لاگرفلد طراحی که دنیای مد را متحول کرد

مجلهسایر

- 97/12/06
لاگرفلد طراحی که دنیای مد را متحول کردکارل لاگرفلد، مدیر خلاقیت برندهای شنل، فندی و برند خودش روز سه شنبه هفته پیش در سن ۸۵ سالگی در بیمارستانی در حومه پاریس درگذشت.

کارل لاگرفلد بی شک یکی از تاثیرگذارترین طراحان عصر خود بود. به قول منتقد مشهور مُد تیم بلنکس که گفته بود، مهم ترین ویژگی لاگرفلد که باعث شده او سال ها در اوج فعالیت حرفه‌ای خود بماند، هوش و خلاقیت اوست و با به کارگیری دقیق آن می دانست بر فرهنگ و هنر روز چه می گذرد و نظر شخصی خودش را در این موارد در طراحی‌هایش بروز می‌داد.

میراث کارل لاگرفلد


کارل لاگرفلد در گفتگویی با سوزی منکیز منتقد مشهور وُگ، گفت که دوست ندارد بعد از مرگش به خاطر آورده شود، میراثی ندارد و ترجیح می دهد به یکباره فراموش شود و چیزهایی که با او آغاز شده با او به پایان برسد و بعد از مرگش به «زباله‌دانی» برود.

مدل های عزیز کرده کارل


او کمی قبل تر از اینکه جیانی ورساچی سوپرمدل‌ها را تبدیل به ستاره‌های دنیای مُد کند، در هر فصل مدلی را در مرکز توجه نمایش قرار می‌داد. اینس دلا فراسانژ که پیش از عصر طلایی سوپرمدل های دهه ۹۰ ستاره، به مدل محبوب کارل و نمایش‌های شنل تبدیل شده بود. لاگرفلد در مورد او گفته بود که اینس یک زیبایی ایده‌آل بین المللی با حس و حال فرانسوی دارد، بعدها که اینس که برای ساخت مجسمه ماریان سمبل انقلاب کبیر فرانسه مدل شده بود، از چشمان کارل افتاد و هرگز از او برای نمایشی دعوت نشد. چون این کار از نظر کارل «بسیار سخیف و بورژوا» قلمداد شده بود. او البته بعد از اینس هم هرفصل یک مدل عزیز کرده داشت که او را الهه الهام بخش خود می‌خواند کسانی مثل کلودیا شیفر، هلنا کریستنسن، لیلی رز دپ و سایرین.

واکنش افراد به مرگ لاگرفلد


بعد از انتشار خبر فوتش تعداد زیادی از هنرمندان و طراحان و افراد فعال در دنیای مد از مرگ ابراز تاسف کردند، کسانی مثل آنا وینتور سردبیر وگ ، ژان پل پوتیه طراح و ... در واقع شاید نتوان فرد مشهور فعال در عرصع مد را یافت که به مرگ او واکنش نشان نداده باشد.
داناتلا ورساچ در حساب اینستاگرام خود نوشت که کارل لاگرفلد با نبوغ خود منبع الهامی برای طراحان بسیاری از جمله او و برادرش جیانی ورساچه بود. یا بیانیه ای از برنارد آرنو مدیر شرکت ال وی ام اچ و صاحب یکی از بزرگترین برندهای مُد جهان که در اینستاگرام این شرکت منتشر شد و از مرگ کارل لاگرفلد ابراز تاسف کرد و نبوغ او را ستود.
advertising