چطور مهارت مسئولیت پذیری را در خود پرورش دهیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/30
چطور مهارت مسئولیت پذیری را در خود پرورش دهیممسئولیت پذیر بودن یعنی اینکه همۀ کارهایی را که انجام می دهید تحت کنترل دارید. به خودتان اجازه ندهید که دیگران را سرزنش کنید یا خانواده و دوستانتان را فراموش کنید. همچنین نباید اجازه دهید که تنبلی بر دیدگاهتان نسبت به کارتان غلبه کند. اگر انجام کاری را به عهده گرفتید آن را به سرانجام برسانید. این کاری است که افراد مسئولیت پذیر انجام می دهند. مهم تر اینکه آنها همۀ مسئولیت هایی که به آنها محوّل شده است را می پذیرند. خواه آن مسئولیت به کار مربوط باشد یا به زندگی شان. هیچ کاری را نیمه کاره رها نمی کنند و قربانی بازی نه گفتن نمی شوند. محکم و استوار با گام هایی راسخ و برنامه ریزی شده سر جایشان قرار می گیرند. احساس مسئولیت پذیری فقط بستگی به رفتار , اعمال و کلماتی که انتخاب میکنید دارد.بنابراین مسئولیت پذیری یک مهارت است.که آن را در راه های مختلفی یاد می گیرید.

برای اینکه مسئولیت پذیر باشید باید از اهمال و به تعویق انداختن کارها خودداری کنید


افراد موفق، افراد کوشا و با پشتکاری هستند. به منظور موفقیت و حصول در همۀ ابعاد زندگی، لازم است که سخت برای آن کار کنید. بنابراین، باید مسئولیت پذیر باشید. بدون مسئولیت پذیری نمی توانید گام بزرگی در زندگی بردارید. اولین گام در جهت صعود کردن به بالا این است که دست از اهمالکاری بردارید. دست از هدر دادن وقت با ارزشتان بردارید. ساعت هایی را که صرف وبگردی در اینترنت و چرخ زدن در شبکه های اجتماعی یا لم دادن و هیچ کار نکردن می کنید، می توانند صرف انجام کارهای بهتری شوند. به عنوان مثال می توانید کتابی بخوانید، پیاده روی کنید یا تمرینات بدنی انجام دهید. همچنین می توانید پروژه ای را که مدت هاست از آن عقب مانده اید را به انجام برسانید. انجام هر کاری به جز هدر دادن وقت می تواند مفید باشد.

برای اینکه مسئولیت پذیر باشید باید از بهانه آوردن برای خودتان دست بردارید


وقتی مرتکب اشتباهی می شوید، به اشتباهتان اعتراف کنید. به جای اینکه سرزنش هایتان را به کس دیگر یا چیز دیگری منتقل کنید، دلیل واقعی شکستتان در انجام یک کار را بیان کنید. با ارائه ی یک بهانه در واقع بی مسئولیت بودن را پذیرفته اید. به علاوه این کار از شما یک آدم ترسو می سازد. اگر نمی توانید کاری مانند سر وقت حاضر شدن در یک جلسه یا چیزی شبیه آن را به انجام برسانید، در همان ابتدا قول انجام آن را ندهید. لازم است که به طور شفاف در مورد کارهایی که می توانید انجام دهید و کارهایی که نمی توانید انجام دهید فکر کنید، تا بتوانید از بهانه آوردن برای خودتان اجتناب کنید. حتی بهتر از این، وقتی خودتان را در چنین موقعیت هایی می بینید، به جای اینکه کار را با یک دروغ کوچک تمام کنید، بگوئید که چرا نتوانسته اید آن کار را انجام دهید.

