چگونه شکست در زندگی را به موفقیت تبدیل کنیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/19
چگونه شکست در زندگی را به موفقیت تبدیل کنیم

چطور و چگونه شکست را به پیروزی و موفقیت تبدیل کنیم



برای تبدیل شکست به پیروزی باید خوش‌ بین باشید


خصوصیت دیگر افرادی که بعد از شکست به مسیر باز می‌گردند، خوش‌بینی است. تحقیقات بر روی ۵۷۶ کارآفرین دائمی نشان می‌دهد آنها بیشتر انتظار موفقیت دارند تا کارآفرینانی که بعد از اولین شکست مسیر کارآفرینی را رها کرده‌اند. این حس خوش‌بینی مانع می‌شود که فرد فکر کند شکست موقعیتی همیشگی است. در عوض، آنها به دلیل یادگیری‌ای که شکست با خود فراهم می‌آورد به هر شکست به عنوان آجری برای ساختن بنای موفقیت نهایی خود نگاه می‌کنند.

برای تبدیل شکست به پیروزی باید به توانایی های خود دست پیدا کنید


این مسئله برای خواسته‌های شخصی نیز صدق می‌کند، چه غلبه بر یک چالش یا مشکل خاص باشد یا رسیدن به نهایت توانایی‌های خود در همه جنبه‌های زندگی. برای اینکه بهترین خودتان باشید و غیرممکن‌ها را ممکن سازید، نباید از ترس بترسید، باید بزرگ فکر کنید و خودتان را به جلو سوق دهید. برای رسیدن به هر هدف باارزش، باید ریسک کنید. توصیه‌ای که در برخورد با ریسک‌ها ارائه می‌شود ساده و سرراست است: باید تصمیم بگیرید این هدف ارزش آن ریسک را دارد یا نه. اگر دارد، دیگر نباید نگران باشید. ریسک‌هایتان باید حساب‌شده باشد؛ نباید چشم‌بسته دل به دریا بزنید و امید بهترین نتیجه را داشته باشید. رسیدن به هدف یا دست‌کم به کار گرفتن همه تلاشتان نیازمند آماده‌سازی، تمرین و دانستن مهارت‌ها و داشتن توانایی‌های لازم است.

برای تبدیل شکست به پیروزی باید در زمان اشتباه کردن مسئولیت آن را بپذیرید


اگر اشتباهی کردید دعا نکنید که کسی متوجه آن نشود، چون دیگران نهایتا متوجه می‌شوند و این غیرقابل اجتناب است. اگر صبر کنید تا کسی به اشتباه شما اشاره کند این یعنی دو اشتباه. چون اگر سکوت کنید مردم از خود سوال می‌کنند که چرا چیزی نگفته‌اید و آن را به حساب بزدلی یا بی‌توجهی شما می‌گذارند.توضیحی بابت اشتباه خود بدهید اما بهانه‌تراشی نکنید پذیرش مسئولیت اشتباه‌تان در حقیقت وجهه‌ی شما را ارتقا خواهد داد. این کار نشانه‌ی اعتماد به نفس، مسئولیت‌ پذیری شخصی و انسجام درونی شما است. فقط مطمئن شوید که در توضیح‌تان از حقایق استفاده کنید.

برای تبدیل شکست به پیروزی باید در کار خود پایداری‌ داشته باشید


خوش‌بینی یک احساس مثبت است و پایداری کاری است که شما با تکیه بر این احساس مثبت انجام می‌دهید. پایداری همان خوش‌بینی در مرحله‌ی عمل است. زمانی که همه می‌گویند وقت متوقف کردن کاری فرارسیده است و بهتر است که به خانه برویم، آدم‌های پایدار خود را از اشتباهات آزاد می‌کنند و به مسیرشان ادامه می‌دهند. افراد پایدار خاص هستند چرا که خوش‌بینی آنها هیچ وقت نمی‌میرد. این خصوصیت قوّت برخاستن پس از زمین خوردن را به آنها می‌دهد. شکست نتیجه‌ی زاویه‌ی دید شما است. اتفاقی که برای یک نفر شکستی سهمگین به نظر می‌آید برای دیگری تنها به معنی یک عقب‌نشینی کوچک است. زیبایی ماجرا آنجایی است که شما می‌توانید نگاه‌تان را به شکست تغییر دهید تا بتوانید از آن برای بهتر شدن استفاده کنید.

