احادیثی از معصومین در باب معاشرت با خویشان و دوستان و محبت به آنان

خواندنیاحادیث و روایات

- 97/08/19
احادیثی از معصومین در باب معاشرت با خویشان و دوستان و محبت به آنان- اميرالمؤمنين عليه السلام از رسول خدا صلی الله عليه و آله نقل مى كند كه فرمود: سرآغاز عقل و خردمندى بعد از ايمان به خدا اظهار محبت به مردم و دوستى با آنان است.

- امام على عليه السلام فرمود: خداوند دوست دارد آن مسلمانى را كه آنچه را براى خود مى خواهد براى برادر دينى اش هم بخواهد و آنچه را براى خويشتن نمى خواهد براى او هم نخواهد.

- امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس براى خدا از برادرش ديدار كند، خداوند عزوجل مى فرمايد، مرا ديدار كرده اى و ثواب تو بر منست و به ثوابى جز بهشت براى تو راضى نمى شوم.

- امام صادق عليه السلام فرمود: برترين اعمال سه چيز است:
1. خواندن نماز در وقت آن.
2. نيكى با پدر و مادر.
3. جهاد در راه خدا.

- رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس دوست دارد عمرش افزون و روزيش فراوان باشد به پدر و مادرش صله و احسان كند اين كار او اطاعت خداست و همين طور با خويشان خود صله رحم بجا آورد.

- امام صادق عليه السلام فرمود: عدالت را بين فرزندانتان مراعات كنيد، همانطور كه دوست داريد آنها در نيكى و اظهار مهربانى بين شما به عدالت رفتار نمايند.

- از امام هشتم عليه السلام نقل شده كه فرمود: با فرزندان خود خوشرفتارى نمائيد و به آنها احسان كنيد چون آنها گمان مى كنند، كه شما روزى آن ها را مى دهيد.

- از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود: معاشرت و رفت و آمد با خويشاوندان، حساب روز قيامت را بر انسان آسان مى كند.

- رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: در دنيا صله رحم كنيد اگر چه فقط با سلام باشد.

- رسول خدا صلی الله عليه و آله فرمود: هر كس پيرمردى را بخاطر پيرى او گرامى بدارد، خداوند او را از سختى و هراس روز قيامت در امان قرار خواهد داد.

- امام صادق عليه السلام فرمود: وقتى شخصى را دوست دارى دوست داشتن خود را به او اعلام كن.

- امام على عليه السلام فرمود: با دوست خود در اظهار محبت سنگ تمام بگذار، ولى صد در صد به او اعتماد نكن و شيوه احتياط پيشه كن و با او به مواسات رفتار كن اما همه اسرار خود را به او مگو.

- امام صادق عليه السلام فرمود: بر شما باد به خوش رفتارى با همسايه، چون خداوند تبارك و تعالى به آن امر فرموده است.

- از امام باقر عليه السلام شده كه فرمود: هر كس داراى چهار صفت باشد، خداوند براى او خانه اى در بهشت مى سازد.
1. يتيم را پناه دهد
2. به ضعيف رحم كند
3. به پدر و مادر مهر بورزد
4. با غلام و كنيزش مدارا نمايد.
advertising