بهبود روابط فردی و اجتماعی با افزایش فروتنی

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/02
بهبود روابط فردی و اجتماعی با افزایش فروتنیاغلب افراد می دانند بی نقص و کامل نیستند، اما در جامعه‌ای که بیش از هر چیزی به رقابت و فردیت توجه می کند، فروتن بودن برایشان سخت است. در خیلی از مذاهب‌ به ممارست برای برخورداری از این خصلت مهم سفارش شده است حتی در همین فرهنگ و جامعه هم فروتنی یک فضیلت بسیار مهم به حساب می‌آید. فروتنی به پیشرفت روابط شما بادیگران کمک می کند و باعث می شود استعدادها و فرصت‌های پیش روی خود را بشناسید، انها را تقویت کنید و به آن‌ها احترام بگذارید. هر چقدر میزان فروتنی در فرد بیشتر باشد ، روح سالم تر ، جسم سالم تر ، رابط اجتماعی سالم تری خواهد داشت و در همه زمینه ها موفق می شود و زندگی بهتری را تجربه می کند.

افزایش فروتنی با تحسین و تعریف کردن از دیگران


استعدادها و توانایی‌های دیگران را تحسین کنید .آدم‌های اطرافتان را ببینید و توانایی‌های انها را تحسین کنید. حتی یک گام جلوتر بروید و به شخصیت انها احترام بگذارید. باید بپذیرید، هر کسی متفاوت است و می توانید از ارتباط با افراد مختلف لذت ببرید. شما می توانید علایق خود را داشته باشید اما باید نظرات و دیدگاه‌های خود را از ترس‌های خود جدا کنید، به دیگران احترام بگذارید و انها را تحسین کنید تا احساس فروتنی در شما تقویت شود.

مقایسه نکردن خود با دیگران .رقابت سالم و انگیزه بخش است، اما اگر بخواهید همیشه بهترین باشید و عملکرد بهتری نسبت به دیگران داشته باشید، باید فروتنی را فراموش کنید. به جای این کار، به خود نگاه کنید. مهم بهترین بودن نیست، بلکه باید سعی کنید از گذشته خودتان بهتر شوید. اگر به جای مقایسه خودتان با دیگران، انرژی تان را روی بهبود خود بگذارید، پیشرفت شما تسهیل می یابد زیرا نیاز نیست نگران بهتر بودن نسبت به تمام اطرافیان خود باشید.

به نظر و قضاوت دیگران احترام بگذارید . با اینکه خود باید تصمیم بگیرید حق با شما بوده یا نه اما لازم است بدانید تمام تصمیم‌های شما درست نیستند و ممکن است مرتکب اشتباه شوید. گاهی سخت است قبول کنیم افرادی که نظر مخالفی با ما دارند هم درست می گویند. توجه به سلیقه‌ی همسر، نظر فرزندان یا قانون‌هایی که تمایل زیادی به آن‌ها ندارید، باعث می شود شناخت درستی از محدودیت‌های خود پیدا کنید.

به دیگران کمک کنید .برای فروتن شدن، احترام به دیگران را از یاد نبرید. یکی از راه های احترام نیز کمک به آن‌ها است. با تمام اطرافیان خود مهربان باشید، به آن‌ها کمک کنید و به مساوات رفتار کنید. اگر بتوانید به کسانی کمک کنید که نمی توانند برای شما جبران کنند، آن زمان است که فروتنی را یاد گرفته‌اید. وقتی به دیگران کمک می کنید قدر داشته‌های خود را هم می دانید.

از دیگران تعریف کنید .از دوستان و اعضای خانواده خود تعریف کنید. به دوست خود بگویید امروز خیلی زیبا شده است، از لباس جدید همکار خود تعریف کنید. حتی می توانید خصوصیات شخصیتی دیگران را تحسین کنید. سعی کنید هر روز حداقل از یک نفر تعریف کنید و ببینید چطور زندگی‌ انها بهتر می شود و پیشرفت می کنند.

اگر مرتکب اشتباهی شدید، آن را بپذیرید. شاید عذرخواهی برای شما آسان نباشد، اما باید غرورخود را کنار بگذارید و به خاطر آسیبی که به فردی رسانده‌اید، از او عذرخواهی کنید. در این صورت به احساس رنج و ناراحتی خود پایان می دهید و به احساس خشنودی می رسید، زیرا می دانید خود را اصلاح کرده‌اید. این کار به طرف مقابل هم نشان می دهد برای او ارزش قائلید و اشتباه خود را پذیرفته‌اید. وقتی از کسی عذرخواهی می کنید، به صورتش نگاه کنید تا مطمئن شود برایتان مهم است.

