بیوگرافی وینستون چرچیل مرد نیمه اول قرن بیستم و نخست وزیر اسبق بریتانیا

خواندنیزندگی نامه

- 97/11/04
بیوگرافی وینستون چرچیل مرد نیمه اول قرن بیستم و نخست وزیر اسبق بریتانیاچرچیل در 30 نوامبر 1874در «بلنهایم پالاس» در آکسفوردشر انگلستان در خانوادهٔ معروفِ «اسپنسر» به دنیا آمد پدرش لرد راندولف چرچیل سیاست‌مدار و مادرش لیدی راندولف چرچیل دختر یک میلیونر آمریکایی بود. او همچنین برادری به نام جان استرنج اسپنسر چرچیل داشت. چرچیل ابتدا به مدرسهٔ «هارو» و پس از آن به «آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست ملحق شد.

در سال1893 به ارتش بریتانیا پیوست و در 1898 به‌عنوان افسر ارتش در جنگی در سودان شرکت کرد. در سال 1899 ارتش را به قصد انجام فعالیت‌های سیاسی ترک کرد ولی قبل از آن به‌عنوان روزنامه‌نگار به آفریقای جنوبی که در آن «جنگ دوم بوئر» در جریان بود رفت. در آنجا توسط بوئرها به‌عنوان اسیر جنگی دستگیر و زندانی شد، ولی چرچیل توانست از آنجا فرار کند.

درگذشت وینستون چرچیل


وینستون چرچیل در آغاز ژانویه سال1965 سرما خورد و بستری شد. در 15 ژانویه دچار خونریزی مغزی شد، سکته مغزی کرد و به کما رفت. در صبح یکشنبه 24 ژانویه1965 بعد از 10 روز نگرانی عمومی از وضعیت سلامتی‌اش، بر اثر سکته مغزی در سن 90 سالگی در منطقه هایدپارک گیت در شهر لندن درگذشت به دستور ملکه الیزابت دوم، جسد او برای سه روز در دید عموم گذاشته شد و سپس مراسم تشییع رسمی در کلیسای سینت پال با حضور فرح پهلوی برگزار شد.
بیوگرافی وینستون چرچیل مرد نیمه اول قرن بیستم و نخست وزیر اسبق بریتانیا

پارلمان و نخست وزیری وینستون چرچیل


وینستون چرچیل در سال 1900به‌عنوان عضو حزب محافظه کار وارد پارلمان اولدهام شد ولی بعد از مدتی از حزب جدا شد و در سال 1904 به حزب لیبرال پیوست. در زمان جنگ جهانی دوم همزمان با پادشاهی جرج ششم، نخست‌وزیری بریتانیا در دست وینستون چرچیل بود. چرچیل در طول جنگ به برقراری روابط قوی با رئیس‌جمهور آمریکا، فرانکلین روزولت پرداخت. پس از جنگ جهانی دوم و اشغال نظامی و تشکیل دولت‌های استبدادی دست نشانده شوروی در اروپای شرقی، چرچیل اروپا و آمریکا را به اتحاد در مقابل کمونیسم تشویق کرد. اصطلاح پرده آهنین نیز توسط او رواج داده شد. چرچیل دوباره در سال 1951 به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد و در سال 1955 برکنار شد. با این حال تا اواخر عمر عضو پارلمان بریتانیا باقی ماند؛ و همچنین عنوان پدر مجلس را در اختیار داشت.

کتاب‌ها و تألیفات وینستون چرچیل


چرچیل نویسنده‌ای سخت‌کوش بوده و به ‌نوعی از نویسندگی امرار معاش می‌کرده‌است. از تألیفات او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد
جنگ رودخانه /لرد لندورف چرچیل /برای تجارت آزاد /لیبرالیسم و مسئله اجتماعی /بحران جهانی در مورد جنگ جهانی اول /زندگی و زمانه لرد مارلبرو /جنگ جهانی دوم / تاریخ مردم انگلیسی زبان

افتخارات و جوایز وینستون چرچیل


وینستون چرچیل در طول مدت خدمت سیاسی و فعالیتش به‌عنوان نویسنده افتخارات زیادی کسب کرده‌است.
- جایزه نوبل ادبی سال 1953
- چرچیل در 9 آوریل 1963 با درخواست ریاست جمهور آمریکا، جان اف. کندی، و با تصویب کنگره آمریکا به‌عنوان «اولین شهروند افتخاری ایالات متحده آمریکا» انتخاب شد
- مردم بریتانیا در رأی‌گیری نوامبر 2002 بی‌بی‌سی، سر وینستون چرچیل را به‌عنوان «بزرگ‌ترین بریتانیایی تمام تاریخ» انتخاب کردند.
- در آوریل 2013، بانک مرکزی انگلستان اعلام کرد که از سال 2016پشت اسکناس‌های 5پوندی تصویر وینستون چرچیل را به جای تصویر الیزابت فرای، شخصیت خیّر بریتانیایی چاپ می‌کند.
advertising