احادیثی در مورد امر به معروف و نهی از منکر از معصومین علیه السلام

خواندنیاحادیث و روایات

- 97/08/13
احادیثی در مورد امر به معروف و نهی از منکر از معصومین علیه السلام- امام رضا عليه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله عليه و آله همواره مى فرمودند: هرگاه امت من از انجام امر به معروف و نهى از منكر سرپيچى كنند و آن را به يكديگر واگذار نمايند، گويا با خـداوند اعلان جنگ داده اند.

- رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: خداوند مورد غضب خود قرار مى دهد مؤمن ضعيفى را كه دين ندارد. سؤال شد مقصود چه كسى مى باشد فرمودند: كسى كه نهى از منكر نكند.

- رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: امر به معروف كنيد و از كارهاى زشت نهى كنيد وگرنه عـذاب خدا همه شما را فراخواهد گرفت.

- على عليه السلام فرمودند: كسى كه ظلم مى كند و كسى كه راضى به ظلم كردن باشد و كسى كه كمك به ظالم مى كند هر سه شركاء ظلم محسوب مى شوند.

- على عليه السلام فرمودند: گروهى از مردم مبارزه با منكر را با دل و زبان و دست ترك مى كنند (در برابر خلافكار هيچ گونه عكس العملى نشان نمى دهند) پس اين ها در حقيقت مردگانى زنده نما هستند.

- پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه امر به معروف و نهى از منكر نموده و در كارهاى نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت.

- على عليه السلام فرمودند: امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنيد زيرا در اين صورت افراد نادرست برشما مسلط مى گردند آنگاه دعا مى كنيد و دعايتان مستجاب نمى شود.

- رسول خدا صلی الله عليه و آله فرمودند: قسم به خدا كه هيچ انفاقى بهتر از امر به معروف نيست.

- امام على عليه السلام فرمودند: كسى كه سه چيز در او باشد، دنيا و آخرتش سالم مى ماند: 1. امر به معروف كند و خود نيز پذيراى آن باشد. 2. نهى از منكر كند وخود نيز پذيرا باشد. 3. حدود الهى را نگهدارى كند.

- اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمودند:ديگران را از منكر باز داريد و خود نيز از آن دورى كنيد زيرا شما مأمور شده ايد كه اول خودتان منكر را ترك كنيد بعد نهى از منكر نمائيد.
advertising