آداب برخورد در اولین ملاقات دوستانه چگونه باید باشد

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/08/22
آداب برخورد در اولین ملاقات دوستانه چگونه باید باشدانسان به‌طور ذاتی موجودی اجتماعی است که نیاز به معاشرت با دیگران و دوستان خود دارد و از کسانی که با آنها در ارتباط است، تأثیر زیادی می‌پذیرد. ما به واسطه‌ی قابلیت‌های ویژه‌ای نظیر ابراز همدلی و اشتراک‌گذاری افکار و عقاید است که از سایر موجودات متمایز شده‌ایم و همواره به دنبال برقراری روابط دوستانه عمیق و مستحکم هستیم تا بتوانیم به شناخت کامل‌تری از خودمان و دیگران برسیم، اما واقعیت این است که ایجاد ارتباط دوستانه با دیگران و ادامه‌ی آن در دنیای پرمشغله‌ی امروز به سادگی امکان‌پذیر نیست. نحوه برخورد در اولین ملاقات دوستانه به‌قدری بااهمیت است که اگر در همان برخوردهای اول با هوشمندی رفتار کنید، می توانید از روابط دوستانه پایدارتری برخوردار شوید و دوستی‌های عمیق‌تری را تجربه کنید.

در اولین ملاقات سراپا گوش باشید و به صحبت های دوست خود گوش دهید


وقتی دوستی با شما صحبت می‌کند، خیلی مهم است که با‌دقت به گفته‌ها و جزئیاتی که در موردش حرف می‌زند، گوش کنید. یادتان باشد که با خوب گوش‌ دادن و توجه هم‌زمان به کلام و زبانِ بدن دوست خود ، می‌توانید خیلی چیزها در مورد او را متوجه شوید. با دوست خود ارتباط چشمی موثر برقرار کنید یا در وقت مناسب شما از او سؤال بپرسید. بنابراین حتی اگر فرصت اندکی برای گفتگو دارید، باید سعی کنید دوست خود را در همین فرصت کوتاه تا حد امکان بشناسید.

با زبان بدن مناسب تأثیر مثبتی از خود به جا بگذارید


زبان بدن در برداشت دیگران از شخصیت‌ شما و تصویری که از شما در ذهن‌ انها حک می‌شود، تأثیر بسیار زیادی دارد. برای مثال، طرز ایستادن یا نشستن و حالات چهره از جمله سرنخ‌هایی هستند که دیگران بر اساس آنها در خصوص شخصیت‌ شما تصمیم می‌گیرند و به این نتیجه می‌رسند که آیا شما فردی اجتماعی و خوش ‌برخورد برای دوستی هستید یا خیر. پس سعی کنید در حین صحبت، به طرز بیان، لحن صدا و حرکات بدن‌ خود کنترل داشته باشید. با دوست خود در طول گفت‌گو ارتباط چشمی موثر و مفید برقرار کنید و نشان دهید که به صحبت‌های اوعلاقه‌مند هستید. ارتباط غیرکلامی به اندازه‌ی کلامی که بر زبان‌ شما جاری می‌شود، درخور اهمیت است.

در اولین ملاقات اسامی دوستان خود را به‌ خاطر بسپارید


در اولین ملاقات سعی کنید دوست خود را چندین بار در طول گفت‌گو به اسم صدا بزنید و او را به دیگران معرفی کنید. به‌طور مثال بگویید: «سلام علی جان» یا «ایشون محمد آقا هستن». هرچه بیشتر دوستان را با اسم خودش صدا بزنید، راحت‌تر می‌توانید اسم او را به‌خاطر بسپارید. از طرف مقابل‌ در مورد خودش سؤال بپرسید در دیگران یک یا چند ویژگی‌ برجسته و منحصر‌به‌فرد بیابید و با این ترفند، ویژگی خاص فرد و اسمش را به ذهن‌تان بسپارید؛ سعی کنید در دیگران به‌دنبال مشخصه‌ای بگردید که بتوانید با اسم‌شان ارتباط دهید. با این ارتباط‌ دهی به حافظه خود کمک کنید که اسامی افراد را به‌خاطر بسپارد.

در اولین ملاقات کمک کننده باشید


راه‌هایی را بیابید که باعث شود از نظر اطرافیان، فردی یاری‌گر و کمک کننده و باارزش جلوه کنید و حس سپاسگزاری دیگران را برانگیزید. کمک ‌کردن و ارائه خدمات هرچند کوچک، راهکار فوق‌العاده‌ای برای برقراری ارتباط مؤثر با دوستان است. یاد بگیرید که سخاوتمند باشید و مسیر موفقیت برای خود و دیگران را هموارتر کنید.

در اولین ملاقات خود را از قبل برای گفتگو آماده کنید


یک گفتگوی پربار و معنی‌دار باعث خواهد شد که دیگران بتوانند ارتباط مؤثرتری با شما برقرار کنند و درنتیجه تصویر بهتری از شما در ذهن‌ انها باقی بماند. اگر معمولا در اولین ملاقات بهتر است از قبل چند سؤال آماده کنید تا با مطرح‌کردن آنها و به جریان‌افتادن گفتگو بتوانید آرامش خود را به‌دست آورید . البته نه اینکه یک فهرست بلند بالا بنویسید و سؤالات‌ را حین صحبت از روی برگه بخوانید، بلکه فقط کافی است سه سؤال جواب‌ ‌باز (سؤالی که طرف مقابل را ملزم به انتخاب از میان جواب‌‌های مشخص شده نکند) یا تأمل‌برانگیز در ذهن‌ خود آماده داشته باشید تا بتوانید در ادامه‌ گفتگویی راحت و بدون استرسی باشید.

در اولین ملاقات در انتخاب لباس مناسب دقت کنید


برای نمونه اگر در نوع لباس‌پوشیدن، تیپ منحصر‌به‌فرد خود را داشته باشید، احتمالا راحت‌تر در میان جمعیت به‌چشم خواهید آمد. گاهی اوقات چیزی مثل یک ظاهر آراسته‌ی معقول که البته با چاشنی سلیقه‌ی منحصر‌به‌فرد خود شما آمیخته شده باشد، بهانه‌ی خیلی خوبی است تا سر صحبت بین شما و دوست شما باز شود و بتوانید نشان بدهید که فردی اجتماعی و البته خاص هستید، اما هرگز سعی نکنید با پوشیدن لباس‌های جلف، زننده و ناشایست، خاص به‌نظر برسید، بلکه تیپی را انتخاب کنید که برازنده‌ باشد و تحسین دیگران را برانگیزد.

در اولین ملاقات مشتاق یادگیری باشید


تجارب‌ خود را با دیگران در میان بگذارید، اما خود را عقل کل و بی‌نیاز از یادگیری تصور نکنید. در‌عوض، همیشه آماده‌ی شنیدن ایده‌ها و داستان‌های دوستان باشید تا شاید از خلال این صحبت‌ها با نکات جدیدی آشنا شوید. پس فقط خود شما متکلم وحده نباشید و فکر نکنید که صرفا دانش و تجارب شماست که به دیگران کمک می‌کند، بلکه خود شما با دادن فرصت صحبت به دیگران در معرض یادگیری قرار بدهید. اگر روحیه‌ی مثبت و بانشاطی دارید و ادب و احترام‌ در معاشرت با دیگران زبانزد هستید، خوشحال باشید که خیلی راحت‌تر می‌توانید در روابط‌ خود به دوستی‌های واقعی و پایدار برسید.
advertising