برای اینکه مسئولیت پذیر باشید باید یاد بگیرید چطور امور مالی خود را مدیریت کنید


یکی از مهم ترین مسئولیت هایی که شما به عنوان یک بزرگسال بر عهمده دارید این است که مراقب پول هایتان باشید. شما شغلی دارید، حقوقی دریافت می کنید و سعی می کنید ماه به ماه با این درآمد زندگی کنید. شاید سعی کنید کمی از درآمدتان را برای احتیاط کنار بگذارید. پس انداز کردن همیشه ایدۀ خوبی بوده است. متأسفانه همه آن را یاد نگرفته اند و نمی دانند مسائل مالی شان را چگونه مدیریت کنند.اگر می خواهید جدی گرفته شوید و یک زندگی عادی داشته باشید، باید یاد بگیرید که با پولتان چه کار کنید. وقتی حقوقتان را گرفتید باید اول از همه قبض هایتان را پرداخت کنید. بعد خوار و بار مورد نیازتان را خرید کنید و سپس برای استفاده از باقیماندۀ حقوقتان برنامه ریزی کنید. همچنین باید بخشی از آن را در حساب پس اندازتان نگه دارید، یا بخشی از آن را سرمایه گذاری کنید. هر دوی این راه ها بهتر از خرج کردن بی مهابای پول هایتان است. اینگونه خرج کردن نهایتاً به بدهی و سایر مشکلات برای شما منجر می شوند.

برای اینکه مسئولیت پذیر باشید باید دست از غر و لند و شکایت کردن بردارید


آدم های شاکی معمولاً آنهایی هستند که خیلی حرف می زنند و کم کار می کنند. آنها کلام دهان پر کنی دارند اما زمانی که وقت عمل واقعی در مورد یک مسئله می رسد، حرکتی نمی کنند. شما می توانید دست از غر و لند کردن و شکایت کردن بردارید و مسئولیت کارهایتان را به عهده بگیرید. اگر روش انجام یک کار را دوست ندارید، با روش خودتان آنرا انجام دهید یا با کسی که آن را اشتباه انجام می دهد صحبت کنید. با صحبت کردن می توانید راهکار یا موقعیتی را به آرامی ارائه دهید تا شرایط را بهتر کنید. اما اگر در صدد شکایت کردن بودید، این موقعیت های بهتر خالی می مانند و تنها واژه های ناامید کننده ای از دهانتان بیرون می آید.

برای اینکه مسئولیت پذیر باشید باید ثابت قدم باشید و به برنامه خود ادامه دهید


داشتن عادت خوب است،عادت به معنی نظم است و به این معناست که شما در مسیر درست قرار گرفته اید اگر شما کار میکنید،سعی کنید هرروز راس یک ساعت بیدار شوید.حتی در تعطیلات آخر هفته،شما میتوانید به جای خوابیدن تا بعدازظهر،زودتر بیدارشوید این کار به شما ثبات میدهد. علاوه بر این با زود بیدار شدن،زمان کافی دارید که هرکاری که برای آن روز است را انجام دهید در عوض، میتوانید استراحت کنید و از روز لذت ببرید.

اگر چند کار را باید در طول این هفته تکرار کنید، آنها را در برنامه خود قرار دهید عمل نکردن به برنامه ریزی خودتان،باعث میشود که همه عادت ها خراب شود و تعادل شما بهم بریزد. مسئولیت پذیر بودن به این معنی است که شما همه کارهارا کنترل میکنید دیگر اجازه نمیدهید که دیگران شمارا سرزنش کنند و یا دوستان و خانواده خود را فراموش کنید همچنین، نباید اجازه دهید که عملکرد شما بر روی کارتان تاثیر بگذارد.

اگر به شما یک وظیفه داده شده است،میتوانید تا آخر آن را انجام دهید این چیزی است که مردم، مسئول آن هستند.مهمترین چیز این است که،هر مسئولیتی که به آنها داده میشود را قبول میکنند ، حتی اگر این کار با زندگیشان در ارتباط باشد ، آنها کاری را نصفه و نیمه انجام نمیدهند مردم مسئولیت پذیر، با دو پای خود استوار و قوی بر روی زمین ایستاده اند.
advertising