برای تبدیل شکست به پیروزی باید برنامه‌ ای برای جبران اشتباه‌ خود داشته باشید


برعهده گرفتن مسئولیت یک اشتباه کار را به انتها نمی‌رساند. کاری که بعد از این مرحله انجام می‌دهید هم حیاتی است‌. به جای اینکه منتظر باشید کسی پیدایش شود و اشتباه شما را درست کند، راه‌حل‌های خودتان را پیدا کنید. حتی بهتر آن است رئیس یا هر کسی که لازم است را نسبت به قدم‌هایی که برداشته‌اید تا همه چیز را به حال عادی بازگردانید مطلع کنید.

برای تبدیل شکست به پیروزی باید طرز فکر بی باکانه داشته باشید


یکی از بزرگترین رازهای موفقیت عمل کردن در منطقه توانایی‌هایتان اما بیرون از منطقه امن‌تان است. بااینکه ممکن است با شکستی بزرگ روبه‌رو شوید، اما امکان پیروزی بزرگ هم برایتان وجود دارد و به همین دلیل است که ریسک و شجاعت بزرگ پیش‌زمینه آن است.اگر به نظرتان خطرناک می‌آید، باید بگوییم بله، ممکن است اینطور باشد. اما راه‌هایی برای راحت‌تر به دست آوردن این طرزفکر بی‌باکانه وجود دارد. اولین آن این است که آگاهانه رویکردی مثبت داشته باشید تا با هر چه هم که روبه‌رو شدید، بتوانید درس‌های آن تجربه را گرفته و به جلو رفتن پیش روید.

برای تبدیل شکست به پیروزی باید برنامه‌ ای برای پیش گیری از اشتباه داشته باشید


علاوه بر داشتن برنامه‌ای برای جبران اشتباه، برای جلوگیری از تکرار اشتباه مشابه هم باید برنامه‌ای داشته باشید. این روش به سایرین اطمینان می‌دهد که از اشتباهات شما نتایج خوبی حاصل خواهد آمد.

برای تبدیل شکست به پیروزی باید چشم اندازی برای مدیریت شکست داشته باشید


افرادی که پس از مواجهه با شکست برای ادامه‌ دادن مسیر مهارت بیش‌تری دارند با احتمال بیش‌تری شکست را به عمل‌شان (زنجیره‌ای از عملکردهای اشتباه یا غفلتی ناشی از بی‌توجهی) نسبت می‌دهند تا به شخصیت خودشان. در مقابل آنهایی که با شکست زمین‌گیر می‌شوند شکست را به تنبلی، هوش کم، یا سایر خصوصیت‌های شخصی‌شان مرتبط می‌کنند، این افراد با اتخاذ چنین نگاهی به شکست، امکان در اختیار داشتن هر گونه کنترلی را از خود می‌گیرند و در آینده احتمال کمی وجود دارد که دست به ریسک بزنند.

برای تبدیل شکست به پیروزی باید دوباره به تلاش خود ادامه دهید


بسیار مهم است که به شکست اجازه ندهید اعتماد به نفس و شجاعت شما را از بین ببرد. اگر گرفتار این نگاه شوید هر بار که دچار لغزش می‌شوید روح‌ شما از درون خرد شده و فلج می‌شوید. زمان کافی به خود بدهید تا درسی که از این شکست گرفته‌اید را درونی کنید و به محض اینکه این کار را انجام دادید، دوباره به میدان بازگردید و مجددا تلاش خود را از سر بگیرید. صبر کردن تنها به احساسات بد دامن می‌زند و جرئت و جسارت را نابود می‌کند. نگرش شما به اندازه‌ی کاری که در برابر شکست انجام می‌دهید اهمیت دارد. برای اینکه بتوانید از شکست به نفع خودتان استفاده کنید باید سرسخت باشید و از لحاظ روانی قدرتمند، که هر دو سمبل‌های هوش هیجانی هستند.
advertising