چگونه با افراد لجباز رفتار و برخورد مناسب داشته باشیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/10/30
چگونه با افراد لجباز رفتار و برخورد مناسب داشته باشیماگر می‌خواهید آنها را درمورد چیزی متقاعد کنید، بگذارید شان خود را حفظ کنند و باز هم فکر کنند که همیشه حق با آنهاست، حتی اگر نظرشان را تغییر دادند. بحث با آنها را طوری شروع کنید که انگار شما هم با آنها هم‌عقیده هستید و وانمود کنید که کاملاً درک می‌کنید که چرا مثلاً فلان کار را انجام داده‌اند.اینکار باعث می‌شود خونسردیشان را حفظ کنند و برای بحث کردن با شما آماده شوند. مثلاً می‌توانید بگویید، «بهترین تصمیم رو گرفتی که گفتی نه. اعتبار اون شرکت روزبه‌روز کمتر میشه و کار کردن با آنها می‌تونه ریسک داشته باشه.»

هیچوقت به هیچ طریقی از استدلال‌های آنها انتقاد نکنید، حتی با ملایمت زیرا احساس خواهند کرد که می‌خواهید با آنها مخالفت کنید. هر چه که می‌گویید باید عادی و روزمره به نظر برسد زیرا اگر بخواهید با آنها رسمی و قاطع حرف بزنید، خواهند فهمید که آینده بحث به کجا خواهد کشید. بعنوان مثال، می‌توانید بگویید، «تازه فهمیدم که اون تعداد خوب نیست. نمیدونم چرا ولی شاید 500 تا بهتر باشه. نظر تو چیه؟ به نظرت بهتر نیست؟»

خیلی عادی برایشان توضیح دهید که اگر تصمیم‌شان درمورد چیزی را تغییر داده‌اند به نفعشان خواهد بود. اجازه بدهید فکر کنند که دلیل اینکه می‌خواهید طرز فکرشان را عوض کنند این است که به دنبال منفعت آنها هستید و اینکار در آینده به نفعشان خواهد بود. بعنوان مثال، می‌توانید بگویید، «اگه سه میلیون تومان در این خیریه اهدا کنی، مالیاتت کمتر خواهد بود و تصویر اجتماعی بهتری هم پیدا می‌کنی.»

اکثر افراد یک‌دنده وقتی می‌فهمند اشتباه کرده‌اند، فوراً سعی می‌کنند راهی پیدا کنند که فکر اصلی‌شان دوباره درست باشد. هیچوقت نمی‌توانند تحمل کنند که اشتباه کرده باشند و همه تلاششان را می‌کنند که از خودشان دفاع کنند. این همان جایی است که باید خیلی راحت رهایشان کنید، بااینکه خیلی راحت می‌توانید بخاطر اشتباهشان حس افتضاحی به آنها بدهید، اما وانمود کنید که تغییر نظرشان از طرف خودشان بوده است. بعنوان مثال، می‌توانید بگویید، «وای آره، اینطوری این قرارداد درست میشه. این برنامه خیلی بهتر به نظر میرسه.» لحن مثبت شما به آنها اعتبار می‌دهد و بااینکه قلباً می‌دانند شکست خورده‌اند اما احساس رضایت می‌کنند.

لجبازی افراد به این دلیل است که آنها بیش‌ازحد روی خودشان حساب می‌کنند و شیوه‌ی تصمیم‌گیری‌شان هم به آنها کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند و آنچه خودشان صلاح می‌دانند، انجام دهند. اگر می‌خواهید این دسته از افراد خودشان را کنار بگذارند و متوجه نتایج تصمیم نادرست‌شان شوند؛ باید برای آنها شرح دهید که چرا تصمیم‌شان دیگر به‌نفع آنها نیست. شاید این روش آنها را علاقه‌مند کند که با شما همراه شوند.

ترفند دیگری که شاید در متقاعدکردن افراد لجباز به شما کمک کند، این است که در جریان گفتگو با آنها، اجازه دهید تصور کنند که شیوه‌ی پیشنهادی از جانب شما درواقع برخاسته از نظر آنهاست. این روش باعث می‌شود که افراد در مورد خودشان احساس غرور کنند و تصور کنند که هنوز در مسیر فکری خودشان هستند. اگر این روش را به‌خوبی اجرا کنید افراد با شما همراه می‌شوند، به‌طوری‌که از نتیجه‌ی آن متعجب خواهید شد.

