احادیثی در باب فضیلت شهادت و جایگاه شهید از معصومین

خواندنیاحادیث و روایات

- 97/08/18
احادیثی در باب فضیلت شهادت و جایگاه شهید از معصومین- رسول خدا(ص) فرمود: بالاتر از هركارى خيرى، خير و نيكى ديگرى است تا آنكه فردى در راه خدا كشته شود، و بالاتر از كشته شدن در راه خدا خير و نيكى نيست.

- حضرت على عليه السلام فرمود: اى مردم همانا ايستادگان و فراريان را از مرگ گريزى نيست و هركس به مرگ طبيعى نميرد كشته مى شود و شهادت بهترين مرگ است و سوگند به خدائى كه جانم در دست اوست، هزار ضربه شمشير آسان تراست بر من از مرگ در بستر.

- از دعاهاى حضرت امير عليه السلام هنگام عزيمت به صفّين: خدايا، اى پروردگار آسمان برافراشته ... اگر ما را بر دشمنان پيروز گرداندى، از ستم و تجاوز دورمان دار و بر حق استوارمان گردان و اگر دشمنان برما پيروز شدند، شهادت را روزيمان فرما و از فتنه بازمان دار.

- حضرت على عليه السلام در پايان عهد نامه خود به مالك اشتر نوشت: من از خدا به گشايش رحمت و بزرگى قدرتش (بر آنكه هرچه بخواهد عطا مى كند) مى خواهم كه پايان زندگى من و تو را به نيكبختى و شهادت قرار دهد.

- حضرت امام على عليه السلام فرمود: ... از خداوند جايگاه شهيدان و زندگى با سعادتمندان و همراهى با پيامبران را طلب مى كنم.

- پيامبر خدا صلی الله عليه و آله فرمود: هركس از روى صدق شهادت را طلب كند، خداوند به او «ثواب» آن را عطا خواهد كرد، هرچند به شهادت نرسد.

- امام زين العابدين عليه السلام پيوسته از قول رسول خدا صلي الله عليه و آله مى فرمود: هيچ قطره اى در نزد خداوند دوست داشتنى تر از قطره خونى كه در راه خدا ريخته مى شود نيست.

- حضرت پيامبر خدا صلی الله عليه و آله فرمود: به شهيد هفت امتياز از طرف خداوند عطا مى شود، اولين آن ها بخشيدن تمام گناهان اوست بواسطه اولين قطره خونش.

- امام باقر عليه السلام فرمود: اولين قطره خون شهيد كفاره گناهان اوست مگر بدهيها، كه كفاره آن اداى آن است.

- امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه در راه خدا كشته شود، خداوند هيچيك از گناهان او را به روى او نمی آورد.

- از پيامبر اكرم سؤال شد: چگونه است كه همه مؤمنين در قبر مورد سوال و امتحان قرار ميگيرند مگر شهيد؟ حضرت فرمود: امتحانى كه در زير برق شمشير داده است، براى او كافى است.

- امام صادق عليه السلام از پدران خود از پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله نقل فرمود: سه گروهند كه روز قيامت شفاعت مى كنند و شفاعت آنها مورد پذيرش خداوند قرار مى گيرد، انبياء و علماء و شهداء.

- پيامبر خدا صلی الله عليه و آله فرمود: از افرادى كه وارد بهشت مى شوند هيچ كس آرزوى بازگشت به دنيا را ندارد گرچه تمام آنچه در زمين است از آن وى شود، مگر شهيد كه او به سبب كرامتى كه در شهادت مى بيند آرزو مى كند به دنيا برگردد و دهها مرتبه در راه خدا كشته شود.

- امام سجاد عليه السلام: هركس به ظلم اموالش مورد تجاوز قرار گيرد و در برابر آن پيكار كند تا كشته شود شهيد است.

advertising