بیوگرافی عباس یمینی شریف شاعر معاصر

خواندنیزندگی نامه

- 98/04/08
بیوگرافی عباس یمینی شریف شاعر معاصرعباس یمینی شریف در سال ۱۲۹۸ در تهران به دنیا آمد.
وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان انتصاریه و شاهپور تجریش فرا گرفت و دوره متوسطه را در دارالفنون و دانشسرای مقدماتی به پایان رساند.از آن پس وارد دانشکده ادبیات شد و به تحصیل ادامه داد و به اخذ لیسانس توفیق یافت و دوره دکترای ادبیات را نیز دنبال کرد و فارغ التحصیل شد.در سال ۱۳۳۲ یمینی شریف با بورس دولتی به امریکا اعزام شد و یک سال در دانشگاه کلمبیا به تحصیل دوره تخصصی در آموزش کودکان پرداخت و درجه فوق لیسانس دریافت کرد.وی در سال ۱۳۱۷ در دانشسرای مقدماتی به تحصیل پرداخت.

کارهای عباس یمینی شریف


- در سال ۱۳۲۱ اولین شعرش برای کودکان در مجله‌ نونهالان منتشر شد.
- در سال ۱۳۲۴ اشعار او در کتاب‌های درسی دوره ابتدائی ایران وارد شد. یمینی شریف در سال ۱۳۲۸ به مدیریت مجلات دانش آموز درآمد.
- در سال ۱۳۳۴ دبستان روش نو را با همسرش توران مقومی پایه گذاشت که بعدها با گسترش فعالیت به مجموعه آموزشی از کودکستان تا پایان دوره راهنمائی تبدیل شد.
- در سال ۱۳۳۵ به پیشنهاد عباس یمینی‌ شریف و جعفر بدیعی اولین شماره مجله کیهان بچه‌‌ها از طرف مؤسسه کیهان انتشار یافت.
- جعفر بدیعی صاحب امتیاز و یمینی شریف سردبیر این نشریه انتشار آن را تا سال ۱۳۵۸ ادامه دادند.
- کتاب کلاس اول ابتدائی تألیف او به کتاب «دارا و آذر» معروف است و سال‌ها اولین کتاب آموزشی کودکان ایران بود. همچنین او به نگارش کتاب سواد آموزی به بزرگسالان برای کلاس‌های پیکار با بیسوادی نیز پرداخت.
- وی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک نیز بود. بیش از 30 اثر شعر و داستان او در دوران حیاتش به انتشار رسید و برنده جوایز متعدد در ادبیات کودکان شد.
دکتر عباس یمینی شریف به دلیل کمبود کتب نظم و نثر کودکان، به سرودن شعر برای کودکان پرداخت و هنر خود را وقف آن کرد.
بیوگرافی عباس یمینی شریف شاعر معاصر

آثار عباس یمینی شریف


باغ دوستی / پلنگ یکه تاز / شعر با الفبا / سیاهک و سفیدک / خانه بابا علی / نیم قرن در باغ شعر کودکان(خاطرات) / شهر ناپدیدان / گل‌های گویا / آوای نوگلان / جزیره مرجان و ...

درگذشت عباس یمینی شریف


دکتر عباس یمینی شریف در 28 آذر سال 1368 به سبب بیماری درگذشت.
advertising