در برابر خوشحالی دیگران چگونه واکنش مثبت نشان دهیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/08/08
در برابر خوشحالی دیگران چگونه واکنش مثبت نشان دهیمطبیعی است که ما بخواهیم خبرهای خوش‌مان را با دیگران در میان بگذاریم، و امیدواریم که دوستان، خانواده و همکاران‌مان با شنیدن آنها، برای‌مان خوشحال شوند. بیشتر وقت‌ها واکنشی که در جواب تحویل می‌گیریم همان اظهارنظر هیجان‌زده و مثبتی است که انتظارش را داشتیم. اما گاهی هم کسی پیدا می‌شود که با تکان دادن سرش به ما حالی می‌کند که «خب فهمیدم، حالا از اتاقم برو بیرون» یا حتی واکنش کاملا منفی به خبرمان نشان می‌دهد.

چهار نوع واکنش مختلفی که انسان‌ ها در مواجهه با خبرهای خوب نشان می‌ دهند


واکنش فعال – سازنده : طرف صحبت‌ شما مشتاق و علاقه‌مند است و واکنش حمایتگرانه‌ای نشان می‌دهد. مثلا ممکن است بگوید: «چه خبر عالی‌ای! برات خیلی خوشحالم! می‌خوای کمکت کنم وسایلتو جمع کنی؟»

واکنش منفعل – سازنده : فرد مقابل شما به نظر برخورد مثبتی نشان داده اما جوابش به شما بی‌حس و حال است و سوال اضافه‌ای از شما نمی‌پرسد. مثلا می‌گوید: «چه خوب.» بدون هیچ علاقه و اشتیاقی.

واکنش فعال – ویرانگر : در این سناریو، طرف صحبت‌ شما خیلی پرانرژی می‌آید و خبر خوب شما را بی‌اهمیت جلوه داده و آن را دوباره تفسیر می‌کند، آن هم با تمرکز بر وجوه منفی قضیه. مثلا می‌گوید: «واقعا؟ به نظرم کارش خیلی بیشتر از کار الانته، لابد بدون اینکه حقوقت هم همونقدر زیاد بشه! تازه، بچه‌های اون قسمت خیلی حوصله‌سربرن! به نظر من که چندان خبر خوبی هم نیست.»

واکنش منفعل – ویرانگر : این دفعه فرد مقابل‌تان اصلا واکنشی به خبر شما نشان نمی‌دهد یا حتی موضوع را عوض می‌کند. یک جواب رایج این است که: «آهان، باشه. راستی بگو کی رو تو راه دیدم!»

از این چهار واکنش، پاسخ فعال - سازنده، واکنشی است که تاثیر مثبتی دارد. این برخورد روابط شما را یک تکان اساسی می‌دهد وکیفیت آن را بالا می‌برد. شنیدن چنین جوابی به شما این حس را می‌دهد که تحویل گرفته شده‌اید و حکم تاییدی است بر این که آن واقعه‌ی خوبی که شما را خوشحال کرده، واقعا خوشحال‌کننده بوده است. از طرفی واکنش مثبت و همراه با توجه و علاقه، به تفاهم دوجانبه شکل می‌دهد و باعث می‌شود بین طرفین اعتمادی به وجود آید. بلاخره این که این نوع برخورد، اساس موفقیت‌های شخصی، کاری و تیمی را شکل می دهد.

چطور در مواجهه با خبرهای خوب و خوشحالی دیگران ، واکنش مثبتی نشان دهیم؟


اگر انتظار دارید مردم به خبرهای خوب شما واکنش مثبتی نشان دهند، عادلانه است که خودتان هم در مقابل، همین احترام را به آنها بگذارید و ماهرانه جواب‌شان را بدهید. اگر نمی‌توانید واکنش مثبتی نشان دهید، لااقل سازنده باشید. اگر در مورد خبری که می‌شنوید تردید و نگرانی‌‌ای دارید، بی‌اعتنا یا منفی نباشید. سعی کنید جواب باملاحظه و سازنده‌ای بدهید.
نشان دهید که علاقه‌مندید. بعد از اینکه دوست‌تان خبر خوبش را به شما گفت، از او سوال بپرسید و جواب‌های پرانرژی به او بدهید. مثلا می‌توانید بگویید «چه خبر مسرت‌بخشی. حتما خیلی خوشحال شدی!» «چه عالی! رئیست باید خیلی خوشحال شده باشه!» واکنش مثبت نشان دهید .
فعالانه گوش کنید و همدلی داشته باشید. بگذارید کسی که هیجان‌زده جلوی‌تان ایستاده بفهمد که شما توجه تمام و کمال‌تان به اوست. وسط حرفش نپرید و از آن دسته از علائم بدنی استفاده کنید که وجهه مثبت دارند، تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و صاف بنشینید.

تعامل مثبت در محیط کار برای همه سودمند است. وقتی روابط‌مان با همکاران و اعضای تیم‌مان مستحکم و خوب باشد، مشارکت‌مان در کارها هم بیشتر می‌شود، اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهیم داشت و خوشحال‌تر خواهیم بود. برای ساختن محیطی مثبت و حمایت‌گرانه، می‌توانید از قانون نسبت لوسادا استفاده کنید. این قانون می‌گوید که هرچه نسبت تعاملات مثبت به منفی در یک بازه‌ زمانی بیشتر باشد، افراد خوشحال‌ترند و کارشان را نیز بهتر انجام می‌دهند. نظریه‌ی ساخت و گسترش نیز استراتژی‌هایی را برای افزایش هیجانات مثبت پیشنهاد می‌دهد. این نظریه که در روانشناسی مثبت‌گرا کاربرد دارد، اذعان می‌دارد که تاثیر هیجانات مثبت، فراتر از ایجاد حس خوب برای چند ثانیه‌ی کوتاه است و در بلندمدت، نیز باعث افزایش کارآیی و خلاقیت در حل مسئله می‌شود.
advertising