ترس از دست دادن چیست و چطور با آن مقابله کنیم

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 97/09/03
ترس از دست دادن چیست و چطور با آن مقابله کنیمترس از دست دادن یک عامل دو سویه است و افرادی که با این ترس مواجه هستند در حقیقت نمی خواهند موقعیت کنونی خود را به لحاظ عاطفی، اجتماعی و اقتصادی از دست بدهند و از سوی دیگر نیز ترس از بین رفتن موقعیت های بهتر را دارند. این ترس می تواند بزرگ و کوچک باشد برخی افراد از این موضوع می ترسند که اطرافیان آنها، آنان را ترک کنند این ترس می تواند ترس از بین رفتن و از دست دادن آرامش، امنیت و پول باشد که با ریشه یابی علت ترس قابل کنترل خواهد بود.

روش های مقابله با ترس از دست دادن:


به طور کلی می توان ترس ها را در ترس از ضرر کردن و ترس از شکست دسته بندی کرد به اعتقاد اکثر اقتصاد دانان ترس از ضرر دارای جنبه مالی است و بیشتر افراد به دلیل ترس از ضرر و از دست دادن حاضر به سرمایه گذاری و انجام پروژه های مالی بزرگ نیستند و ترجیح می دهند پول کم خود را نگهداری کنند تا همان مقدار را از دست بدهند. ترس از ارتفاع می تواند نوعی از ترس های روزمره باشد این ترس نیز به شکلی دو سویه خواهد بود.
ترس از ضرر یکی از انواع ترس از دست دادن است که در طول زندگی روزمره بیشتر ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم. و به این دلیل است که نمی خواهیم گزینه های نسبتآ خوبی که در حال حاضر داریم را از دست بدهیم و همین امر موجب می شود تا گزینه های دیگری که موجب پیشرفت بیشتر ما می شوند را از دست بدهیم.

علت های ترس از دست رفتن


ترس از شکست نیز می تواند ترس از دست دادن باشد شاید این موضوع برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده است که به دلیل ترس از شکست خوردن و اعلام آن یک رابطه عاطفی شکست خورده را تا جایی ادامه می دهید که بیشترین ضربه را خواهید خورد.
تمام این ترس ها دور از ذهن شما خواهد بود و در برخی از موارد شما حتی نمی دانی که در زندگی خود اسیر ترسی شده اید که تمام زندگی شما را به سمت خود می کشاند و تحت تأثیر قرار داده است. ترس از مرگ نیز نوعی ترس است که باید بیاموزیم چطور با ترس از مرگ مقابله کنیم و آن را کمتر کنیم؟

از دست دادن چه چیزهایی شما را می ترساند:


شاید اگر ریشه بسیاری از تصمیم گیری ها را در خود بیابید به ترس از دست دادن برسید بیشتر ما به دلیل ترس هایی که داریم تصمیم هایی را در زندگی گرفته ایم که گاهی موجب شکست و یا موفقیت شما شده اند کسانی که ریشه این ترس ها را در خود پیدا کرده اند و به ترس خود واقف هستند می توانند در مقابل آن بایستند و برای حل آن تلاش کنند.

بررسی تمام زوایای ترس و شرایط آن:


با یافتن علت های ترس شما باید شرایط مختلف رهایی از ترس را بسنجید به عنوان مثال شما به دلیل سخت بودن شرایط کاری می خواهد از شغل خود استعفا بدهید در این صورت باید تحقیق کنید که با از دست دادن این شغل چه نگرانی های وجود خواهند داشت و شما می توانید با این نگرانی های مقابله کنید؟

استفاده مثبت از ترس ها:


ترس های شما می توانند به جهتی مثبت و سازنده کنترل و هدایت شوند ترس ها نشان دهنده اهداف و موانع هستند و به خوبی می توان از طریق شناسایی آنها برنامه ریزی دقیق و هدفمند برای آینده خود داشت. یکی از پیشنهاد کارآفرینان مشهور برای مقابله با شکست و ترس از شکست باور پذیری آن و استفاده مثبت از این ترس است.

دو روش برای غلبه بر ترس از دست دادن:



ارزیابی مداوم اهداف:


برای رهایی از ترس از دست دادن باید اهدافی را که پیش رو دارید به دقت مرور کنید تا انگیزه بیشتری در شما ایجاد شود ودر صورت بروز موانع و ترس بیشتر این موارد به شما کمک خواهند کرد.

تغییر نگرش:


بعد از اینکه توانایی رو به رو شدن با ترس ها را در خود پیدا کردید با تغییر دادن این نگرش های منفی و ترس از ضرر و شکست می تواند مسیر درست تری را برای زندگی خود انتخاب کنید.
advertising