چگونه راز نگه دار باشیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/08/09
چگونه راز نگه دار باشیم

چگونه فردی رازدار باشیم و راز را فاش نکنیم


رازداری موجب رشد شخصیت، قدرت و کنترل،اعتماد و صمیمیت، احساس تعلق، هویت و استقلال شخصی و حس محافظت در فرد شده و به او انگیزه بیشتری برای حفظ رازها می‌دهد. از سوی دیگر رازداری، نه‌تنها از ویژگی‌های مثبت اخلاقی به‌حساب می‌آید، بلکه می‌تواند زندگی فردی و اجتماعی انسان را نیز تحت تاثیر قراردهد، تاثیر مثبتی که فقط به دلیل حفظ راز دیگران‌ برای فرد ایجاد می‌شود. جلب اعتماد و احترام دیگران، یافتن دوستان متعدد و داشتن رضایت و لذت بردن از زندگی و روابط دوستانه باعث می‌شود افراد تمایل بیشتری به پرورش رازداری در وجودشان داشته باشند و آن را تقویت کنند.
تحقیقات نشان داده است که حفظ یک راز اضطراب زیادی به شخص وارد می‌کند. اگر می‌خواهید از اضطراب مضاعف پرهیز کنید، قبول نکنید که رازدار دیگران باشید. پیش از آن که رازی را بشنوید از میزان اهمیت آن آگاه شوید. خود را برای شنیدن آن آماده کنید و ببینید آیا می‌توانید از پس حفظ آن برآیید؟ بپرسید لازم است تا چه مدت آن راز را حفظ کنید و آیا اجازه دارید آن را با شخص دیگری درمیان بگذارید یا خیر؟ اگر اجازه این کار به شما داده شد قبل از گفتن آن راز به شخص دیگری طرف مقابل را برای شنیدن آن آماده کنید. اگر می‌دانید توان حفظ یک راز را ندارید از گوینده بخواهید آن را برای شما بازگو نکند.
بسیار دیده و شنیده‌ایم که به واسطه همین درد دل‌ها‌ چه زندگی‌های مشترکی تا مرز طلاق پیش رفته است و چه اختلافات عمیق خانوادگی و فامیلی پیش آمده که کدورت و کینه‌های چند ساله، گاه حتی آنان را به خون هم تشنه کرده است. با گفتن همین چند عبارت «بین خودمان بماند»، «شما که غریبه نیستید»، «از خدا پنهان نیست، از بنده‌اش چه پنهان» و... احساس می‌کنیم اجازه داریم درباره هر کس و هر چیزی که می‌خواهیم و صحبتش پیش می‌آید، حرف بزنیم. گویی خیلی برایمان فرق نمی‌کند ‌ طرف مقابل کیست و قرار است درباره چه موضوع مهم یا بی‌اهمیتی با او صحبت کنیم. فقط حرف می‌زنیم و هر آنچه را می‌دانیم و نمی‌دانیم‌ با دیگران در میان می‌گذاریم.

برای زمان فاش کردن راز برنامه ریزی کنید!


اگر وسوسه شده اید که رازتان را با کسی درمیان بگذارید، چند روز به خود وقت دهید و منطقی به آن فکر کنید و درباره زمان و چگونگی گفتن آن برنامه ریزی کنید. این کار به شما کمک می‌کند مانع فاش کردن راز خود در زمان نامناسب شوید. سعی کنید خود را با کارهایی سرگرم کنید و به آن راز زیاد فکر نکنید. اگر دائم به آن فکر کنید حفظ آن بسیار دشوار می‌شود.
اگر رازی موجب ناراحتی شما می شود و مجبورید آن را به کسی بگویید، مطمئن شوید که رازتان را به فرد قابل اعتمادی می‌گویید. انتظارات خود را بی پرده به آن فرد بگویید: این که آیا اجازه دارد راز شما را به شخص دیگری بگوید؟ به چه کسی و چه وقت؟ اما بدانید که اگر رازتان را به کسی بگویید امکان برملا شدن آن را فراهم کرده اید.

اگر ماندن در جایی باعث میشود راز را فاش کنید ، محل را ترک کنید!


اگر درباره موضوع رازتان سخنی بگویید امکان برملا شدن آن را فراهم کرده اید، زیرا ممکن است آگاهانه یا نیمه آگاهانه درباره موضوعات مرتبط با رازتان سخن بگویید. اگر در حال گفت و گو با فردی هستید که به موضوعی مرتبط با موضوع راز شما اشاره می‌کند، موضوع صحبت را عوض کنید. سعی کنید موضوع را طوری عوض کنید که طرف گفت و گوی شما متوجه نشود به ادامه گفت و گو درباره آن موضوع مایل نیستید. اگر لازم است بهانه ای برای ترک محل فراهم کنید. اگر شما را برای گفتن رازی در فشار قرار دادند، صادقانه بگویید درحال حاضر نمی‌توانم چیزی بگویم. اگر پافشاری کردند محترمانه بخواهید که دست از اصرار خود بردارند. بهتر است در عوض داستان سازی صرفاً بگویید چیزی نمی‌دانید.

جزییات راز را روی کاغذ بنویسید و بعد آن را بسوزانید!


اگر احساس می کنید طاقت حفظ رازی را ندارید، می توانید آن را با جزئیاتش روی کاغذ بنویسید و سپس آن را نابود کنید. مطمئن شوید که آن را کاملاً سوزانده یا خرد کرده اید و هیچ مدرکی به جا نمانده است. می‌توانید رازتان را به یک عروسک یا حیوان خانگی یا کودکی که سخن نمی‌گوید بگویید. می‌توانید در آینه با خود سخن بگویید. وانمود کنید که خواهر یا برادردوقلویی دارید و رازتان را با او درمیان بگذارید. شاید به نظر احمقانه برسد ولی مؤثر است. در هر یک از این شرایط مطمئن شوید کسی در آن حوالی نباشد و تلفن و رایانه شما نیز در حالت اتصال به شبکه مکالمه نیست.
گاهی شنیدن یک راز باعث می شود فشار زیادی بر بدن خود احساس کنید. ارتباطی بین بدن شما و حفظ راز وجود دارد. سعی کنید با انجام فعالیت های جسمی و حتی فریاد کشیدن انرژی هیجانی بدنتان را تخلیه کنید و جلوی تخلیه آن انرژی از طریق بازگوکردن رازتان را بگیرید.

چه زمانی افشای راز واجب است؟


اگر رازی باعث آسیب دیدن فرد یا افرادی شود، می‌توانید آن را افشا کنید به ویژه اگر مربوط به کودکان باشد. اگر کسی در فعالیتی جنایی دست دارد و وضعیتش را با شما در میان گذاشته است از لحاظ قانونی مسئول هستید که جریان را افشا کنید. اگر اجازه پیدا کردید که رازی را به کسی بگویید باز هم بررسی کنید که فاش کردن آن بی ضرر باشد و مشکلی ایجاد نکند. نکات مثبت و منفی افشای آن را بررسی کنید. راز را رو در رو بگویید و در هیچ شرایطی آن را از طریق نوشتن برای کسی باز گو نکنید زیرا نوشته شما مدرکی خواهد بود بر این که شما آن راز را برملا کرده اید.اگر چنانچه اشخاص دیگری هم از رازی مطلع بودند، در برملا کردن آن راز پیش دستی نکنید یا نگویید که شما هم از آن باخبر بوده اید.
advertising