غالبا اطرافیان فرد لجباز، چون در مقابل قهر و ترشرویی او، تاب مقاومت ندارند و به خواسته‌های او تن می‌دهند. اگر با چنین واکنش‌هایی ازسوی طرف مقابل‌تان روبه‌رو شدید؛ حواس‌تان باشد که خودتان را کنترل کنید. برای مثال اگر او برای پافشاری روی نظر خود، به گریه متوسل شد، هرگز به او نگویید: «خب باشه؛ هرچی تو می‌خوای، فقط گریه نکن». گفتن جملاتی از این دست، به‌طرف مقابل چنین حسی را القا می‌کند که با روش‌های ارزانی در تحریک احساسات شما موفق شده و توانسته شما را تسلیم خواسته‌های خود کند. پس محکم موضع خود را حفظ کنید و در کنار آن منطقی رفتار کنید. در مورد نظر خود، دلایل منطقی بیاورید و یادتان باشد که هرگز با خشونت رفتار نکنید که وضعیت بدتر خواهد شد.

افراد لجباز از اینکه در مورد موضوعی آگاهی یا شناخت کافی نداشته باشند، می‌ترسند. امکان ندارد که این دسته از افراد دست به کاری بزنند که در مورد آن شناخت کافی ندارند و قبلا هرگز آن را انجام نداده‌اند. در‌واقع، شکستن عادت‌ها برای این افراد دشوار است. پس اگر می‌خواهید آنها را با خود همراه کنید در مورد پیشنهاد یا نظرتان به‌اندازه‌ی کافی برای‌شان توضیح دهید تا اعتمادشان جلب شود.

اگر فردی که با شما لجبازی می‌کند از نزدیکان شماست و نگران شما باشد، آنچه که باعث خوشحالی شما می‌شود، برای او نیز باارزش است. پس اگر به او بگویید که چرا واقعا موضوعی برای شما مهم است و دلیل پافشاری شما چیست؛ دیگر از موضع درست و غلط‌بودن پیشنهاد شما خارج می‌شود و به آنچه واقعا نیاز دارید و به‌عنوان یک انسان برای‌تان مهم است، فکر می کند.

اگر دائما با چنین فردی در تعامل هستید، بخت با شما یار است! چون احتمالا بارها و بارها مجبور شده‌اید، تسلیم نظرات او شوید؛ این‌بار فقط کافی است درکمال آرامش پای‌تان را روی پای دیگرتان بیندازید و به او بگویید: «دفعات قبل اوضاع آن‌طور که تو خواستی پیش رفت، فکر نمی‌کنی این‌بار نوبت من است؟» تا می‌توانید این موضوع را بزرگنمایی کنید تا واقعا درک کند که این‌بار نوبت شماست.با مذاکره و گفتگو شاید نتوانید به‌طور کامل فرد را با نظر خود همراه کنید؛ اما ممکن است تا ۵۰ درصد رضایت او را نسبت به‌نظر خود جلب کنید. اگر طرف شما لجباز و سرسخت باشد؛ متقاعد‌کردن او واقعا کار دشواری است. شاید بهتر است مثل راه‌رفتن یک کودک نوپا، از قدم‌های کوچک و آهسته شروع کنید.

در مواجهه با فرد لجباز باید بر احساسات خود مسلط باشید و خودتان را کنترل کنید. اگر اندکی ناراحتی یا عصبانیت در چهره‌ی شما دیده شود، درواقع برگ برنده را به‌دست او داده‌اید. پس اگر احساس می‌کنید کم‌کم دارید کنترل خود را از دست می‌دهید؛ نفس عمیق بکشید، آرامش خود را حفظ کنید یا برای چند دقیقه از اتاق بیرون بروید. سعی کنید آرام، خونسرد و مطمئن به‌نظر برسید؛ تا به حرف‌های شما گوش دهد. هرچند طبیعی است که وقتی فردی میل به تغییر ندارد و مطابق خواسته‌ی شما عمل نمی‌کند، خونسردی خود را از دست بدهید، اما حواس‌تان باشد که واکنش عصبی شما مساوی است با شکست در متقاعدکردن طرف مقابل‌تان.

هرگز به‌روی آنها نیاورید که لجبازی می‌کنند.با گفتن عبارت «لجبازی نکن» فرد، حالت دفاعی به خود می‌گیرد و احتمال تغییر موضع او بسیار کمتر خواهد شد. پس اگر این کلمه نوک زبان‌تان بود، آن را نگویید.وجوه اشتراک‌تان را پیدا کنید.سعی کنید با طرف مقابل زمینه‌ی مشترکی در‌ نظرات‌تان پیدا کنید. این کار کمک می‌کند که فرد قضیه را از دید شما نگاه کند. اگر طرف مقابل احساس کند که دارای وجوه مشترکی با وی هستید، احتمال حرف‌شنوی او بیشتر می‌شود.
advertising