احادیثی زیبا در رابطه با دروغ و دروغ گویی

خواندنیاحادیث و روایات

- 97/08/08
احادیثی زیبا در رابطه با دروغ و دروغ گویی- مولا علی (ع) فرمودند : هیچ بدی و زشتی بدتر از دروغگویی نیست.

- حضرت محمد (ص) فرمودند : در پی راستی و راستگویی باشید ، اگرچه فکر کنید که مایه هلاکت است ، در صورتیکه راستگویی موجب نجات است و از دروغگویی پرهیز کنید ، اگرچه فکر کنید دروغگویی عامل نجات است ، در صورتیکه آن مایه هلاکت و نابودی است.

- حضرت محمد (ص) فرمودند : راستی پیشه کنید که آن دری از درهای بهشت است و از دروغ بپرهیزید ، که آن دری از درهای جهنم است.

- امام حسن عسگری (ع) فرمودند : تمام پلیدی ها و زشتی ها در خانه ای نهاده شده که کلید آنها دروغگویی است.

- مولا علی (ع) فرمودند : دروغگو با دروغ خودش سه چیز به دست می آورد : 1. خشم الهی بر او 2. اهانت به خودش از طرف مردم 3. سرزنش و نکوهش فرشتگان نسبت به او .

- عبید بن زراره گوید از امام صادق (ع) شنیدم که می فرمود : از چیزهایی که خدا آنرا مایه رسوایی و زیان دروغگویان قرار داده است ، فراموشی است.

- رسول خدا (ص) فرمودند : از دروغ بپرهیزید ، زیرا دروغ انسان را به فسق و فجور می کشاند و فسق و فجور هم انسان را روانه آتش جهنم می کند.

- در پند های پیغمبر (ص) آمده است که فرمود : ای علی ! بپرهیز از دروغ زیرا دروغ چهره را سیاه می کند ، و پیش خدا از دروغگویان نوشته می شود.و راستگویی چهره را سفید می کند ، و پیش خدا راستگو نامیده می شود و بدان که راستی مبارک و دروغ شوم است.

- امام صادق (ع) فرمودند : کسی که با آگاهی قسم دروغ بخورد با خدا به مبارزه و جنگ برخاسته است.

- حضرت محمد (ص) فرمودند : دروغگویی رزق و روزی انسان را کاهش می دهد.

- حضرت محمد (ص) فرمودند : شوخی نکن که شکوه تو را از بین می رود و دروغ نگو که نور تو نابود می شود.

- حضرت محمد (ص) فرمودند : وای بر کسی که دروغ می گوید تا دیگران را با آن بخنداند ، وای بر او.

- حضرت محمد (ص) فرمودند : چهارچیز اگر در انسانی باشد او منافق است ، اگر یکی از آن ها در او باشد یک خصلت از نشانه های نفاق در اوست ، تا آنکه آن را هم رها کند : 1.وقتی سخن می گوید دروغ بگوید.2.چون وعده بدهد تخلف کند.3.وقتی پیمانی ببندد حیله به کار برد.4.هنگام دشمنی از عدالت خارج شود و فسق و فجور انجام دهد.

- رسول خدا (ص) فرمودند : بزرگترین گناهان کبیره ، شرک و عاق والدین و قول باطل یعنی دروغ می باشد.

- عیسی بن مریم (ع) فرمود : کسی که دروغگویی اش زیاد شود حسن و جمال و وقارش نزد خدا و خلق از بین می رود به طوریکه مردم از او متنفر و منزجر می شوند.
advertising