احادیثی از ائمه در رابطه با سلام کردن و ثواب آن

خواندنیاحادیث و روایات

- 97/08/13
احادیثی از ائمه در رابطه با سلام کردن و ثواب آن- از على عليه السلامنقل شده كه فرمود: سلام هفتاد حسنه دارد كه شصت و نه حسنه براى سلام كننده و فقط يك حسنه، براى پاسخ دهنده است.

- خاتم الانبياء صلى الله عليه و آله فرمود: وقتى مسلمانى بر مسلمان ديگر سلام كند و او پاسخ دهد، ملائكه هفتاد بار به او درود مى فرستند.

- پيامبر خاتم صلى الله عليه و آله فرمود: قسم به كسى كه جانم در دست اوست(خدا)، وارد بهشت نمى شويد تا ايمان بياوريد و ايمان نمى آوريد تا اينكه همديگر را دوست داشته باشيد، آيا راهنمائى كنم شما را به كارى كه وقتى انجام دهيد همديگر را دوست خواهيد داشت؟ گفتند: بله يا رسول اللّه، حضرت فرمود: سلام را در ميان خودتان افشاء (علنى) كنيد.

- پيامبر عظيم الشأن اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: بهترين شما كسى است كه اطعام مى كند و به همه سلام مى گويد و شب كه مردم در حال استراحتند نماز مى خواند(يعنى نماز شب بجا مى آورد).

- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: سلام از نام هاى خداست، بنابراين آن را در بين خودتان افشاء كنيد. فرد مسلمان هنگامى كه به گروهى برسد و بر آنها سلام نمايد، اگر پاسخ او را ندهند، كسى كه بهتر و پاك تر از آن هاست(يعنى ملائكه) پاسخ او را خواهند داد.

- امام صادق عليه السلام فرمود: يكى از عوامل آمرزش انسان، سلام دادن ونيكوئى درگفتاراست.

- پيامبر بزرگ اسلام صلي الله عليه و آله فرمود: در بهشت، قصرها و غرفه هائى است كه اندرون آن ها از بيرون و نماى خارجى و ظاهر آن ها از درون پيداست. از امت من كسانى در آنها سكونت خواهند گزيد كه پاكيزه سخن بگويند، افشاى سلام كنند و شب هنگام كه مردم در خواب راحت آرميده اند به عبادت پردازند، سپس حضرت فرمود: مقصود از افشاى سلام اين است كه از سلام كردن بر هيچ مسلمانى بخل نورزند.

- پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: هر يك از شما هنگامى كه داخل منزل خود شد، سلام نمايد، چون سلام موجب نزول بركت و انس و الفت ملائكه مى شود.
advertising