شنونده‌ی خوبی بودن، هم یک روش برای تحسین دیگران و هم راهکاری مناسب برای تمرین فروتنی است. وقتی مشغول صحبت با دیگری بودید اجازه دهید او هم نظراتش را بگوید. حتی می توانید از او سؤال بپرسید تا مکالمه‌ی مؤثری بینتان ایجاد شود. با اینکه باید در مکالمات شرکت کنید، اما اگر بگذارید دیگران بیشتر از شما حرف بزنند، با این کار آن‌ها فکر نمی کنند که شما تنها به مسائل زندگی خودتان اهمیت می‌دهید.

افزایش فروتنی با پذیرش و قبول کردن محدودیت های فردی خود


قبول کنید بی‌نقص و کامل نیستید. هرچقدر هم توانمند و با استعداد باشید، باز کسی هست که کاری را بهتر از شما انجام دهد. به کسانی که بهتر از شما هستند نگاه کنید تا بتوانید زمینه‌های پیشرفت را بشناسید. حتی اگر در انجام یک کار بسیار ماهر هستید به طوری که هیچ کسی به پای شما نمی رسد، باز کارهای دیگری وجود دارد که قادر به انجام آن‌ها نیستید و شاید هیچ وقت هم یاد نگیرید. به عنوان یک انسان هیچ یک از ما کامل نیستیم و نمی توانیم تمام کارها را به تنهایی انجام دهیم.

به اشتباهات خود پی ببرید. قضاوت کردن باعث برهم زدن روابط ما می شود و دیگر کسی تمایل ندارد با ما رابطه‌ی جدیدی برقرار کند. حتی این کار از پیشرفت خود ما هم جلوگیری می کند. پس باید قبول کنیم هر کسی ممکن است اشتباه کند.در اغلب مواقع بدون اینکه واقعیت زندگی دیگران را بدانیم در مورد آن‌ها قضاوت می کنیم. پس از همین امروز تمرین کنیم در مورد زندگی دیگران نظر ندهیم و به فکر زندگی خودمان باشیم. برای مثال، به جای فکر کردن به رفتار و برخورد دیگران، به دنبال یافتن راه‌های پیشرفت خودمان باشیم. شما هرگز نمی توانید رفتار و تصمیمات دیگران را کنترل کنید، اما تنها کافی است اراده‌ خود را تقویت کنید تا روی رفتارهای خود تسلط یابید.

شکرگزار داشته‌های خود باشید .اگر در یک دانشگاه معتبر تحصیل کرده اید، قطعاً به خاطر تلاش‌ها و مطالعه‌ای که انجام داده‌اید لایق احترام هستید؛ اما به کسی فکر کنید که در شهر یا کشور دیگری زندگی می کند و به اندازه‌ی شما باهوش و سرسخت بوده اما چون شرایط مناسبی نداشته است (عدم حمایت والدین یا دیگر انتخاب‌های اشتباه)، نتوانسته همانند شما از یک دانشگاه خوب فارغ‌ التحصیل شود. به این فکر کنید ممکن بود شما جای او باشید. همیشه به یاد داشته باشید زندگی فعلی شما نتیجه‌ی انتخاب‌های درست شما در گذشته است. اگر در جایی اشتباه کردید احتمالاً تمام زندگی‌ شما تحت تأثیر قرار می گیرد. پس با انتخاب‌های درست امروز، فردای خود را دگرگون کنید.

از اشتباه‌های خود نترسید .برای تمرین فروتنی باید قبول کنید شما هم می توانید اشتباه کنید. با باور این مسئله که هر کسی ممکن است اشتباه کند، بار سنگینی از روی دوش شما برداشته می شود. البته این بدین معنا نیست که هر کاری دوست داشتید انجام دهید و مرتکب اشتباهات زیادی شوید بلکه این نکته را یادآوری می کند که نباید از امتحان روش‌های جدید و راه‌های مختلف رسیدن به اهدافتان بترسید.همیشه در اطراف ما افرادی وجود دارند که باتجربه تر و باهوش‌تر از ما هستند. با اینکه شما نقش اول زندگی خود هستید، اما بد نیست به نظرات و حرف‌های افراد مسن و باتجربه نیز گوش دهید زیرا ارزش شنیدن را دارد.

