سرود، تا اینکه حسینقلی سلطانی کلهر او را به سرودن شعر تشویق کرد و تخلص خسروی را برای وی انتخاب نمود.
علاءالدوله، حاکم کرمانشاه که شیفته اخلاق و معلومات خسروی شده بود، او را به دارالحکومه کرمانشاه دعوت کرد و به ریاست دارالانشاء منصوبش نمود

رمان محمد باقر خسروی


پس از بازگشت به کرمانشاه محمد باقر میرزا خسروی نگارش یک رمان تاریخی را با عنوان شمس و طغرا آغاز نمود. در سال‌های بعد وی مجلدات دیگری نیز بدین رمان افزود، و این رمان را به صورت یک مجموعه سه جلدی درآورد.
این اثر خسروی که نخستین رمان تاریخی ایران به‌شمار می‌رود، در سال ۱۲۸۷ نوشته شد و در آن دوره آشفته حمله مغول به ایران ترسیم شده‌است. با اینکه زمینه اثر تاریخی بود، اما خسروی آن را با روایت داستانی عاشقانه و گیرا، که سرشار از ماجراهای هیجان آفرین بود، همراه کرد.عنوان مجلدات بعدی شمس و طغرا، ماری و نیسی و طغرل و همای بود
غیر از رمان فوق، مجموعه شعری هم تحت عنوان دیوان اشعار خسروی در شهریور ۱۳۰۴ در تهران چاپ می‌کند.

زندگی خصوصی محمد باقرمیرزای خسروی


محمد باقر میرزا خسروی، که گفتیم بنیان‌گذار رمان نو ایرانی به‌شمار می‌آمد، به خصوص پس از مهاجرت به تهران با فقر دست به گریبان بود. وی ده فرزند داشت و ناگزیر بود برای تأمین معاش آنان، در تمام طول عمر خویش تن به خدمت در مشاغل مختلفی مثل گمرک، تلگراف خانه، عدلیه و… بدهد.

آثارمحمد باقر میرزا خسروی


دیوان شعر محمدباقر خسروی / شمس و طغرا / ماری و نیسی / طغرل و همای / دیبای خسروی / شرح احوال حسینقلی خان جهانسوزشاه / تشریح العلل / اقبال نامه / الهیئة والاسلام (ترجمه)

درگذشت محمد باقر میرزا خسروی


سرانجام وی در سن ۷۲ سالگی و در سال ۱۳۳۸ قمری در شهرستان تهران چشم بر دنیا فروبست و در مقبره ابن بابویه به خاک سپرده شد.
advertising