اشتباه‌ های خود را را بپذیرید . با اینکه ممکن است دیگران از اشتباهات شما عصبانی شوند یا عواقب بدی در انتظار شما باشد، اما پذیرش حقیقت خیلی بهتر از سرپوش گذاشتن روی آن است. اگر به عنوان مدیر، پدر، مادر یا یک دوست مرتکب اشتباه شده‌اید، قطعاً دیگران شما را به خاطر پذیرش اشتباه خود تحسین می کنند و برای اینکه به دنبال بهبود شرایط هستید قدردان شما خواهند بود. پس قبول کنید که کامل نیستید تا شخصیت و جایگاه شما بهبود یابد. پذیرش اشتباه نشان می دهد لجباز و خودخواه نبوده و به دنبال بهبود وضعیت هستید.

سعی کنید مغرور نباشید .خیلی خوب است در زندگی اعتماد به نفس داشته باشید و به داشته‌های خود افتخار کنید، اما اگر مدام بخواهید توجه دیگران را به سوی خود جلب کنید، مردم از شما متنفر خواهند شد. اگر واقعاً دستاورد ارزشمندی دارید، مردم خود به شما توجه می کنند و به خاطر فروتنی‌ شما به شما احترام خواهند گذاشت.

در مکالمات خود ملاحظه کار باشید. یک فرد فروتن باید ملاحظه کار و آگاه باشد و مدام حرف دیگران را قطع نکند. به‌عنوان یک فرد فروتن باید بدانید هر کسی، اهداف و رؤیاهای خود را دارد و شاید او هم بخواهد در مورد اهداف و دستاوردهایش حرف بزند و نظراتش را بگوید.

همه‌ی ما به حمایت و راهنمایی دیگران نیاز داریم. افراد زیادی به ما کمک و از ما حمایت کرده‌اند تا به اینجا رسیدیم و رؤیاهایمان محقق شدند. خیلی خوب است به موفقیت های خود افتخار کنید، اما یادتان باشد هیچ کسی نمی تواند تمام کارها را خودش به تنهایی انجام دهد و باید به همدیگر کمک کنیم. پس همه‌ی موفقیت‌ها را به خودتان نسبت ندهید، بلکه قدردان باشید و تمام کسانی که در راه موفقیت به شما کمک کرده‌اند را به یاد داشته باشید.

افزایش فروتنی با تقویت احساس شادابی و سرزندگی


احساس هیجان زدگی را در خود زنده کنید .چیزهای زیادی در اطرافمان وجود دارد که باید بیشتر درباره‌ی آن‌ها کنجکاو و هیجان زده باشیم. بچه‌ها در مورد همه چیز کنجکاو هستند، خیلی خوب می بینند و یاد می گیرند. جمله‌ی "در مورد همه چیز می دانم" باعث می شود احساس فروتنی در ما فروکش کند. هیچ کس همه چیز را نمی داند. اگر همانند بچه‌ها از یادگرفتن هیجان زده شویم، احساس فروتنی و اشتیاقمان برای یادگیری بیشتر می شود.

زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانید و با طبیعت دوست باشید. گاهی به پارک بروید و پیاده روی کنید. بالای قله کوه یا زیر آبشار بایستید. قدم بزنید. به دریا بروید. زیبایی‌های طبیعت را ببینید و آن را تحسین کنید. چشمانتان را ببندید و نسیم خنک را روی گونه هایتان احساس کنید. باید در طبیعت احساس فروتنی داشته باشید زیرا این احساس در قدرت و عمق آن وجود دارد. وقتی حس شگفتی را در خود تقویت کنید و زیبایی‌های طبیعت را ببینید، متوجه می شوید در مقابل بزرگی این دنیا چقدر کوچک هستید.

یوگا، تمرین عشق و قدردانی است و باعث می شود احساس شگفتی در مورد تنفس، بدن، عشق و مهربان در دنیای پیرامون شما تقویت شود. یوگا باعث می شود دریابید زمان چقدر ارزشمند است و قدرش را بیشتر بدانید. پس حداقل دو بار در هفته تمرین یوگا انجام دهید تا از فواید جسمی و روحی آن بهره‌مند شوید. یوگا بهترین تمرین برای فروتنی است. در واقع هدف یوگا، یادگیری زندگی کردن به روش خود شما است.

بچه‌ها شگفتی‌های دنیای اطراف را می بینند، کاری که خیلی از بزرگ‌سال‌ها از عهده‌ی آن بر نمی آیند. با بچه‌ها وقت بگذرانید تا ببینید چطور دنیا را تحسین می کنند، درباره‌اش سؤال می پرسند و با مسائل کوچک شاد می شوند و از آن‌ها انرژی می گیرند. وقت گذرانی با بچه‌ها به شما یاد می دهد این دنیای پرهیاهو چه اندازه واقعیت دارد.
advertising